Häst som dreglade som en boxer??

jacko

Trådstartare
Red en annans häst idag. Hästen ser helt "normal" ut, sadlar och tränsar och går in i ridhuset. Skrittar fram för hand. Ur höger mungipa hänger det en jättelång sträng med segt, klistrigt saliv. Ungefär som vissa hundraser får, typ boxer, S:t bernhard osv. Vad kan detta bero på? Den hängde kvar en bra stund, tills den nått nedanom knäna typ, sedan brast den. Jag försökte "skära av den" med ridspöknoppen, men den var seg som spindelväv!

Är detta normalt?

Sv: Häst som dreglade som en boxer??

Nä. Var den snorig i näsan oxå? Om hästen är sjuk så brukar ju allt slem bli segare liksom.

Inte det minsta! Det var så jävla märkligt! Det var en helt klar sträng, seg som sirap, klistrig och "äcklig". Har messat tränaren för att höra vad det kan vara och sökt på internet. Litet tips: om man söker på +häst +saliv +seg +sträng får man ca 80% porrnoveller... :o

*Asgarv* Svårsökt mao.
Men den kan vara på väg att bli sjuk kanske?Det går ju mkt influensa nu.

Ja detta drabbades mitt sto av för några år sedan, sviter efter en ehrlichiainfektion. Hon fick kraftig slembildning i lungorna, som tog månader innan de försvann. Kan vara en begynnande infektion, eller så är denna häst en sån som har smygproblem med luftvägarna.

Kom det från mun och inget från näsan!?
Isåfall kanske det inte har något med infektion att göra.

Vi har en inackorderad häst här på gården som saliverar något helt enormt ,oftast när han ser mig eller det närmar sig matdags men det kan även ske helt oprovererat när han står i hagen.
Ser nästan ut som han är rabiessmittad , det bara väller ut fragda och segt slem ur munnen på honom . När jag släpper in dem från hagen till luchmaten kan det hänga långa strängar från munnen som slås av på benen och hela stallgången blir full med skum och slem!

Ägaren tycker att det är måttligt roligt när hon ska rida lektion och jag går förbi eller han hör min röst vilket oftast leder till att han dregglar ner ben och benskydd! Jag har sldrg sett en häst göra så förut i den här omfattningen!

Har även boxer och har aldrig någonsin haft problem med att det "dregglar" detta är nog tyvärr en vanlig missuppfattning med boxer, finns säkert vissa som gör men långt ifrån alla!

Ang hästen ,så kan nog en extra koll ändå vara på sin plats för att säkert utesluta infektioner eller virus!

Tack för ditt svar (och tack till dig också Boj!). Fick kontakt med min tränare igår som gav en rad olika förklaringar till vad det kan vara. Försvar inför förkylningstider, begynnande infektion (men eftersom det var en helt klar sträng, så borde det inte vara så), välskolad häst som redan vid tränsning gör sig klar för ridning (salivavsöndring ökar något, sugande på bett gör att det kommer in syre i salivet vilket förvandlar salivets konsistens), eller eftersläng av infektion.

Jag skrev ett långt brev till hästens ägare också så att hon är uppmärksam. Oerhört intressant det du skriver om att du betingat in en reflex i en viss häst.

Hej!!
Detta är ett mycket vanligt problem hos hästar som behöver tandläkare. Hör med hästägaren hur längesedan det var hästen blev kollad i munnen. ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka