Häst som "faller ur"..

M

mystar

Det är så här att min häst är väldigt lättfödd (kallblodstravare) och rids 6 dagar/vecka blandad ridning, nu känns det som att hon håller på att "falla ur" lite, det känns som att hon tappat i vikt.

Hon får 10 kg hösilge och ca 0,6 kg fibergi per dag, och jag vet inte om det är för lite för henne.
Detta har hon fått i ca 3 månader, för då bytte jag stall och gick över från Hö till hösilage.
Tidigare har jag haft nästan samma problem fast tvärtom, hon har varit jättetjock, så det är därför jag varit lite försiktig med fodergivan.

Nu vill jag ha upp henne lite i vikt så att hon kan bygga lite muskler över ryggen, då har jag fått tips om lusern, att det ska vara bra för att få upp hästarna i hull..

vad tycker ni att jag ska göra?

Sv: Häst som "faller ur"..

Gick du från 10kg hö till samma mängd silage? Vad är det för TS-halt i silaget?
Ts-halten gör ju att man ska ge mer av silage för att få samma torrsubstansmängd. För det andra kan silaget vara näringsfattigare per kg TS och därför tappar din häst nu... Framförallt kanske silaget är proteinfattigt, det är vanligt.

Så ja, lusern är att rekommendera. Ge minst 0.5kg/dag (1 liter motsvarar ca 800gram) för att få effekt.

Sv: Häst som "faller ur"..

Ok, tack för ditt svar, jag gick från att ge henne 8 kg hö till 10 kg hösilage när vi flyttade, jag trodde nämligen att den mängden skulle räcka för att bibehålla vikten på henne, men tydligen inte.

Men då provar jag med lusern så får vi se.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 899
Senast: mamman
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 072
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka