Häst som 'bränner' sig på mulen?

ika77

Trådstartare
Jag har en häst som lätt bränner sig på mulen av solen.
Hennes mule blir alldeles rosa.
Har ni några tips på vad man kan smörja med för att undvika detta?
Helosan Sol finns ju, men finns det nåt mer?

Nån som har samma problem?

Tack på förhand.

Sv: Häst som 'bränner' sig på mulen?

Min pojke får också sånt och det liksom "flagnar" efter ett tag...:cry: Måste vara grymt obehagligt för pållen... Smörjer i alla fall med Helosan sol och det skyddar ju i alla fall, men vet inte om det lindrar...

Helosan sol brukar ju hjälpa mot solen och på så sätt så får huden under tid att läka. Har också hört sånna som haft på lite barn-solskydds-kräm (hur man nu ska förklara det) Sån med hög solskyddsfaktor som man har på barn alltså! Värt att testa, hoppas att det blir bättre snart! :laugh:

/E

Här var inte helosan sol tillräckligt, bara solskyddsfaktor 8 ju, dessutom försvann det för fort.

Så var förbi apoteket och frågade om råd, och de rek ACO solkräm för barn, med enbart fysikaliskt filter, och 20 eller om det var 25 i solskyddsfaktor. Extra vattenresistent, och sitter mkt bättre än Helosan sol, är som lite lösare idomin i konsistensen.

Usch då.. det låter inget vidare.
Detta blir första sommaren med min plutta nu så jag vet inte riktigt hur hon blir.
Förra ägaren sa att hon använt Helosan sol till henne oxå.
Och hon har nu under en vecka bara, blivit rosa om mulen..

Vad bra!
Tack du och eloon_ för tipset!
Då ska jag åka förbi apoteket nån dag här snarast och se om de kan hitta nåt lämpligt åt pålle.
Sommaren är lång så lika bra att ta det direkt INNAN det blir värre.

Vi har flera stycken som bränner sig, och jag brukar ta vad jag har hemma i form av solskyddsmedel. Det brukar räcka med ett par dagars insmörjning, om man hinner ta det innan det blivit för mycket.

Min häst blir sån på ett vitt bakben, det smörjs in varje dag med Bamses solskydd spf 30. Det sitter bra och skyddar fint.

man kan andvända sin egen solkräm om man vill ha högre skyddsfaktor!:grin:

Jag anv. hög solksyddsfaktor för barn :) Ofta vattenresistent och sitter kvar bra.

Jag använder apotekets solfaktor för barn, faktor 30 eller 40 tror jag det är. Funkar mkt bättre än helosan sol som har alldeles för låg faktor & dessutom är alldeles för kladdig.

Kylbalsam från apoteket. Det är ljusrosa pigmenterat, kyler och lugnar huden. Jätteskönt för både två och fyrbening!

Vad bra!
Tack du och eloon_ för tipset!
Då ska jag åka förbi apoteket nån dag här snarast och se om de kan hitta nåt lämpligt åt pålle.
Sommaren är lång så lika bra att ta det direkt INNAN det blir värre.

Zinkpasta är bra med. Det brukar jag ta på dom områden som redan hunnit bli brända. Och zinkpasta sitter ordentligt fast på huden. :bow::bow::bow:

Sen har jag kört med Helosan Sol men ska nog testa solkräm för barn iår. Ska bara hitta en med en innehållsförteckning jag gillar.

Jag har mulskydd på min häst som får sånt, precis inköpt nytt som sitter perfekt och skyddar mot 70 % av UV-strålningen.

Mulskydd?
Det har jag aldrig hört talas om.
Har du någon bild?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
964
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 472
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka