häst som "dör" på tävlingsbanan

F

finduslinda33

min häst går oftast jättebra på framridningen (visst lite lat som alltid) men när vi kommer in på tävlingsbanan; speciellt om det e innomhus så "dör" han. <Blir en helt annan häst och lyssnar inte alls på dom framåtdrivande hjälperna.....är jättejobbigt!
jag rider inte fram länge så han skulle bli trött och han står på 4 kilo havre......
någon som har samma problem?? någon som har några bra tips på vad man kan göra åt det????

tacksam för era svar!:bow:

Sv: häst som "dör" på tävlingsbanan

Har hästen bra kondis? Rund om magen? Tillräckligr med muskler? Min enormt framåt ponny blir LAt om han har blivit lite smårunt om magen.

Ett bra sätt att få bort sommarmagen och träna kondis 'är att galoppera på fält och stigar. Då får hästen också oftast mer framåtbjudning.

Tränar du bara på banan när du rider? Annars kan hästen vara uttjatad och därför tappar framåtbjudning. Rid ut mycket och använd gärna markarbete och hinder i den vardagliga träningen.

Är det bra värden i höet?

verkar ju inte som om hästen inte har kondis då TS påtalar att det går bra på framridningen..Min kille är också väldigt seg när det gäller att vara på "banan" lixom..nu dressyrar inte vi utan vi hoppar så det är ju lite mer action, men om man kör ngt dressyrpass så i paddocken. Kan du inte försöka lägga in mkt övergångar och öka när du tränar i vanliga fall så att hästen blir mer lyhörd på din skänkel då kanske han är mer med när du begär framåt...

Jag har samma problem med min, han vet att inne på banan kan han dra i handbromsen. Men nu tränar jag jätte mycket halvhalter fram och övergångar. Allt för att han ska bli lyhörd och när man ber honom ska de hända direkt inte efter tredjegången man ber. Tycker att de gett en bra reaktion på min häst!:)

Det handlar inte om hästen, det handlar om dig. Hästen tänker inte att "nu är det tävling och jag ska bromsa". På ett eller annat sätt så rider du inte som du gör på träning/framridning inne på banan.

Det kan vara småsaker, du spänner dig i muskler som du inte är medveten om (ofta lår, vader), du håller mer eller mindre i tyglarna eller lutar överlivet mer framåt eller bakåt än vanligt.

Så för att sammanfatta, jobba med dig själv! Mental träning, idrottspsykologi. Med inställningen att min häst bromsar alltid inne på banan, såklart gör det det också!

Mängder av ryttare har samma problem som dig. Lycka till!

Kan bara instämma i vad du skriver! :bow: Jag har haft samma problem, men sedan jag insåg att det berodde på mig och vad jag gjorde under ritten så har ponnyn inte "dött" en enda gång inne på banan sedan dess när jag har ridit ordentligt. Jag råkade få ett återfall i den gamla ridningen på tävling efter ett längre tävlingsuppehåll och som ett brev på posten kom då en jätteseg häst. Själv blev jag väldigt spänd i axlarna och red mer forcerat än under träningar. Klart ponnyn blev seg när jag satt stel som en pinne och drev på som en tok. ;)

Lycka till, hoppas du hittar en lösning på ditt problem! :)

tack så jättemycket för alla svar :bow:

jag kan säga att han har bra kondition, lite smårund om magen e han dock efter sommaren, men den e snart borta.
jag har tävlat honom i mååååånga år, och alltid är det samma visa, jag varierar ridningen, skogen, bana, lite hoppning så han inte blir uttråkad.....
ja, han får bra mat, ordentligen uträknat med alla värden osv.....

cashmir: tack som fan för ditt svar! när jag tänker efter så tänker jag ju alltid att "nu kommer handbromen att ligga på när vi går in på banan och det kommer gå dåligt för han inte går fram" och spänner mig nog omedvetet när jag rider programmet, speciellt i axlarna, för det vet jag att jag har lätt för att göra.....
skall iväg och tävla på lördag så då skall jag verkligen tänka på vad du har sagt och försöka att rida likdant som jag gör på träning.......

smallgott: du ger mig hopp nu :) jag känner igen mig i det du skriver, att jag blir stel och driver på för allt vad jag är värd inne på banan och hästen blir segare och segare i programmet.......

tack än en gång för era tips, nu e jag sugen på att åka på nästa tävling :banana::banana::banana:

Min förra foderhäst var precis likadan. Första tävlingen så bara dog han men det var i ridhus så vi tänkte bara att han inte gillade det men sen bara fortsatte det så vi slutade tävla så ofta eftersom det bara gick sämre. Vi fick honom på hösten i dåli kondis, under vårterminen tränade vi upp honom till tävlingskondition och han fick byta sadel pga nya muskler. Massören sa att han var väldigt spänd i främre bogarna o därför ganska framtung. Så när det var fixat så hade vi en tävlingshäst på hemmaplan men problemet kvarstog att han bara dog på tävlingarna oavsett kategori, hoppning elr dressur gjorde det samma. Vi fortsatte tävla o då främst i dressyr och tillslut gick det bättre och vi kom upp på 65% o mer men han funkar verkligen inte som en vanlig häst på tävlingar. Han blir jättenervös i transporten dit och skitlugn väl där. Så lugn att det inte ens går bra på framridningen med spö o på dressyrbanan bara dör han men islutet lärde vi oss att vara på honom på ett speciellt sätt så då gick det bättre men någon tävlingshäst böir han aldrig. Men det är tråkigt att aldrig kunna visa upp hur bra han har blivit eftersom han bara "dog" på tävlingarna... Ditt problem känner jag igen men någon bra lösning har jag inte. Det kan ju vara att du är spänd o rider annorlunda på tävling men så var det inte för oss så vet inte...:confused:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 490
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar