Häst som drar i linan och går emot

Mirre

Trådstartare
Måste ha blivit nåt fel på andra tråden så startar en ny.

Har börjat longera valacken med chambon för att få honom att söka sig mer neråt-framåt. Problemet är bara att han iställlet går emot den och "bråkar" med den. Sätter inte dit den alls förrän han är framskrittad och uppvärmd och har den bara löst spänd.
Hur ska jag få honom att förstå vad chambonen betyder?

När jag longerar honom så går han rätt som det är bara rakt fram istället för att följa voltspåret. Lite jobbigt eftersom han är så stark.
Får lciksom hela hästen i handen och det är tuungt!

Tips någon?:banana:
 
Sv: Häst som drar i linan och går emot

Hur gammal är hästen och hur funkar den uppsutten ?
Har den lätt att ge eftergift vid tex ledande tygeltag eller är den stum för din hand?
 
Sv: Häst som drar i linan och går emot

han är 9 och fungerar bättre uppsutten även om det är svårt att få honom att verkligen jobba där med. Det är inte direkt världens mest arbetsvilliga häst:crazy: Faktum är att han är rätt lat:D
 
Sv: Häst som drar i linan och går emot

Det låter som mitt sto, hon har taskig balans så hon måste balansera upp sig med att hålla huvudet utåt vilket gör att hon "ligger på" i linan hela tiden. Det märks mest när man longerar för då går hon på en volt hela tiden. När man rider så märks det om man rider på en volt men inte på fyrkanten.
Så mitt tips är att träna upp balansen.

Är det en fd travare?
Travare brukar ha ganska taskig balans eftersom att dom alltid har haft hjälp av skaklarna, sulkyn/rockarden, tömmarna för att hålla balansen.
 
Sv: Häst som drar i linan och går emot

De flesta hästar brukar förstå att de ska ge efter för nacktrycket ganska snabbt. Din häst kanske inte orkar eller har tillräcklig balans än? Hur funkar han om du tömkör? Kanske kan vara bra att tömköra ett tag istället. Då har du bättre möjlighet att hjälpa hästen. Med chambon vid longering får hästen hjälpa sig själv och han kanske inte är redo för det än?
 
Sv: Häst som drar i linan och går emot

Om han kivas med chambonen, så antar jag att han gör det för att det tar emot. Jag skulle bara fortsätta att låta honom ha den på sig och jobba vidare, då jag tycker att chabonen är bland det bättre hjälpmedlen till just hästar som fastnat.

När du longerar så håll i linan som du håller i inner tygel, tänk; sväng, sväng, sväng, små kramar men handen, för det ju just vad en volt är, en massa svängar.

Lyckas han ändå gå rakt fram, så fäster du longerlinan i sadel, gjorden eller vad du har runt magen, genom bettringen och ut till din hand. På så sätt får du en starkare innerhand.

Tänk på att om han protesterar så är det jobbigt, bli aldrig irriterad utan fortsätt på din tänkta "linje", och håll inte på så länge.
 
Sv: Häst som drar i linan och går emot

Om det ej ger sig så skulle jag provat att få honom att korrekt ge eftergift för tömmen och de gör du enklast på en volt innan longeringen.
Ta tömmen igenom bettet på din sida och upp över nackstycket till bettringen på yttersidan, då har du en extra hjälp eftersom de oxo trycker över nacke och dess nervtrådar där, liknande som chambongen.
Ta hästen på en mkt liten volt runt dig där du kan nå honom, ta tömmen neråt och åt sidan och driv honom mjukt med ett spö i skänkelvikning runt dig ända tills han ger en korrekt eftergift.
Gör likadant i andra varvet.Prova igen utan spö med din röst söm drivning och släpp sakta ut honom på volten.
För att undvika att han bara lär sig att böja hals innåt och att ytterbogen försvinner på honom kan du tömköra honom samtidigt med chambongen med ett ytterstöd.
Du får jättegärna återkomma efter du provat detta så jag får lite feedback. Lycka till.
 
Sv: Häst som drar i linan och går emot

Hej!
Alla svar som du fått handlar om hur du kan bli starkar för att tvinga din häst att göra något som han stretar emot att göra. Oftast när en häst stretar så gör den inte det för att vara dum. Det är något som tar emot.
En bra grej är då att försöka ta reda på vad det kan vara. Många gånger ligger problemen i minnen på hästen. Stick in fingrarna och känn efter om hästen har tex. vargtänder, hakar eller bara ruskigt vassa kanter.
Annars kan det vara något med ryggen.
Min syrras häst har varit ovillig att jobba korekt. Ingen har kunnat se att det var något fel på henne men det kändes, ibland.
Efter många påtryckningar från min sida kollades hon upp. Som sagt inget till synes fel, men den där känslan av att det är inte bra.
Hon har så kraftiga spänningar i muskulaturen i bakdelen att det har dragit snett ryggkotorna, inte sett uppifrån så att ryggen är böjd, utan sett bakifrån så ligger kotorna på sned, de har liksom roterat.
Det finns inte så mycket att göra åt saken förutom att laserbehandla, akupunktur osv. Men det kommer aldrig att gå bort. Så hon ska få bli avelssto istället. Det är ju inte så stor mening med att sitta och plåga hästar i onödan.
Kolla upp din häst så att det inte är något fel på den istället för att bråka.
 
Sv: Häst som drar i linan och går emot

C. måste vara spänd så att den fyller sin funktion.
du måste spänna den så att den tar emot när han går högre än vad du vill.
Ha gärna gummiplattor på bettet så att ditt tag mot mitten får hästen att följa med innåt.
Upprepa o upprepa- beröm. Den lär sig fort då.
 
Sv: Häst som drar i linan och går emot

Det handlar ej *bara*om att bråka....man kan väll oxo ställa sig frågan om hästen är rätt utbildad och först ge hästen en chans till att arbeta på rätt sätt och sen gå vidare i en felsökning om problemen fortsätter.
Självklart skall man vara öppen för att hästen kan ha ont men kanske ej som första alternativ.
Jag som svarar med tips vet jö ej mer än trådskaparen berättar, med utbildn osv därför brukar jag vilja få en uppföljning så man kan utesluta att hästen fysiska problem.
 
Sv: Häst som drar i linan och går emot

Hon har inte fått svar på hur hon ska bli starkare och tvinga hästen till något. Hur kan du tolka svaren så?:confused: Hon har fått svar som ska hjälpa henne visa vägen för hästen. Med styrka kommer man ingen vart. (förutom att skaffa sig problem)
 
Sv: Häst som drar i linan och går emot

Gummiplattor var jö ett utmärkt verktyg, förstår meningen med dom.
Har ej tänkt på det tidigare :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
40 147
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 671
Senast: Tuggben
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som...
2
Svar
23
· Visningar
5 203
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp