Häst som bockar..

Eagle87

Trådstartare
Hej, hur sitter man lättast kvar på en häst som bockar o har sej i galoppen? han har ett skitstort steg och det är svårt att sitta stadigt redan då, sedan börjar han bocka o sparka bakåt m.m? Vad är ert bästa tips? har verkligen ingen lust att flyga av och har blivit rädd nu...

Sv: Häst som bockar..

Det är nog bara att öva :P Håll upp hästens huvud och ha stadig drivning som ovanstående skrivit^^

Som ovanstående skriver OM du först har kollat att inget skaver eller trycker. Visst kan många hästar ta glädjeskutt mellan varven, men om det blir flera bockningar varje pass hade jag kollat upp utrustning m.m.

Sätt på säkerhetsväst och ha någon som tittar på när du rider - det brukar kännas bättre. Och håll dig på inhägnat område så du slipper jaga lösspringande häst OM du skulle åka av.

Lycka till! :laugh:

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle kolla hästen vad som kan var fel.
Min häst bocka ibland i trav inte alla ridpass och sparka ibland galoppen men endast i höger varv. Gör hästen likadant när du tömkör?
Har videofilmat och har haft andra som har tittat men ingen har kunnat se om det har varit något. På videofilmen där man kan köra i slowmotionen har det sett ut som hon har varit halt något steg men det har varit svårt att avgöra. Det visade sig att hon var mer eller mindre halt på alla fyra benen.

Stigläder eller grimskaft runt halsen:bow: Fungerar skit bra! Man har något att ta tag i om det behövs. Kan även hålla med ena handen i tygeln och sen i halsremmen så är det svårare för dem att köra ner huvudet(om det lät blir starka o drar tygeln ur handen på en)

Men som sagt kolla så att inget skaver eller irriterar hästen först..

Det är inte min häst, men jag antar att han ej har ont, vet att han har lite sadel tvång..

Tjejen som äger honom har inte tid att rida ofta därför står han mycket, därav överskotts energi, jättepigg, glädjeskutt.

Kolla om hästen har ont ngn stans. Gör han/hon det även vid longering,löshppning, m.m?''

Annars är allas tips ungefär lika dana som mina. Fortsätt kämpa, hög hand, o kanske rappa till hästen lite för att visa: nu jäklar är det jag som bestämmer!!

När jag var "liten" och red på ridskola fick jag lära mig ett toppen knep, att rida med innerhanden högre än vanligt, och ha kvar ytterhanden i normalt läge. Varför det funkar har jag ingen aning om, men ridskolans avkastarkung slutade plötsligt bocka :) Har dock aldrig hört talas om det här någon annan stans, hmm..

Ta en nosrem ( som finns på aachenträns ) och spänn fast i sadelns ringar vid framvalvet, det blir som ett handtag du kan hålla i och få lite hjälp att sitta kvar.

Ta en nosrem ( som finns på aachenträns ) och spänn fast i sadelns ringar vid framvalvet, det blir som ett handtag du kan hålla i och få lite hjälp att sitta kvar.

Det var himla smart! Ska jag använda när min hästa har vilat i ngr dagar:D

Rider en ponny som gillar att bocka och har kommit fram till några saker som underlättar.

-Först och främst: försök undvik situationer då du vet att hästen brukar bocka. Tex "min" ponny bockar om man galopperar efter en annan häst, om man galopperar i nerförsbacke eller om man drar i honom.
- Använd säkerhetsstigbyglar och kör in fötterna så långt det går. Tappar du stigbyglarna är dt svårt att sitta kvar, men om du skulle trilla av måste de lösa ut, annars fastnar du.
- Som ovan - driv och dra upp huvudet.
- använd tex förbygel för att hålla sadeln på plats, det är inte roligt om den åker runt. dessutom är remmen som går över manken ett perfekt handtag

Och glöm aldrig säkerheten - använd hjälm, säkerhetsväst och rid inte ensam, om du skulle trilla av.

Tycker att de tips du fått är bra.

Förutsatt att hästen inte har ont och bara gör glädjeskutt så kan det vara en bra ide att svänga in på en volt och ställa innåt. Fortsätt i tänkt gångart och se till att det går framåt. Om man håller in så laddar oftast hästen ännu mer energi som den senare kanske använder i ett kanonstort bocksprång. När hästen sedan lugnat ner sig så kan man försöka ta sig ut på rakt spår igen.

Och just det, när man väl sitter där och hästen bockar. Res dig upp i stigbyglarna så att inte hästens rygg "skjuter" iväg dig, samt försök att ta upp huvudet.

Lycka till! :)

Jag har en 'fegrem' i framvalvet på sadeln :angel: min häst är fyra så jag räknar iskallt med att han så småningom kommer börja ta några glädjeskutt.
Den sitter i de två metallöglorna i sadeln, precis som aachenremmen inka-90 föreslog.

Jag har inge bättre tips än att driva, hålla upp huvudet, vara förberedd och lära sig känna att det snart kommer en bock. Envishet är också ett ledord, som den envisa människa jag är rider jag jämt avkastarkungar men hamnar sällan på backen eftersom jag bara inte kan ge upp och låta mig falla. En gång har jag t o m legat vinkelrätt (sadeln på vänster sida och hästhuvudet åt höger) på mage över hästhalsen med sprattlande ben och kommit tillbaka till sadeln utan att nudda marken :D

Glömde: Dra i ena tygeln, en böjd häst är dålig på att bocka...

Min hast holl pa pa samma satt forut. Jag trodde det berodde pa att han testade mig osv.
Det visade sig att han var sne i korset. Och hade fatt hasledsinflammation som foljd.
Givetvis gjorde det jatteont pa honom nar jag red, sa darfor bockade han och betedde sig "illa".
Sjalvklart kan det bero pa att utrustningen ligger fel ocksa, sa jag tycker du ska lata en expert ta en titt pa utrustningen och ligger den bra sa tycker jag att du ska antingen aka till kliniken eller ta ut en equiterapeut for en ordentlig genomgang.
Lycka till!!

Böj honom. Ta i innertygeln (ev yttertygeln, men detta kan resultera i tvärnit vilket i sin tur kan leda till luftfärd över huvudet på hästen) och ta in honom på en volt. En häst kan inte busa järnet om den tvingas springa runt i cirklar med huvudet böjt.
Stå upp i lättsits, och var rörlig i knäna så att benen tar stötarna. Tillskillnad från majoriten tycker inte inte jag att det brukar vara särskilt effektivt att hålla upp huvudet på hästen, om hästen är på det humöret så kan den bocka och genomföra diverse "skolor över mark" ändå. Då är det mer effektivt att böja halsen istället, på så sätt förlorar hästen styrka.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 062
Hästhantering Hej, Jag har stött på ett antal hästar på min ridskola som vid skötsel och borstning börjar ”vifta” med framhovarna och liksom ”dunkar”...
Svar
5
· Visningar
832
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama