Häst som dricker onormalt mycket

feel

Trådstartare
Vad kan vara fel om en häst dricker onormalt mycket? Hästen har även vissa magproblem (diarré och känslig mage).

Har den fri tillgång till saltsten så kan den utan problem klämma i sig 1kg salt på ett dygn, känns också som ett symptom på någonting?

Sv: Häst som dricker onormalt mycket

Äter man mycket salt så dricker man naturligtvis mycket. Ta bort saltstenen åt hästen och ge löst salt i stället, eller låt hästen bara äta saltsten ute i hagen, begränsa tillgången med andra ord. Det är alls inget onormalt att en del hästar äter saltstenar som godis. Salt smakar gott...så är det bara.

Saltstenen är såklart borttagen för länge sedan.

Det är vattendrickandet som är problemet.

Så vattendrickandet kvarstår alltså även när du tagit bort saltet?

Ja, det kvarstår.

Kanske skrev lite luddigt, menade att om han har saltsten framme så tokäter han den tills den är slut. Men det kanske är vanligt förekommande.

Är den lös i magen och har diarre så är det ju inte konstigt att den dricker mera vatten också..
Diarren gör ju så att han blir "uttorkad" och då dricker den ju mera.
Hur många liter uppskattar du att den dricker per dag? Mina dricker lätt ca 30 liter om dagen en vanlig dag.
Varm sommar dag ca 60 liter per häst.

Under sommaren, nu har det ju varit tokvarmt iofs, så har han han klämt i sig 60-70 liter vatten på ca 8 timmar. Det tycker jag är rätt mkt iaf? Under dagarna har han gått ute på bete och då är det svårt att veta hur mycket han har druckit.

Vad är onormalt mkt i liter?
Om han har mkt diare blir vätskebalansen snabbt knasig. Kroppen behöver även en hel del salt för att klara av att hålla vattnet i cellerna. Hur mkt salt ger du i fodret? Det är skadligt att dricka mängder med vatten utan att tillföra salter.

Vore inte dumt att genom blodprov kolla hur det ser ut med tex kalium och natrium? det skulle jag göra om det var ett pågående problem. Och försöka läka magen, något är ju fel om han har diare. Foderallergi kanske?

Senast ändrad:

Är det vad han dricker på natten?
Kan ju vara att han inte dricker under dagen utan bara äter, och tar igen det när han blir bortplockad från betet.
Varför har han diarré?

Blodprov ska tas.

Som jag skrev tidigare så har han under natten druckit 60-70 liter, under dagarna är det ju lite svårt att ha koll då han går tillsammans med andra hästar.

Just nu hänger jag in saltsten någon timme så han får i sig salt.

Jo det kan ju vara så, alltså att han dricker dåligt under dagen. Men misstänker att han dricker lite mer än normalt då man får skotta ut en hel del piss.

Diarrén vet ingen vars den kommer ifrån, men nu är det ganska stabilt. Ungefär allt som går att göras i foderväg har gjorts, tyvärr ingenting som hjälper.

Har han alltid haft diarrén eller har det uppkommit nyligen? Min går ute dygnet runt nu, men om jag tar in henne på box av någon anledning kissarhon alltid oavsett tid på dygnet. Hade en annan häst i stallet som undvek att kissa i hagen utan höll sig tills han kom in, så det kan ju även vara så att din helt enkelt "sparar" att kissa tills han är på box
Men hoppas blodprovet ger några svar

Han har alltid (under flera års tid) mer eller mindre diarré, för det mesta så kommer det bara lite "rinn" efter att han har bajsat.

Har provat med allt... silage, torrhö även sköljt torrhö, utan kraftfoder, med kraftfoder, vanlig betfor, sockerfri betfor, linfrö, magsårsmedicin, diverse magpreparat. Kan tyvärr inte göra så mycket mer.

Jag köpte en gång i tiden en 18 årig häst som enligt alla alltid haft dålig mage. Sådana uttalanden finner jag högst märkliga, för att alltid ha dålig mage är ju något fel. Denna häst flyttade jag från stort stall till ett 2 hästars stall, dvs lugn och ro, jag satte hästen på analyserat grovfoder och fri tillgång, jag utarbetade en korrekt foderstat, jag skötte även hästens maskningar via träckprov och maskade därefter.

I förra stora stallet var det, spring, stoj och allmänt mycket folk = stressande och skapade orolig mage. Grovfodergivorna var lite väl dåliga och det var lång tid mellan alla fodringar = skapade dålig mage, maskningarna sköttes si och så..ingen ordning alls...detta kanske bidrog med, vad vet jag. MEN alla mina åtgärder bar frukt. Hästen blev efter 18 års tid bra i magen....fast alla tydligen tog detta som ett naturligt tillstånd. Enda gången hästen blev lite lös var när den blev uppjagad.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
367
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 181
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 425
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka