Häst som backar och slår

C

cia96

Vad göra här?? Köpte ett fullblod som är mkt speciell i sitt sätt. När jag köpte henne fick jag reda på att jag inte skulle mocka i boxen med henne där då hon kunde gå till attack då. Jag tänkte att det spelade mindre roll då jag aldrig mockar med hästarna i boxarna i vilket fall som helst. Till saken. Hon är extremt känslig för fladdrande eller plötsliga rörelser, höga stämmor etc. Då lägger hon öronen baKåt och backar undan. Skulle man då gå in till henne så vänder hon om på en röd sekund och larmar med baken. Spelar ingen roll om det är i hagen eller i boxen. Hon blir uppenbart skärrad av rörelser etc men att gå till attack?? Höjer man rösten mot henne vid de tillfälllena så backar hon mot dig. Smäller du till när hon "attackerar" så bokstavligen springer hon baklänges med baken mot dig tills du är ur vägen. Sedan blir hon väldigt stressad och väver otroligt tills hon har lugnat sig. Visst, det är brist på respekt men hon verkar bli så förbannat rädd så att hon hellre går till attack först än att.. ja, jag vet inte. Om hon inte blir skrämd eller liknande så sparkar hon absolut inte och hon beter sig i övrigt normalt, blir dock lätt stressad om det inte ätr lugnt omkring henne. Det går för övrigt inte heller att ex mocka ut hagen om hon är i den hon får frispel och hotar då att sparka. Är jag i hagen själv utan något" tillhygge" är hon som ett litet lamm...
Vad skulle ni göra??

Sv: Häst som backar och slår

Tror inte detta är en fråga om respekt....
Uppenbarligen måste din häst varit med om vaäldigt obehagliga saker i sitt liv...Att hon genast intar försvarsposition och inte ens ger dig en chans...Eftersom detta händer när du antingen höjer rösten eller har något i handen (som när du nockar i hagen tex) måste hon ju vara OTROLIGT rädd att något skall hända henne....har hon tidigare blivit misshandlad med något tillhygge så förknippar hon säkert det och din kanske i det fallet höjda stämma....
Att hon sedan ställer och väver efteråt!! Jag tycker detta låter som att din häst är sååååå otroligt orolig och rädd för att något ska hända...Att hon väver är ju ett beteende som är nervöst betingat....och det låteer som att hon gör allt detta i ren desperation för vad som skall hända....låter som hon tappat tron på människors godhet....
Det du måste göra är ju att få henne att få upp förtroendet för människan igen....och det krävs otroligt mycket tålamod och ENGAGEMANG......och sånt tar väääldig TID....måste umgås med henne och göra massssssoooor med övningar som stärker förtroende och framförallt hennes självkänsla igen!
verkar ju även som om du inte haft henne så länge? Så det är bara att jobba .....verkar ju ändå som om ni kommit liten bit på väg eftersom hon är så snäll när du inte ha något i handen? Eftersom få rdu ju även föröska träna så att hon accepterar dig även med en grep i handen=).....om hon fått tillräckligt med förtroende för dig DÅ, så kommer hon säkert bli bättre och bättre.....LYCKA TILL!

Jag ser det inte som ett respektproblem eftersom hon verkar handla av rädsla och stress. Nu känner jag varken dig eller hästen så det är vanskligt att ge råd på nätet, men först och främst så se till att inte hamna i de situationerna om du kan. Försök inte att provocera fram någonting utan nöj dig med att hon är snäll att hantera än så länge.

Har du nyligen köpt henne eller har du haft henne länge? Vet du något om hennes tidigare historia och varför hon gör så här? Det verkar ju som att hon varit med om något mycket obehagligt och det kan ta väldigt lång tid för en häst att komma över sånt, om någonsin.

Vårt "nyförvärv" sedan ett år tillbaka verkar ha en del i bagaget, men eftersom hon är import får vi nog aldrig veta bakomliggande orsaker även om vi kan gissa en del. Efter ett år i vår ägo har jag äntligen börjat kunna lyfta bakbenen utan att hon stressar upp sig allt för mycket eller hotar, hon blir fortfarande väldigt spänd men slappnar av snabbt. Det vände från nästan ena dagen till den andra, men det är bara knappt tre veckor sedan förändringen kom. Jag har sett ångesten i hennes ögon många gånger. :( I stort sett nästan all annan hantering har varit helt problemfri och det är en väldigt fin och snäll häst i övrigt. Hon är dock mycket skeptisk till främmande karlar även om hon insett att min sambo inte är farlig. ;)

Om jag inte haft henne så länge och stallet är nytt så skulle jag låta henne vara med sådana saker tillsvidare. Mocka i boxen med häst i är inget jag behöver göra. Jag skulle nog även släppa över henne i en annan hage och mocka i den som hon inte står i. Varför försvåra umgänget?

Däremot om det är något som jag tycker är viktigt att hon inte är rädd för, ja då skulle jag smyga in det otäcka undan för undan... Eller tillsammans med mat, eller tillsammans med en lugn hästkompis lite olika vad som jag tror blir lättast både för mig och hästen.

Oj! Jag skulle tagit det extremt lugnt och försiktigt med den hästen, lugna röster, lugna försiktiga rörelser och fasta rutiner. Helst få personer också som hanterar, åtminstone till en början.

Jag tror att hon kommer att bli bättre i beteendet framöver även om det förmodligen inte går över helt.

Mitt importerade fullblod är också rädd för hastiga rörelser kring huvudet särskilt i samband med någon form av ljud, då har han kastat och slitit sig. Men det har blivit bättre men han är klart mer skeptisk mot främmande människor.

/Jane

Jag håller med er om att hon är rädd,helt klart. det känns bara sådär jobbigt ibland när andra inte kan förstå det, som tex hovis...
Jag undviker i all möjligaste mån att sätta henne i en sits där hon känner sig hotad,men ibland har jag inte förstått att det jag gjorde kunde skrämma henne... Som att tömma en IKEA kass med hö i hagen tex.. Hon verkade tro att hon skulle få den som ett slag i huvudet...Jag undrar verkligen vad hon har varit med om. Min man tryckér hon upp i väggen med baken om han ens går in i boxen för att ex fylla på vatten,men mig låter hon faktiskt göra det.. Det är ett steg fram!! Förra ägaren svarar bara att inget har hänt.. ja precis, tror det ja.... Hon har gått på banan,men det i sig själv orsakar inte sånt här beteende.Har luskat fram att hon till slut var omöjlig att få in i en startbox,kanske där har hänt nåt?? Vem vet!?! Jag tänker kämpa på, hon har en sådan värme i ögonen i vanliga fall som om hon nästan ber om tid... Tycker bara att det är så hemskt. Uppenbarligen så har något verkligen hänt som skrämt henne till vettet, eller så har det skett vissa saker mot henne frekvent då hon är så skeptisk. Vi,min man och jag,är de enda som sköter hästarna och jag märker att hon trivs med det. försöker visa henne värme och uppskattning och om hon visar tendens till att bli rädd så lugnar jag med rösten och tar några steg bakåt så att hon ska förstå att jag inte ville göra henne illa eller nåt, är det rätt tycker ni?? Då det i respekt sammanhang inte ska vara jag som flyttar mig så att hästen inte får övertaget,men här handlar det ju om att försöka öka hennes förtroende för oss. Hon är mkt skeptiskt till män överhuvudtaget, de får inte röra henne alls. Min man får nu leda henne in och ut till hagarna och lyfta hennes hovar och det känns bra, dock ingen annan man. När jag menar höga röster så menar jag allt utom en lugn samtalston. Då får hon helspel.Likaså om man går snabbt förbi henne ( har ju hänt när man haft bråttom någongång)
Då slänger hon sig bak,lägger öronen och börjar väva. Stackars tös alltså..
Vi har haft henne i ett år nu. Kommer att bli mycket jobb,men det är det värt. Ville mest kolla med er så att det inte bara är vi som uppfattar henne som rädd.För oss är det uppenbart men många andra som uttalat sig menar på att ingen häst får sparka oavsett och den skulle de inte bry sig om och så vidare. Vi delar inte den uppfattningen alls,men ibland blir man bara så less och känner sig ensam...
tack för ert stöd och era råd!!

Alltså, att få in en häst i en startbox är ju ingen barnlek. Går inte hästen in snabbt som attan blir den ju insläpad av ett gäng karlar. Att något hänt där är ju inte otroligt men såna saker kan säkert galoppfolket här på buke berätta mer om än jag.

/Jane

Måste bara säga att jag tycker du har en väldigt väldigt under omständigheterna ändå schysst häst, som är så rädd och osäker och ändå inte går över gränsen i det att hon inte sparkar, även om hon vänder upp baken och är så rädd och pressad. det verkar ju som hon inte sparkar vad som än händer, även om hon trycker upp din man mot väggen etc sparkar hon inte.
Lilla tjej... vilken tur hon har som kommit till er! Har själv ett fullblod som stått på Täby, dock ej startad, men tränad för att starta. Såldes till ridhäst pga att han hatade startboxarna, enligt infon jag fått...Märks att det gått fort även med honom i vissa avseenden - han kan skygga till för handen ibland och blockera sig om det är något han blir rädd för. Känns som folk pressat väldigt mycket i de lägena - i början när jag precis köpt honom märkte jag att att han förväntade sig bråk om han ville stanna och titta på något han var lite rädd eller undrande för när man var ute och red. Han började då panik backa även om man bara satt.... När man dock lät honom lugna sig och stå och titta en liten stund utan att driva framåt löste det sig snabbt, han är inte tveksam inför i princip något nu för tiden. Men bara 4 år - när man är 4 ska man väl få stanna och titta på något man tycker ser konstigt ut innan man går fram igen? Men somsagt, tydligen hade det inte varit ok där han kom ifrån.
Önskar dig lycka till :D

Jag har ett sto som uppskattade min man lika mycket som din uppskattade din man. Han har emellertid löst det med mutor- morötter.

Under en lång tid gjorde han inget annat med henne än gav henne morötter. Han var inte uppe varje dag men när han kom fick hon alltid en morot och fick sedan vara ifred. Likaså när hon var ute i hagen - en morot sedan gick han.

Nu fungerar de jättebra ihop- han har tillochmed läst en hästbok om varför hästar reagerar på vissa sätt. Första gången förstod han inte att hästen var sur då hon vände baken till honom med tätt bakstrukna öron...

Jag skulle dock börja träna henne litet mer med prassel, tex ikea påsar. Med vårt sto skulle vi t.ex kunna lägga en morot på den så att hon skulle röra den. Jag tror det är bra att hästarna märker att det inte är något farligt, däremot skulle jag aldrig försöka vänja hästen vid något obehagligt när den står i sin box, den ska vara frizon. Och är hovslagaren oförstående - byt hovslagare!

Tack för era värmande ord och råd! Känns skönt!! Ska hälsa min tjej att det finns fler därute som tror på henne...
Mackan, lycka till med din påg!! Känns skönt att det finns de som ger sina hästar tid och inte bara har krav!! Världen skulle må bättre om det fanns fler som du!!

Jag tycker du gör helt rätt i att backa när hon blir rädd och stressad. :idea: Ta det bara lugnt och ge henne all tid i världen, låt henne känna att hon kan lita på dig men var beredd på att det kan ta många år innan hon blir "normal". Lita på din magkänsla, det är du som hanterar och ser hennes reaktioner. Hästar som farit illa behöver massor av tid och det kostar blod, svett, tårar och även pengar men ger tusenfallt tillbaka! :love:

Du är ingen ledare för din häst.
Detta är egentligen mkt lätt att träna upp.
Det som behövs är tid, tålamod och respekt.
Lycka till!

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"

Juvelflickan. Vill gärna att du förklarar dig mer. Varför du anser att jag inte är ledare och hur du menar att det kan tränas upp lätt. Tacksam för allt som kan hjälpa.

Zandrah skrev:
göra massssssoooor med övningar som stärker förtroende och framförallt hennes självkänsla igen!

Vad för övningar?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama