Häst som ej kan stå uppbunden ..

Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Men man kan inte binda honom i grimman på båda sidorna, så försöker han fly.
Går han att binda upp med bara ett grimskaft då? Min häst var nämligen likadan när han kom till mig, han panikade, slet och reste sig om man knäppte i sidostyckena på grimman, men när jag började knäppa undertill blev det bättre. Övade massor i boxen och testade flera lösningar, det som funkade bäst var att ha honom på lång lina som inte satt fast i början utan bara låg mellan gallret, för att sedan successivt med korta tidsintervaller binda fast honom löst. Alltid med säkerhetshake och aldrig utan uppsyn. Det blev ett träningsmoment varje dag, att hinna ta loss honom innan han fick fullständig panik. Men det här med att träna, träna, träna funkade bra för oss, och idag kan han stå uppbunden hela tiden så länge han inte blir lämnad. Brukar även lägga en tuss hö framför honom för att sysselsätta och få honom att tänka på annat. Binder dock fast honom lite speciellt, knäpper i undre grimskaftet och sätter fast honom på ena sidan stallgången. Sen sätter jag fast honom på andra sidan genom att ha ett balsnöre mellan sidostycket och grimskaftet som släpper om han panikar. Vet inte varför han är så känslig för just sidostyckena, men det här är iaf vår lösning på problemet hittills.
Transporten är fortfarande ett problem men där har vi även andra problem som vi tränar på så vi tar en sak i taget.
 
Sv: Häst som ej kan stå uppbunden ..

Min häst har nu klarat att stå bunden sedan i höstas. Tills idag. Då gjorde hon som tidigare, backade och kastade sig bakåt. Inte full panik men otroligt stressad. Det har gått bra tidigare. Vi har övat att gå, framåt. när grimskaften sträcks ut, men idag så ville hon loss och blev väldigt uppjagad.
Hur som helst fick jag henne att gå framåt, så hon löste problemet själv genom att frammåt. Så det blev ganska bra ändå, men jag blev himla modfälld, eftersom vi ska köra in henne och då behöver hon kunna stå uppbunden.
Visst kan jag ge henne hö och annat som kan ta bort uppmärksamheten, men det skjuter bara mitt problem på framtiden, för förr eller senare händer det igen. Hon måste lära sig att inte få panik när hon är bunden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 671
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Whirlie
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp