Sv: Häst som drar upp huvudet mycket vid tömkörning?
det kan även bero på att han inte har tillräckligt framåtbjudning o i kombination med det är lite stel. Så att han gör så för att komma ifrån arbete. När jag råkar ut för det så provar jag först o bara använda ringarna längst ner, tom de på gjorden om det behövs. På en rutinerad häst kan man ha yttre töm bakom rumpan, vilandes över hasen. Men det krävs mkt rutin även från den som håller i tömmarna, speciellt i galoppen då den är en sån pendlande rörelse så att det kan vara svårt att hålla en jämn och mjuk kontakt. Risken är då att man drar ihop hästen alldeles för mkt o hårt. ett annat knep är att göra en gramanfattning på utsidan, du drar tömmen genom den översta ringen, igenom bettet utifrån o in, o fäster tömmen i en låg ring. Om du fäster för lågt kommer hästen att gå väldigt djupt o runt o tappa kontakten i munnen, det vill man inte! Framåt neråt är vad som eftersträvas, så om det händer, höj upp nåt hål. På innertöm brukar jag fästa tömmen genom bettringen, utifrån o i, o sen till en ring nånstans på mitten av tömkörningsgjorden för att få en direkt ställande töm. Men även då måste man vara väldigt mjuk o följsam i sin hand utan att vara glappig! O lösningen på problemet är självklart inte att dra ihop hästen! Utan jag rekommenderar MYCKET tempoväxlingar och övergångar mellan gångarterna! Så att hästen själv väljer att söka sig neråt framåt o bli mjuk o följsam!