Häst som biter tag i bettet..

H

havreknas

Min 7-åring har helt under de senaste veckorna börjat kännas ovanligt tung och stel i handen och ganska nyligen såg jag bitmärken på betten. Därav drar jag slutsatsen att han biter tag i bettet när jag rider.

Vad kan det finnas för orsaker till att han gör det?

(Detta inlägg kanske hamnade under fel forum, men det är ju dels när jag rider dressyr som han gör detta. Flytta gärna om inlägget ligger fel.)

Sv: Häst som biter tag i bettet..

Vad rider du på för bett? Har du olika som du växlar med eller alltid samma?

Min häst reds innan bara på tredelat, som hon hittade ett sätt att lägga i munnen mot tänderna på något sätt, som tandläkaren såg på tänderna.

Nu varvar jag rakt mellan fasta ringar och det tredelade. Tycker det funkar bra att rida 3-4 pass/bett och sedan byta.

Det kan verkligen vara vad som helst.

Hård hand, icke lösgjord häst, problem i munnen, problem någon annanstans på kroppen som hästen visar i munnen.

Inga hästar är 100% liksidiga, det kan mycket väl vara typ "ingenting"

Om hästen känns tung och stel låter det som att den inte går fram ordentligt. När man driver ska hästen inte vältra sig framåt utan mer kännas som att den "lättar". Det som hjälpt mig när jag hamnat i samma sits (oavsett hästens ålder och utbildningsståndpunkt) är att gå tillbaka till grunderna och träna jättemycket övergångar och halvhalter UTAN hand. Dvs få hästen mer alert på hjälperna. En vanlig orsak till att jag själv hamnar där är att jag inte är tillräckligt fokuserad när jag rider. Jag kan rida runt och tänka på jobbet eller något annat, och då svarar hästen på det här sättet.

Jag älskar förresten det gamla talesättet "Hästens mun sitter i ryttarens skänkel".

Lycka till!
/Emma

När har tänderna senast raspats? Sen kan det ju handla om nån form av stress också, pga yttre faktorer eller helt enkelt smärtor någonstans i hästen?:confused:

Liknande trådar

Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 372
Senast: mily
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 000

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka