Häst som äter jord?

J

Jolin_Blue moon

Varför äter min häst jord? är det farligt? Han får vitaminer och salt och har alltid tillgång till vatten & mat...:confused:

Sv: Häst som äter jord?

Något i just den jorden är gott eller känns nyttigt ...mina slickar jord på vissa ställen också. Inte mycket att göra åt och förmodligen helt naturligt. Är du rädd för att det ligger kvar i magenb kan du ge loppfrön som avjordning på hösten;-)

Hästar äter vanligen jord just för att de har mineralbrist så kolla över det där med mineralerna en gång till. Räkna lite på det.

Hästen i fråga kanske behöver fri tillgång till mineralsten istället för ett visst mått mineraler en gång om dagen om det är så du ger nu. Testa lite olika lösningar.

Möjligheten finns ju också, att hästen behöver komplettera med något ämne i jorden som experterna ännu inte upptäckt. :idea:

LIA

Många hästar tuggar lite jord då och då, min har ett favvoställe där jorden verkar extra god så vi brukar stanna där så hon får smaska en stund.

finns det ingen risk att att hästen får kolik eller något annat?? jag har hört att jord inte ska vara så farligt men det är värre med sand..

jo det stämmer , hästarna kan få sand kolik om de går i hagar som är leriga, grusiga mm och det inte finns så mycket att äta.Inte skojjigt alls!!!
Hästar har ju som bekant ett tuggbehov som man ska ta hänsyn till , det är ju i deras natur att tugga i fleeeera timmar per dag!

Senast ändrad av en moderator:

Min valack gör också det ibland. Han har speciell ställen där han slickar på jorden, och han verkar njuta när han gör det :D Han har uträknad foderstat och får mineraler om behov finns. Han har alltid gjort så, medan jag aldrig sett någon av de andra hästarna göra det.

Liknande trådar

Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 330
Senast: Badger
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Relationer Jag fick för ett par månader sedan veta, efter ett par år långt förhållande, att min partner inte vill ha barn. Jag har själv aldrig...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 759
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka