Häst som bufflar och inte går att hålla?

S

Serioko

Jo, nu är det så att jag återigen köpt en egen häst. Efter att tidigare haft en och varit medryttare innan det. Iallafall så har jag nu köpt ett fyraårigt halvblodssto, jättetrevligt i övrigt. I stallet är hon relativt lugn. Hon är inte så mycket hanterad innan jag köpte henne (för ca 3 veckor sedan). Men hon är inriden och så, men hon hade stått i en månad innan jag köpte henne, så jag har börjat sätta igång nu.

Mitt problem är då att jag inte kan leda henne i grimma, eftersom att hon både bufflar på mig och är jättesvår att hålla. Hon rusar rakt fram och dyker ner och äter, jag har löst det genom att dra (fel?) upp huvudet och backa tillbaka henne till utgångsläget och sedan börja om. Men det hjälper inte så jättebra. Och jag vill gärna ha lite tips på hur jag ska lära henne att ledas i grimma, den tidigare ägaren ledde henne i träns helatiden.

Vad ska jag göra? några tips? :banana:
 
Sv: Häst som bufflar och inte går att hålla?

Låter som en ganska otålig häst, den behöver lära sig att stå still tills du ber den göra annat. Du gör helt rätt som sätter tillbaka hästen och börjar om, men hur tydlig är du? Är du för snäll? Öka trycket, använd grimskaft på 3 meter och använd hela det (håll längst ut, inte vid grimman). Eftergift när hästen gör rätt, ta ett steg i taget. Lämna hästen ifred när den gör rätt. Ta det lugnt bara, du är på rätt väg så det kommer säkert att lyckas bara du är tillräckligt tydlig! Lycka till! =)
 
Sv: Häst som bufflar och inte går att hålla?

Den kanske har fått göra så tidigare.
du måste lära om den.
Ha träns eller repgrimma på o säg nej! o fortsätt att gå.

Samma sak omden försöker att knuffa på dig-
Om du bara är tydlig, konsekvent o berömmer det goda resultatet=snäll o väluppfostrad häst.

Kom ihåg att en unghästs framtida vanor sitter i hela livet.
De är oxå livligare än de äldre.
 
Sv: Häst som bufflar och inte går att hålla?

Alltså, ska jag hålla längst ut på grimskaftet och göra vaddå? jag förstod inte riktigt vad du menade. För han springer ju bara rakt frammåt?:confused:
 
Sv: Häst som bufflar och inte går att hålla?

Det där låter som det skulle bli stor risk att hon antingen tappar hästen eller tar i så hästen går omkull nu på det isiga underlaget.
 
Sv: Häst som bufflar och inte går att hålla?

Jo, jag känner mig inte alls säker på exakt hur jag ska göra. För jag vill verkligen inte tappa honom. Och så vill jag ju att han ska lära sig att stå still.. hmm...
 
Sv: Häst som bufflar och inte går att hålla?

Jag hade samma problem med min unghäst i början.

Jag gjorde så att jag började i paddock som jag kan stänga så att hästen inte kan springa iväg ifall den kommer lös.

Jag använde mig av en repgrimma och ett grimskaft med panikhake.

När hon ville gå förbi mig så snurrade jag med grimskaftet i en vid cirkel (som man gör när man hoppar långhopprep) så att när hon kom för långt fram så fick hon en liten snärt på nosen. Det funkade jättebra. Efter ett par gånger med denna träning (5min-pass), så kunde vi gå vidare med att göra halt.

Det viktiga är att aldrig släppa på reglerna, alltid beröm och eftergift när hästen gör rätt.

Hon ville också springa rätt rätt ut ur boxen när man öppnade den i början. Men med träning och att man konsekvent alltid gör klart för hästen när det är okej att gå ur boxen så kan hon numera stå med boxdörren öppen!
 
Sv: Häst som bufflar och inte går att hålla?

hästen ska alltid gå bakom mig. försöker de rusa förbi svingar jag med armen och säger nej. fortsätter de gör jag värsta apdansen framför dem så att de stannar. de stannar absolut och när de gör det berömmer jag. sedan går jag vidare med hästen bakom mig och om den försöker igen gör jag samma sak. lägger in lite halter ibland för attt se om den stannar bakom mig.

om hästen buffar på mig säger jag nej och håller upp handen tills den slutar. viktigt är att det är du som ska be att hästen ska komma fram till dig inte hästen som ska gå rakt fram och börja buffa på dig. då är den han som visar att han kan köra med dig och det är han som är ledaren. om hästen frågar om den får komma fram till dig borde den kunna ge sig ifall du inte vill och stannar den med ung samma sätt som när den försöker springa förbi. kom då ihåg att om hästen har gjort rätt ge berömm och när du vill kalla till dig hästen sträcker du fram handen och visar att den får komma och kela.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag skulle också tro att den har lärt det av tidigare ägaren. Hon/han klarade inte av det med grimman så de använder tränset. Men hästen kommer ihåg och vet skillnaden mellan de två. Så här kommer du med din grimma och hästen säger "ha!:rofl: watch this! Jag undra hur många gånger jag kan dra min människa av balans". Och varför gör hon detta? Becouse she can!:angel:

Vill hon bara äter eller försöker hon springa iväg från dig? Har du en "vanlig" grimma eller har du en repgrimma? Och vad har du för grimmskaft? Vill bara veta vad du har för verktyg innan jag säger nåt mer.

Hur är hon bufflig? vad gör hon? och vad gör du?
 
Sv: Häst som bufflar och inte går att hålla?

Skillnaden mellan ett långt grimskaft som du håller längst ut, och ett kort som du håller vid kroken: med ett långt grimskaft har du mycket mer att säga till om! Du har minst 4 meter som ger dig betydligt mer kraft att kunna hålla emot hästen. Håller du vid grimman och hästen får för sig att sticka iväg, har du absolut ingenting att säga till om. Som bäst kan du hänga kvar i grimman och släpa med när hästen drar iväg. Men har du ett långt grimskaft som du utnyttjar till fullo, har du ett par sekunder på dig att reagera och så länge du inte hamnar rakt bakom hästen vågar jag nästan lova att du orkar vända den. Sätt emot med hela din kropp och släpp inte!

Leder du alltid en häst med långt grimskaft kan den också få gå en bit ifrån dig (bakom dig! inte så mycket som ett noshår får komma förbi dig, rygga av den direkt om den försöker), många hästar blir lugnare av det än om de hela tiden måste ha sin ägare jätte nära inpå som håller på och klappar och pussar och gullar på dem!

Bästa eftergiften du kan ge en häst är att lämna den ifred, inte rusa fram och klappa den. För övrigt är hästar väldigt känsliga, klappar du om dina människokompisar på samma sätt kommer de snart att ställa sig på tryggt avstånd från dig! Smek hästen istället, men alltså inte hela tiden. Behöver du lugna den däremot kan det vara effektivt. Varje sång jag ska börja träna en häst, börjar jag med att smeka igenom hela hästen, överallt. Sparkar hästen åt dig när du är runt bakbenen och under svansen, eller hugger efter dig... well, då har du ännu mer att jobba med! Låter hästen däremot dig röra vid den överallt, och du håller dig lugn, pratar lågt och inte gör några hastiga rörelser, byggs förtroendet upp lite varje gång, då du talar om för hästen att du inte vill den illa.

Det är en sak som man hela tiden måste bevisa för hästen - du är ledaren och ni ska göra som DU vill, och du kommer att göra allt för att den ska göra det - men du kommer inte att ta livet av den!
Finns många saker till jag kan rekommendera och berätta om, men det är kanske inte så bra idé att du gör allt på egen hand. Gå en grundkurs och följ sedan upp! Eller ta reda på om någon med kunskaperna kan komma till dig och visa. Allting handlar om att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle, och att handla på rätt sätt, och det kan man inte lära sig via en dator. Jag ville bara skriva lite för att du skulle få tanken bakom det hela.;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Hejhej! För ca ett år sedan köpte jag min nuvarande häst, ibörjan ställde jag alltid upp henne i gången när jag skulle göra iordning...
Svar
8
· Visningar
1 968
Senast: Loretta713
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp