Häst som bockar?!

B

Bergh

Jag har börjat rida en häst som bockar väldigt mycket, helt utan förvarningar. Ryggen är kollad så det är inga problem med den. Men jag funderar på om det mer eller mindre är att hästen testar och att det är något som kommer att "gå över" eller är det kanske så att hästen inte vill ha en ryttare på ryggen och att detta problem kommer att kvarstå?

Sv: Häst som bockar?!

Det finns ju mer än sju sätt att bocka på.

Typ galopp på ängen och matte gasar på, så kommer det ett lite glädjebock, alt en bockserie så kärringen hänger löst.

Eller unghästen som bockar för att balansen blir störd när den hoppar.

Fast kostant daglig bockande, så skulle jag säga att hästen vill bli av med något obehagligt, då är det något som är fel. Jag är mycket skeptiskt till att hästar skulle testa, de tänker inte så, då skulle vi inte få sitta på dem överhuvudtaget.

Det finns en del hästar som bockar lite då och då utan att det behöver vara något (läste just att Briar är expert......) - men man vill i alla fall utesluta andra orsaker ordentligt.

Förutom rygg och sadel (som SÅ OFTA är orsak till problem!!!) bör man kolla igenom HELA hästen. Man kan börja själv genom att känna igenom hästen samt trycka på ett antal "triggerpunkter" (benämns olika). Det finns en massa böcker som visar dessa och hur man gör på ett enkelt sätt och vilka reaktioner man ska titta efter. En annan sak är MUNNEN. Hästen kan bocka av obehag var än känslan uppstår. Det gäller också hovar och leder (även om det verkar ologiskt eftersom man skulle tycka att det gör mer ont när hästen bockar!).

Jag tycker NATURLIGTVIS att man ska ha experthjälp om man misstänker att det är något fel med hästen - men om jag förstod det rätt har han varit kollad (?).

Hej!
Har själv en fjording som bockat i alla sina dagar, han blir ju så oerhört glad när han blir riden! Han är fullt frisk, men bockar så gott som alltid i galloppen, och när han blir sur. Inte alls för att vara elak, det är nog helt enkelt hans sätt att visa känslor. Vet inte om det är likadant med din häst, men om det skulle vara så kommer här lite tips jag har förvärvat under mina och pållens 6 år tillsammans. För det första lär man sig ganska snabbt vilka situationer det är, i alla fall om hästen brukar reagera på ungefär samma saker. Min bockar exempelvis så gott som alltid i galoppen och när man använder spöet för att få honom att gå frammåt. Innan han bockar rycker han också till i kroppen. Känn efter om din också gör det, det underlättar grymt mycket då man blir mer förberedd. Kan också tipsa om att rida i hoppsadel, så du får bra stöd för knäna och inte flyger av.

Det här funkar säkert inte på hästar som bockar jätte oregelbundet eller för att få av dig, men jag hoppas att det inte är så och att något av det här kan hjälpa. :)

tror det beror på hur de bockar, är det vid galoppen för att det är kul och hästen har överskottsenergi, lr är det för att nått är obehagligt...
Har hört att lite grövre hästar som är lite segare i ridning, ofta tar ut överskottsenergin genom bockningar, medan de som är väldigt pigga och framåt springer bort överskottsenergin... Hur sant det är vet jag inte ;)

I vilken kondition är hästen och när bockar den? Bockar den när du bara skrittar eller är det bara när du galopperar eller så?

När min pålle (nordsvensk) är ur kondition eller har lagt på sig några förrädiska kilon :devil: så bockar hon vid t.ex galoppfattningar. Beror troligtvis på att hon inte riktigt orkar. När hon däremot får bätre kondition och blir lite lättare i kroppen försvinner bockningarna, förutom ett och annat glädjeskutt när det går undan förstås :D

Red en häst under ett halvårs tid på ridskolan; 175cm högt halvblod, välskolad som f*n. Och alla var nästintill livrädda för honom.. Han testade till max; agressiv i boxen (ignorerade man det så blev han ängeln själv), stack, bockade, hängde.. Om han tyckte att det blev jobbigt när man höll på med något, kunde han också kasta upp rumpan, istället för att t.ex. försöka bryta av. Jag fick fortsätta rida honom eftersom jag bad om det och ingen annan ville :devil: . Första två gångerna stack han och bockade med mig; jag satt kvar och blev fly förbannad på honom. Efter det var varje ridpass med honom en dröm.. :love:
En häst kan bocka på rent testande.

När jag köpte mitt sto, exploderade hon ofta under mig; bockade, reste sig..
Ett par veckors ledarskapsträning löste det den gången.
Ännu en som testade.

Men nu, sedan jag satte igång henne igen efter 3 månaders vila, har vi tappat alltihop. Hon bockar, sticker, stegrar.. Om vi rider med nån annan så sticker hon iväg om nån annan tar ett halvt travsteg, eller det blir lucka mellan dem och oss. Både vid ridning och när vi promenerar. Senast igår eftermiddag fick hon spelet, hann precis få ner oss på fältet intill - sen sprack det helt; rusade runt, bockade, reste sig, försökte springa ÖVER mig. Hon stack hem under bockande och i full galopp.
Detta har pågått i några veckor, och hon har faktiskt fått mig rädd efter att vi gick omkull och hon stack iväg. (I somras gick vi omkull en gång, och då var hon noga med att inte rulla på mig, och hon reste sig upp när jag bad henne - låg kvar och väntade. Denna gång rullade hon på mitt ben när hon tog sig upp.).
Vi ska 1) ta in henne på klinik och röntga ryggen, och ev. ta lite andra prover.
2) ta kontakt med någon NH-tränare (rek. från folk jag känner, inte vem som helst) och få ordning på ledarskapet igen.
3) rida för en instruktör regelbundet under en månad, för att få ihop oss igen.

om hästen är kollad så brukar det bero på att den har upptäckt att om man bockar när det blir jobbigt kommer ryttaren i de flesta fall ur balans. många drar i tyglarna och "rider" inte ut bockningen. min egen är en bockare när det blir jobbigt på banan. ute i skogen bockar han ALDRIG (ta i trä xD) försök bara pejla när han ska bocka och rid igång. en häst behöver en ny "utmaning" var 15 sekund. inget avancerat, men ändra tempo, ställ åt ett annat håll, en halvhalt etc..

Jag är mycket skeptiskt till att hästar skulle testa, de tänker inte så, då skulle vi inte få sitta på dem överhuvudtaget.

Jag skulle gärna vilja veta lite mer om vad du tänker runt det att hästar inte skulle testa? Hur du menar? Att hästar över huvudtaget aldrig testar nya ryttare?
Mvh//Annie

Hur tänker du kring testandet?

Jag har ofta upplevt, när hästar testat, att det kanske är deras sätt att kolla om vi vet vad vi pysslar med eller om vi blir livrädda eller låter dem bara "lufsa runt" om de stökar lite. En valack jag träffat var väldigt agressiv mot en i början; ignorerade man honom bara lugnt och fortsatte som vanligt blev han två sekunder senare en liten kattunge på 175cm, blev man skrämd och backade tog det månader innan han gjorde vad man bad om.

Nog tror jag att hästar kan testa allt. Min häst som exempel såldes från en ridskoleverksamhet just pga att han skrämde ryttarna. Han bockade av varenda en, betedde sig riktigt illa.
När jag köpte honom satt beteendet fortfarande i när vi kom in i ett ridhus. Men jag har varit konsekvent och INTE accepterat detta och idag gör han i princip aldrig så mer...

jag anser inte heller att hästar "testar" (trotsar inte heller) för en häst "tänker inte ut saker i flera led"

snarare att det är en inlärd olat. olater uppkommer oftast genom inlärt beteende tex. hästen bockar för att den har obehag - ryttaren faller av - obehaget försvinner, upprepas det gång på gång så blir olaten befäst.

Olat går jag med på, och befäst blir den ju om hästen vinner ngt på sitt beteende.
I min hästs fall borde man nog hellre kalla det olat, för det är/var när det blev trist/tråkigt/jobbigt som han drog igång sitt register. Han vann på det gång efter gång och vips var beteendet befäst :(

Men nog kan de testa väl? Iaf har jag upplevt att många nya hästar "kollar läget" när de får med en ny människa att göra med. Visar man då var "skåpet skall stå" så brukar "testet" vara över.

Men kanske man skall kalla det ngt annat än just testa då?

oönskat beteende hos hästar heter olat och befäst blir den då hästen lärt sig hur den "slipper undan" för många ggr. och "kör på" tills "målet" är nått :) jag tror oönskade beteenden är inlärda, ofta av slump från början och inte uttänkta/uträknade av hästen.

skulle nog våga påstå att alla hästar har någon form av olat som människan någon gång lärt den (oftast helt omedvetet), även om dom flesta olater inte är av "allvarligt slag" och sådant man direkt bryr sig i :angel:

om hästen försöker slippa undan på ena eller andra sättet så har beteendet troligen gått hem förut och hästen fått vinning även om hästen förstår när det är lönlöst och då slutar, så jag kallar även det olat fast då inte befäst.

Min häst kunde bocka helt utan förvarning. Kunde gå helt avslappnad till att flyga i luften..(Var även sån med förra ägare)
Kollade rygg, ben mm mm kunde inte hitta några problem där.
Satte på Westernsadel och hon fungerar utmärkt numera.... Har försökt med andra sadlar men hon vill inte ha det.... Visst kan hon bocka fortfarande men det är för att hon är glad/pigg. Tur att det bara är en skogsmulle och inte tävlingshäst för då hade jag fått börja med Western...

*tråd lån* :angel: om det är ok för ts?

Min häst bockar också. Men där tror jag mer det är överskotts energi det handlar om. Hon bockar nästan alltid i början av galopp arbetet, bockar och sätter iväg som om hon var skjuten ur en kanon. :p

Kvittar om hon löshoppas, longeras, tömkörs, rids med eller utan sadel. Kvittar om vi är ute på ett fält, inne på en skogs väg, på ridbana eller i ridhus.

Att det skulle vara smärt relaterat har jag svårt att tro då hon slutar bocka efter några fattningar och av saktningar, helt enkelt efter hon sprungit av sig lite. Och eftersom hon gör det med eller utan utrustning.

Olydnad vet jag inte riktigt, jag gör som jag har blivigt lärd. Sitter lungt kvar (alt. står i fältsits) driver på om hon stannar upp för mycket och om hon tar ned huvudet för lågt så gör jag ett upplyftande tygeltag.

Kan tillägga att hästen i sig själv är väldigt pigg. Rids tyvärr inte varje dag utan ca 4-5 dagar i veckan och är "värst" efter hon har vilat. I skritt och trav är hon trevlig dock pigg som alltid.

Nu så undrar jag vad ni tror. Kan det trots allt vara något fel på utrustningen? Hästen är kollad av et för inte allt för länge sedan och var lite sned i korset som hon alltid har varit. Annars inget nytt. Inga tecken på smärta.

Kan det vara ren olydnad eller bara som att hon har lite mycket överskotts energi?

Foderstaten är väl uträknad och hon går på fint ensilage och har fri tillgång till halm 12 timmar av dagen. Får lite kokta linfrö och morötter. Så jag vet inte riktigt hur man skulle kunna dra ned på energin?

Ska jag ryta på henne när hon börjar bocka?

Massor av frågor. Hoppas på svar.

Senast ändrad av en moderator:

hästen är ju ett flockdjur och i flocken måste det alltid finnas en ledare. Om hästen upplever att vi som sitter på ryggen inte är att lita på eller är tillräckligt trygga som ledare så ser hästen till att själv ta över den rollen. Så har en mkt kunnig NH människa förklarat det åt mig, vilket jag faktiskt tror på. På så sätt handlar det egentligen inte om att hästen medvetet "testar" (mänskligt beteende) - även om det kan upplevas så - utan det handlar om ett för hästen helt naturligt beteende. Naturligt men inte kul....ledarskapsövningar kanske från marken till att börja med, sedan i sadeln?

va det ett knapplån ?

jag anser att en god relation med hästen får man genom att respektera hästen, konsikvent handlande, vara bestämd och visa vänlighet - sunt handhavande av häst där människan tänker som hästen eftersom hästen aldrig kan lära sig tänka människa..

ledarskapsövningar från marken är helt onödigt om man har hästvett och ett sunt dagligt hanterande.. det är min åsikt..

Hur gammal är hästen?
För jag tror att vissa hästar kan vara väldigt svårt att få bort ett sånt beteende på. Om de fått hålla på så länge så kan det vara skitsvårt att lära om, tycker jag iaf.
Syrrans sköthäst (som hon haft hand om i 10 år) har alltid bockat och vi har liksom insett att det inte kommer bli bättre, han är idag 23 år ock bockar fortfarande lite då och då.
Han bockar i alla möjliga situationer
- Om han inte blivit riden på ett par dagar så är han pigg och bockar.
- Om han är på sitt :devil:-iga humör (jodå, det är det värsta jag varit med om), så kan han bocka i skritt om det är så, helt utan förvarning. Sen fortsätter han som ingenting.
- Om han kommer efter de andra hästarna (för han är lat med) så bockar han och försöker springa ikapp.
- Och såklart om vi låter dem springa på lite.
- Eller bara för att han känner för det, han kanske blev lite fnittrig eller nåt.

Så vi har väl mer eller mindre accepterat att han gör så vid det här laget.

Däremot är han alltid en ängel med små barn på ryggen (och då menar jag små, 10-åringar får samma behandlingar, han tycker väl att de klarar sig hyfsat. Samma med nybörjare, men övriga nykomlingar får samma behandling med lite extra :devil:

(Det är en livs levande Mulle, som i Lena Furbergs serie, på pricken likt!)

Jag tror jag håller med........ Det beror på vad man menar med "ledarskapsövningar från marken". Det är ju det man gör hela tiden..... när man är konsekvent, bestämd och vänlig som du säger.

Att arbeta hästen från marken är väl inte det du menar med onödigt (?). Det är ett bra sätt att jobba för en "god relation" eftersom det blir så tydligt hur god den (relationen) är.

Så var det teori och praktik.......... Ibland önskar man verkligen att man alltid var så där konsekvent, bestämd och vänlig som man SKA vara!

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 085
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 089
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama