Häst som ej kan ridas på bett?

L

lillskutt_

Har en undran om någon har tips på vad man kan göra när en häst inte kan ridas på bett?

Hon är underbar att hantera och inriden sedan ca 1 år tillbaka. Hon reds in med grimma, sedan grimma + tyglar (jag hade inget med inridningen att göra) hon gick kanon på vikthjälper och kunde även ridas ut i grimma. Går fortf kanon med grimma/hack

Men när det var dags för bett i munnen tog det stopp. Hon reser sig, går inte famåt alls , inte en tömkörning/longering funkar med bett.

Hon rids på hack och går hur bra som helst , både hoppning o dressyr , så fort bett sätts på blir allt fel, hon andas även konstigt. Vet/tandläk undersökt.Har haft vargtand men det är åtgärdat och fortf funkar det inte. de har även prövat silikonbett, vanliga bett och andra lösningar....

Någon som ha funderingar och svar på varför?

har själv ridit in häst men då med träns från början så att säga och aldrig haft liknande problem, men denna har jag bara hanterat utanför ridningen.

Hoppas på några bra förslag från Er?!

mvh lillskutt o co

Sv: Häst som ej kan ridas på bett?

Har hon undersökts av en riktigt hästtandläkare? Vi har en i Sverige som är tillgänglig nu, eller ja, han var det i våras och är det för hoppningsvis fortfarande. Honom kan jag varmt rekomendera.

I övrigt finns det ingen anledning till att ha bett på sin häst. Men oavsätt det bör man ju låta en riktig tandläkare se över hästens mun. Det gör jag nästan varje år trots att jag endast rider bettlöst.

PM:a om du vill ha namn och mailadress till tandläkaren. Jag ska själv ta ut honom i sommar.

Kan det hända att hon tycker det är obehagligt med bett? Eller har det hänt något förut så hon har blivit skrämd?

Har en undran om någon har tips på vad man kan göra när en häst inte kan ridas på bett?

Hon är underbar att hantera och inriden sedan ca 1 år tillbaka. Hon reds in med grimma, sedan grimma + tyglar (jag hade inget med inridningen att göra) hon gick kanon på vikthjälper och kunde även ridas ut i grimma. Går fortf kanon med grimma/hack

Men när det var dags för bett i munnen tog det stopp. Hon reser sig, går inte famåt alls , inte en tömkörning/longering funkar med bett.

Hon rids på hack och går hur bra som helst , både hoppning o dressyr , så fort bett sätts på blir allt fel, hon andas även konstigt. Vet/tandläk undersökt.Har haft vargtand men det är åtgärdat och fortf funkar det inte. de har även prövat silikonbett, vanliga bett och andra lösningar....

Någon som ha funderingar och svar på varför?

har själv ridit in häst men då med träns från början så att säga och aldrig haft liknande problem, men denna har jag bara hanterat utanför ridningen.

Hoppas på några bra förslag från Er?!

mvh lillskutt o co

Du kan väll helt enkelt skippa bett? Rid på hack och longera med kapson... :banana:

hej jag har en häst som trixat med munnen väldigt mkt vid ridning, han lägger ut tungan osv och slår upp o ner med huvudet, som att han har ont i munnen, tror det kan vara en vargtand?
det konstiga är att jag kollade han mun i förrgår och förutom framtänderna hästar normalt har , finns det 2 extra tänder på varje sida lite längre upp, ska dom finnas där? obeservera att dom inte hänger ihop med framtänderna.
är det möjligt att dom kan ha 2 såkallade vargtänder?
letar efter en bra vetrinär som kan komma ut ganska omgående eller en häst-tandläkare, nån som vet ngn bra i sthlm-trakten (har honom i nynäshamns komun dvs nära haninge)'
är vetrinärer att rekomendera för tandvård om det gäller att tex dra ut vargtänder?
kan det göras på plats eller måste man åka iväg till exempelvis klinik?

lite många frågor men önskas få svar ganska omgående på hans lilla problem då jag insett att det hindrat honom nånting att prestera fullt ut i vår träning och "trixandet" i munnen blir mer o mer.
mvh sabina.

Ska du ta ut honom? Jag trodde att han bara arbetade på kliniken? Om du menar han som äri S-köping?

Torbjörn i Söderköping åker i princip inte ut alls längre. De har fullt upp på kliniken. Vet. Kristina Pettersson i Nyköping är utbildad av honom och åker lite.

Gör hästen likadant om den bara har bettet i munnen? Låt den stå i padock eller nåt en stund med bett, utan tyglar och se om den lugnar sig? Prova annat bett som den kanske trivs bättre med?

Eller fortsätt på bettlöst:P

Tack för alla svar, ska vidarbefodra till arbetskamraten som just nu rider hästen..:bump:

Ja hästen har blivit undersökt av riktig tandläkare och hitta inget fel i munnen. Jag hade tänkt lägga bud på denna häst men då jag är dressyrinriktad tävlingsmässigt så funkar de inte med hack, tyvärr...

Tack igen

mvh lillskutt o co

Tack för alla svar, ska vidarbefodra till arbetskamraten som just nu rider hästen..:bump:

Ja hästen har blivit undersökt av riktig tandläkare och hitta inget fel i munnen. Jag hade tänkt lägga bud på denna häst men då jag är dressyrinriktad tävlingsmässigt så funkar de inte med hack, tyvärr...

Tack igen

mvh lillskutt o co

Det är inte Torbjörn. Har han utbildningen? Har fått information om att PM ska vara den enda i Sveige som får kallas för hästtandläkare.

Han åker runt i Sverige när han jobbar. Jag bor i Sthlms-trakten. Har dock inte mottagit ngt svar från honom än. I Vintras (feb/mars) jobbade han fortfarande med sadelprojektet men han skulle ha tid i slutet av april. Då hade dock inte jag möjlighet så jag hoppas att han fortfarande har vägarna förbi.

Men tävling går väl inte före hästens välmående och bekvämlighet i ridningen?

Man kan undersöka med en riktig tandläkare om det finns något som stör hästen i samband med att den har bett i munnen. Men det kan vara så enkelt att hästen trivs bettlöst. Går den bra på bettlöst å trivs med det skulle jag personligen fortsätta ride med bettlöst iochmed att det inte verkar enbart verkar vara positivt i detta fallet.

Dom flesta går att vänja in på bett men kan behöva läras om ganska rejält. Å andra sidan så är den van vid att bli riden med grimma bör den lyssna mycket på sitsen, då är det "bara" att hitta et bett som hästen är ok med att bara ha vilandes i munnen och se till att aldrig ha kontakt med munnen eller dra förrän den blivit ordentligt härdad och då bara sträva efter kontakten och överlämna jobbet till övriga hjälper.

Båda hästar jag haft har ogillat bett, den ena gick emot bettet (och fungerade därför länge inte att bromsa med handen, man fick totalt motsatt effekt) den andra kände sig väldigt låst om man så bara hade kontakt med handen. Det man får tänka på är att det är väldigt vanligt att hästarna har problem med käkleden (hör ihop med sneda höfter) och att käkleden i sin tur har kontakt med hela ryggraden. Finns en spänning eller blockering (om än så liten) så kommer det kännas när man tar i tyglarna. Alla hästar är inte så accepterande på den biten, andra blir tvärtom "hårda" i munnen som försvarsreaktion. Inte många hästar som kan behålla ett mjukt stöd med bettet och söka sig framåt/nedåt trots att ryttaren har ordentlig kontakt, antingen flyr de från bettet och upplevs mjuka för att man inte har en ordentlig kontakt, eller så känns de hårda.

du kan rida med en handknuten western grimma fungerar super på min donna ungeför samma sak som en etthackamore hon gillar hacket till en viss gräns men har funnit att en helt vanlig western grimma fungerar lika bra om inte mye bättre lycka till

till letyourspiritfly
Hej!
om din häst lägger ut tungan känner han antagligen obehag i tungan av något slag. det finns ben i tungan som kan brytas! bettet kanske inte passar? hästar kan ha upp till 4 st vargtänder 2 i överkäken och 2 i underkäken men det är inte nödvänligt. dom kan också ha betar som sitter närmare framtändern och är större än vargtänderna. vargtänderna sitter alldeles intill första kindtanden eller en lite bit i från.
hoppas det va till någon hjälp:)

Kan man inte få dispens på tävlig förresten för att få rida bettlöst? Borde bara vara att hitta på att hästen är skavd på tungan eller vad som helst :p

Svar till Tintilar:
nej tävling går inte före men ska jag köpa en häst för att tävla dressyr så kan jag inte köpa en som inte kan gå på bett? då är de bättre att hon hamnar hos ngn annan som kanske vill ha en skogsmulle,familjehäst eller som hopphäst, elr?

Hade jag inte haft tävlingstankar så skulle ja absolut lagt bud på den hästen för hon har så mycket andra bra sidor...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 551
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 334
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 324
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka