Häst som äter vid ridning, hjälp?

Aleel

Trådstartare
Nu har jag fått nog! Jag har världens goaste häst, en liten D-ponny på 11 år. Jätterolig och framåt att rida, testar en hel del men behöver endast små korrigeringar för att skärpa sig. Så klart är han ett ponnymatvrak, under vintern är det väl hanterbart då han snappar åt sig lite grenar och torrt gräs som sticker upp ur snön. Men nu när det börjar bli gräs och löven spricker ut överallt, jag vet inte vad jag ska göra för att få honom att sluta!

Det brukar gå bra i början av ridturerna, lyckas jag korrigera honom den första biten så ger han liksom upp. Men om han får tag på nåt så blir han hemsk och drar ner huvet överallt efter det. Nu har han till och med börjat med att stanna upp i traven och köra ner huvet och äta. Rider honom mycket i låg form och det är som att han inte kan fokusera på det när gräset är så nära. Sen är det ju också alla grenar i skogen han bara slänger sig efter.

Om jag aktiverar honom hela tiden går det bättre, när han får tänka på nåt. Men inte ens det hjälper riktigt. Har provat slå till honom med pisken men då börjar han gå framåt samtidigt som han äter, vilket gör att han bara snubblar på sig själv.

Så, nån som har nåt tips? De flesta i stallet har lättafödda ponnys men ingen beter sig så här illa, så det måste ju vara nånstans i min hantering/inlärning det brister.
 
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

Det finns nåt som heter grästygel som man fäster i tränset och som på nåt vis gör att ponnyn inte kan köra ner huvudet. Tyvärr finns det bara till ponny för det har funnits perioder när jag hade behövt en sån till min häst :)
 
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

Har läst om den och var tidigare sugen på att testa men läste nånstans här på buke att den kan ge rejäla skador i munnen om hästen snubblar. Och det gör min lite då och då så jag vågar inte riktigt prova den =/
 
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

Jag tycker det låter som den är ouppfostrad. Den gör vad den vill, helt enkelt.

Min häst gjorde gärna så genast någon mindre erfaren hoppade upp. Han gick precis dit han ville:D

Har stött på en del såna hästar då jag var yngre också. De vet precis vem som sitter på ryggen.
 
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

Gör ponnyn samma sak om du går ut och promenerar?

Det låter som den inte har någon respekt för dig - och en sån ponny/häst kan bli farlig. Mitt tips är att gå till biblioteket och låna böcker i hästhantering. Du måste bli ledare över hästen - och du får inte acceptera att den trampar över din gräns.

Ta hjälp av någon erfaren vuxen, kanske din tränare kan hjälpa?
 
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

På sätt och vis håller jag med, på sätt och vis inte. För han är inte ouppfostrad egentligen, men han testar gärna och säger man inte ifrån så gör han som han vill. Från marken är han väldigt duktig och väluppfostrad, grejen är ju att jag inte vet vad jag ska göra för att säga ifrån när jag sitter på honom. Han är en smart ponny och hittar gärna på dumheter om ingen säger ifrån, han skiljer lätt på situationer och människor. Med vissa drar han bara iväg vid promenader, med mig gör han det inte. Istället så gör han så här vid ridningen därför att han vet att jag inte säger ifrån. Så hur ska jag visa att det är fel? När han äter vid promenad slår jag till honom med grimskaftet över mulen, inte hårt utan bara för att det ska bli en skrämseleffekt av det. Det räcker och han sköter sig sen. Vid ridning drar jag bara upp huvet så gott jag kan, men det blir bara ett hindrande av att äta den gången. Nästa björk eller grästuva tar han ju ändå. Spö har jag för det mesta med vid ridning men att slå på rumpan hjälper inte, vill absolut inte slå över huvet. Kanske faktiskt ska börja rida ut med ett grimskaft i ena handen, använda det precis som jag gör vid promenader så det blir omedelbar bestraffning. Vara konsekvent med det ett tag och hoppas på att den här olaten försvinner...

Nån som har någon annan idé?
 
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

Jag är vuxen, har en envis ponny ändå ;)

Och ja, delvis gör han ju samma vid promenader. Fast inte vid varje promenad, och det räcker med att slå lite med grimskaftet ett par ggr så gör han det inte igen. OM han inte är på ett riktigt bushumör och försöker med alla hyss han kan hitta på.

Han har respekt för mig, och han respekterar när jag sätter gränser. Jag vet bara inte hur jag ska visa att det är ett felaktigt beteende så pass mycket att han inte gör om det.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

Tricket, enligt min erfarenhet, är att hindra hästen från att äta INNAN den hunnit få nåt i munnen. Har den väl lyckats nappa åt sig nåt att tugga på så spelar det ingen större roll om man bestraffar den, om den är tillräckligt matglad - det är värt det ändå för att få den där tuggan gräs.

Så mitt tips är att hålla emot ordentligt i tygeln redan när hästen sträcker sig efter grenen/gräset, huvudet rakt fram och skänkla på, så att den går fram istället för att äta. Om hästen struntar i tygel och skänkel och ändå stannar för att ta en tugga, då får man vara ännu tydligare, kicka den i sidan om det behövs, eller daska till med spöet. Det innebär förståss att man inte kan sitta och slöa, utan får vara på alerten hela tiden för att hinna parera när hästen försöker äta. Om den aldrig lyckas få i sig nånting, så slutar den.

Sen, om man tycker hästen ska få äta lite grann, så kan man ju stanna och ta en liten betespaus någon gång. Jag brukar ha som regel att man får nappa åt sig nånting i farten när man skrittar på lång tygel, det är ok, men man får inte stanna, och man får inte äta när man har kort tygel. Det får man såklart bestämma själv vart man tycker gränsen ska gå, hästarna jag har ridit har oftast inte gått i gräshage, och då har jag unnat dem lite färskt gräs när man rider ut. Går hästen på bete skulle jag tycka att den kunde klara sig utan mat den lilla stund man rider på ett dygn.
 
Senast ändrad:
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

Skrev ett långt svar men det försvann när internet dog...

1. Sluta slå hästen. Att slå den löser inga problem. Slag på mulen kan ge en huvudskygg hästen och slår du den när du rider riskerar du att få en häst som tar en grästugga och sedan sätter iväg i trav eller galopp direkt efter för den vet att du kommer slå till den (har varit där själv nämligen). Dvs du löser inte problemet med ätandet utan skaffar dig bara ytterligare ett problem.

2. När den äter när du leder, ta ett tydligt tag i grimskaftet och säg bestämt "NEJ". Upprepa varje gång hästen försöker äta. I ridningen gäller det att du aktiverar hästen hela tiden. Rid framåt hela tiden, se till att hästen är vaken och lyssnar på dig. Detta kräver att du verkligen rider, du får inte bli passiv och bara åka med. Både när det gäller ridning och hantering från marken måste du vara snabbare än hästen. Korrigeringen ska komma direkt när hästen tänker tanken på att äta. Har hästen lyckats få ned mulen i gräset har den vunnit och då är det bara att börja om igen.
 
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

Bra svar!

Ts, hästen tycker antagligen att du är en rätt tråkig typ. Den äter hellre än jobbar. Försök göra något roligare istället. Rid varierat, ge hästen nåt att tänka på hela tiden (sidvärtesrörelser, tempoväxlingar osv)

Har svårt att se hur en häst som arbetar koncentrerat plötsligt drar ner huvudet och börjar äta.
 
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

Jag har själv med framgång använt grästygel, min häst har helt slutat med denna ovana. Jag rider henne dock med grimma eller sidepull så det var ju ingen risk att hon ryckte sönder munnen. Om du inte vill att hästen ska få ett ryck i munnen kan du kanske fästa grästygeln i en remontnosgrimma eller ha en tight grimma under/över tränset som du fäster grästygeln i. Då blir det ju inget ryck i munnen i alla fall.
Kan även rekommendera att hålla tyglarna så att det blir en tygelbrygga mellan händerna. Svårt att förklara men om du håller tyglarna som vanligt när du rider på kort tygel så ska änden som blir över på varje sida fortsätta till motsatt hand och gå ner mellan tummen och pekfingret så att du har en dubbel tygelbrygga mellan dina händer och håller både tygel och andra sidans tygelände i varje hand. Då blir du mycket starkare och det är inte alls lika lätt att rycka ifrån dig tygeln.
 
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

Ytterligare ett problem är att han fortfarande är under igångsättning efter skada; att hela tiden aktivera med tempoväxlingar, skänkelvikning över stigen osv, så långt har vi helt enkelt inte kommit än. Men det läggs in mer och mer! Och han är helt klart mindre benägen att slänga sig efter mat när han är koncentrerad på något.

Arwen: Antar att du menar så som man håller westerntyglar? Det lät som en bra idé! För det är ju också en del av problemet, att han rycker tyglarna ur händerna på mig.

Tack för alla svar förresten, jag inser ju att jag måste bli mer aktiv i ridningen. Har liksom tidigare accepterat att han är så här och bara försökt avstyra när det hänt men inte tänkt speciellt mer på det. Det gick upp för mig att det verkligen är ett problem när han började slänga sig ner efter gräs i trav och tvärnitade. Dels vill jag att han ska förstå att det är fel och dels vill jag få bort det här beteendemönstret.

Så min plan blir att dels ta det här som en riktigt övning, alltså vara på hugget från början och inte ge honom chansen att ta grenar och högt gräs i farten. Jag kan ju faktiskt välja vart jag rider nånstans, många av våra ridturer blir i skogsdungarna och ängarna bredvid stallet men jag kan ju göra det lättare för mig själv och välja grusvägar och stigar utan en massa frestande sly bredvid. Sen kan jag ju lägga upp rundorna mer taktiskt. Uppvärmning längs matfria stigar, sen in i skogen en sväng och då aktivera honom ordentligt, sen ut på nån grusväg och bara skritta på långa tyglar, sen aktivering på nån äng osv. Det borde åtminstone bryta av själva beteendemönstret och förhoppningsvis göra problemet mer hanterbart :) Grästygel är väl i så fall nästa steg om det inte går ändå, men nja, det känns som att det ska funka utan :)

Vad tycker ni andra förresten, är det en bra plan?
 
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

Arwen: Antar att du menar så som man håller westerntyglar? Det lät som en bra idé! För det är ju också en del av problemet, att han rycker tyglarna ur händerna på mig.

svarar istället ^_^, tunnel brygga är som vanlig två hands fattning. men man tar t ex det som är över av vänster tygel och lägger i höger hand och samma med överbliven hö tygel. googlar du på "tygel brygga" så är första bilden ganska bra ^_^.

super bra fattning på hästar som drar ner huvudet, samt har hjälpt mig mycket vid tvära kast, bockning, stegring m,m :D
 
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

Fast det är ju just så man håller westerntyglar, om man inte rider på enhandsfattning ;) :angel:
 
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

aha, hade ingen aning. jag har lärt mig det av galopp folk ^_^ är inte så insatt i western :p
 
Sv: Häst som äter vid ridning, hjälp?

Ytterligare ett problem är att han fortfarande är under igångsättning efter skada; att hela tiden aktivera med tempoväxlingar, skänkelvikning över stigen osv, så långt har vi helt enkelt inte kommit än. Men det läggs in mer och mer! Och han är helt klart mindre benägen att slänga sig efter mat när han är koncentrerad på något.

Arwen: Antar att du menar så som man håller westerntyglar? Det lät som en bra idé! För det är ju också en del av problemet, att han rycker tyglarna ur händerna på mig.

Tack för alla svar förresten, jag inser ju att jag måste bli mer aktiv i ridningen. Har liksom tidigare accepterat att han är så här och bara försökt avstyra när det hänt men inte tänkt speciellt mer på det. Det gick upp för mig att det verkligen är ett problem när han började slänga sig ner efter gräs i trav och tvärnitade. Dels vill jag att han ska förstå att det är fel och dels vill jag få bort det här beteendemönstret.

Så min plan blir att dels ta det här som en riktigt övning, alltså vara på hugget från början och inte ge honom chansen att ta grenar och högt gräs i farten. Jag kan ju faktiskt välja vart jag rider nånstans, många av våra ridturer blir i skogsdungarna och ängarna bredvid stallet men jag kan ju göra det lättare för mig själv och välja grusvägar och stigar utan en massa frestande sly bredvid. Sen kan jag ju lägga upp rundorna mer taktiskt. Uppvärmning längs matfria stigar, sen in i skogen en sväng och då aktivera honom ordentligt, sen ut på nån grusväg och bara skritta på långa tyglar, sen aktivering på nån äng osv. Det borde åtminstone bryta av själva beteendemönstret och förhoppningsvis göra problemet mer hanterbart :) Grästygel är väl i så fall nästa steg om det inte går ändå, men nja, det känns som att det ska funka utan :)

Vad tycker ni andra förresten, är det en bra plan?


Jag tror att det är en bra plan. Om han aldrig får tillfälle att äta kommer han sluta. Men då måste du vara på hugget och hela tiden se potentiella ätställen som grenar och högt gräs så att du kan förekomma honom. Rätt tänkt också med matfria skrittvägar så att du kan få slappna av lite ibland.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 557
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 258
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp