Sv: Häst som bockar?!
Red en häst under ett halvårs tid på ridskolan; 175cm högt halvblod, välskolad som f*n. Och alla var nästintill livrädda för honom.. Han testade till
max; agressiv i boxen (ignorerade man det så blev han ängeln själv), stack, bockade, hängde.. Om han tyckte att det blev jobbigt när man höll på med något, kunde han också kasta upp rumpan, istället för att t.ex. försöka bryta av. Jag fick fortsätta rida honom eftersom jag bad om det och ingen annan ville
. Första två gångerna stack han och bockade med mig; jag satt kvar och blev fly förbannad på honom. Efter det var varje ridpass med honom en dröm..
En häst kan bocka på rent testande.
När jag köpte mitt sto, exploderade hon ofta under mig; bockade, reste sig..
Ett par veckors ledarskapsträning löste det den gången.
Ännu en som testade.
Men nu, sedan jag satte igång henne igen efter 3 månaders vila, har vi tappat alltihop. Hon bockar, sticker, stegrar.. Om vi rider med nån annan så sticker hon iväg om nån annan tar ett halvt travsteg, eller det blir lucka mellan dem och oss. Både vid ridning och när vi promenerar. Senast igår eftermiddag fick hon spelet, hann precis få ner oss på fältet intill - sen sprack det helt; rusade runt, bockade, reste sig, försökte springa ÖVER mig. Hon stack hem under bockande och i full galopp.
Detta har pågått i några veckor, och hon har faktiskt fått mig rädd efter att vi gick omkull och hon stack iväg. (I somras gick vi omkull en gång, och då var hon noga med att inte rulla på mig, och hon reste sig upp när jag bad henne - låg kvar och väntade. Denna gång rullade hon på mitt ben när hon tog sig upp.).
Vi ska 1) ta in henne på klinik och röntga ryggen, och ev. ta lite andra prover.
2) ta kontakt med någon NH-tränare (rek. från folk jag känner, inte vem som helst) och få ordning på ledarskapet igen.
3) rida för en instruktör regelbundet under en månad, för att få ihop oss igen.