Häst som drar upp huvudet mycket vid tömkörning?

Tinkerbelly

Trådstartare
När jag tömkör min häst så drar han upp huvudet och vill komma undan ganska mycket. Vad kan det bero på? Jag hat ett vanligt 3-delat bett när jag tömkör och är absolut inte hård i handen. Han är också väldigt stressad och spänner sig som en fjäder. Någon som kan tro varför han gör såhär eller om det finns något jag kan testa?

Sv: Häst som drar upp huvudet mycket vid tömkörning?

Gör han likadant när du rider eller är det endast vid tömkörningen?

Hur tömkör du? På klassigt vis dvs du går bakom hästen och "kör" fast utan vagn, eller är det mer longerings-stuket?
Hur har du tömmarna fästa? Använder du en långpisk?

Kan tänka mig att om du tömkör på klassiskt vis sas och har en långpisk kanske det är så att han blir stressad av att du kanske har långpisken framåt hela tiden, och att han kanske ser den nära sig hela tiden.

Har du stöd i tömmarna? Vissa hästar kan bli slängiga med huvudet om tömmarna hänger löst och slår mot halsen när de rör sig.

Jag kan inte använda någon form av spö/piska på min häst för då får han panik så nej, använder inte piska. Jag tömkör som vanligt att man går bakom.Tömmarna sitter som vanligt? Eller vad menar du? Jag har försiktigt stöd i händerna.

Vissa fäster ju tömmarna så att de främre hakarna sitter först i en ögla i selen/gjorden, sen löper de genom bettringarna och sen till dina händer, vilket skapar en graman-liknande effekt om du väljer att fästa tömmarna långt ned på gjorden. Men antar att du fäster dem normalt, dvs från bettringarna genom gjorden och sen till dina händer.

Hur mkt är hästen tömkörd? Unghäst? Tänder ok? Pigg häst som har bråttom oftast?
Mitt tips är att sätta tömmarna lågt, dvs inte i ringarna högst upp utan i ringar längre ner på sidan av gjorden men fortfarande rakt (från bettet - gjorden -din hand).

Går den stabilt med ryttare så borde den inte vara något fel i ryggen/munnen på den. Däremot kanske du glappar lite med tömmarna. Lätt hänt, särskilt om man försöker vara ultramjuk - följsamhet är svårt med flera meter töm. Glapp är irriterande, liksom slackande töm/tygel som gungar och rör bettet i munnen på hästen. Håll hellre lite mer i tömmen då, så den hålls sträckt, fortfarande utan att dra och hänga givetvis...

Är den inkörd och säker på vad som förväntas av den? Sätt tömmen lågt, men utan inspänning, och tömkör över cavalettiserier - då måste den titta vart den sätter fötterna. Håll stabilt stöd i tömmen så att hästen kan lita på din hand och din inramning även på marken.

Hur mkt är hästen tömkörd? Unghäst? Tänder ok? Pigg häst som har bråttom oftast?
Mitt tips är att sätta tömmarna lågt, dvs inte i ringarna högst upp utan i ringar längre ner på sidan av gjorden men fortfarande rakt (från bettet - gjorden -din hand).

Han är tömkörd sen ett halvår tillbaka. Han är 8 år och tänderna är kollade och inget fel på dem. Han är ganska pigg och kan ha lite bråttom ibland.

Ska testa det idag så får vi se vad han tycker då! :)

det kan även bero på att han inte har tillräckligt framåtbjudning o i kombination med det är lite stel. Så att han gör så för att komma ifrån arbete. När jag råkar ut för det så provar jag först o bara använda ringarna längst ner, tom de på gjorden om det behövs. På en rutinerad häst kan man ha yttre töm bakom rumpan, vilandes över hasen. Men det krävs mkt rutin även från den som håller i tömmarna, speciellt i galoppen då den är en sån pendlande rörelse så att det kan vara svårt att hålla en jämn och mjuk kontakt. Risken är då att man drar ihop hästen alldeles för mkt o hårt. ett annat knep är att göra en gramanfattning på utsidan, du drar tömmen genom den översta ringen, igenom bettet utifrån o in, o fäster tömmen i en låg ring. Om du fäster för lågt kommer hästen att gå väldigt djupt o runt o tappa kontakten i munnen, det vill man inte! Framåt neråt är vad som eftersträvas, så om det händer, höj upp nåt hål. På innertöm brukar jag fästa tömmen genom bettringen, utifrån o i, o sen till en ring nånstans på mitten av tömkörningsgjorden för att få en direkt ställande töm. Men även då måste man vara väldigt mjuk o följsam i sin hand utan att vara glappig! O lösningen på problemet är självklart inte att dra ihop hästen! Utan jag rekommenderar MYCKET tempoväxlingar och övergångar mellan gångarterna! Så att hästen själv väljer att söka sig neråt framåt o bli mjuk o följsam!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 621
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 149
Senast: Linda_A
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 681
Senast: Oknytt
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka