häst som är svår att sko..

S

SilverTail

Jaa jag undrar om det finns några hovslagare eller några kunniga människor på detta område som kan ge olika knep på hur man kan göra för att hästen ska tänka på annat..

Så här är fallet, en häst på 10år, går jätte bra att sko och verka fram inga problem alls...
Bak där imot går jätte bra att verka och prova ut skon, men.. så fort man ska börja slå i sömmen då börjar hästen rycka och dra med benet så det finns ingen möjlighet i världen att få i sömmen... Man kan "lura" hästen genom att bara "hammra" lite på skon.. men det skiter hon i helt, men precis när man tar sömmen och stoppar den i hålet och börjar spika.. då rycker och sliter hästen tillbaka hoven..

Vi testade att vira svansen runt hoven.. det gick ett par ggr men sedan kunde hon den varianten..

Ingen som har några trix man kan testa..??någon?
Vore bra med lite tips och förslag tills nästa ggr..

:)

Sv: häst som är svår att sko..

Jaa jag undrar om det finns några hovslagare eller några kunniga människor på detta område som kan ge olika knep på hur man kan göra för att hästen ska tänka på annat..

Så här är fallet, en häst på 10år, går jätte bra att sko och verka fram inga problem alls...
Bak där imot går jätte bra att verka och prova ut skon, men.. så fort man ska börja slå i sömmen då börjar hästen rycka och dra med benet så det finns ingen möjlighet i världen att få i sömmen... Man kan "lura" hästen genom att bara "hammra" lite på skon.. men det skiter hon i helt, men precis när man tar sömmen och stoppar den i hålet och börjar spika.. då rycker och sliter hästen tillbaka hoven..

Vi testade att vira svansen runt hoven.. det gick ett par ggr men sedan kunde hon den varianten..

Kolla upp att din häst inte har fysiska problem som gör att hästen upplever smärta när den står på tre ben.
Tex ryggproblem,knäproblem,snett bäcken osv.
Har hästen alltid betett sig såhär eller har det nyss uppkommit?Har hästen blivit sömstucken på denna hov eller varit extra bråkig /stel förut med detta ben?
Hur är hästen att rida?Stelheter?Oliksidighet?

Jag har en kunds häst som haft stora problem vid skoning ett ben bak,den bokstavligt kastade ut alla hovslagare genom dörren!
De fick droga hästen varje skoning ,det hjälpte dock bara lite för hästen protesterade ändå.
Denna häst hade ryggproblem och snett bäcken,hästen försökte förtvivlat göra sig förstådd,spikningen i hoven gjorde fruktansvärt ont för hästen,inte i hoven utan i ryggen och korset som kände av varje slag.

Efter olika behandlingar och skoträning bak av mig så funkar det numera bra på detta bakben,hästen är ej helt frisk än i sin kropp,bogen diagonalt fram har tagit mkt stryk av långvarig snedhet och smärta och hästen har lite svårt än att vinkla ut det frambenet för mig,jag får stå och hålla denna hov med ena handen och spika med andra handen.Alltså ej hålla benet mellan knäna.

Att linda svansen runt hoven är dumt,att dra i svansen på hästen om den tex har ont i ryggen kan va mkt smärtsamt!:crazy:
Ingen bra ide..Då blir ju hästen än mer övertygad om att spika sko på denna hov är smärtsamt och obehagligt.
Kom i håg "hästminnet"!

Kolla först upp hästen hur den mår i kroppen,när du vet vad som är vad kan du få mer råd hur att hjälpa hästen vid skoning.
Har den ont hjälper inga träningsråd i världen.Den kommer bara blockera sig och förvara sig mot smärtan.

Har du en kunnig hovis så kan h*n känna skillnad på om hästen tex verkar ha ont i sina bakknän eller ryggproblem.
Att studera hästen i rörelse kan avslöja ev rörelsestörningar som kan ge ledtrådar.
Hur ser hovarna ut?Är de lika stora?Samma trakthöjd?Hur hästen lägger sin vikt på sina hovar kan ge många ledtrådar om hur den mår i sin kropp.
Har hästen svårt att hålla balansen på tre ben?
Hur är känslan när man lyfter de olika benen,är den mer ovillig att lyfta det "bråkiga benet"?

Hjälper det att ställa hästen mot en vägg som stöd?

Man håller i sko och hov på ett visst sätt när man skall slå i första sömmen,skon skall ligga perfekt på plats och man vinklar hoven lite .Man håller hårdare i hoven liksom.
Kanske din häst är känslig och känner sig låst,kanske slag mot tådelen är smärtsamt pga det känns högre upp i kroppen?

Man kan prova att spika i de bakre söm hålen först och spara tådelen till sist när skon är fixerad,såna små detaljer känns annorlunda för hästen och kan bryta ett dåligt beteendemönster.
Men det förutsätter att den inte har ont.

Du får leka detektiv och försöka hitta orsaken till beteendet.

Man kan också prova att sko bak först,låta hästen få många pauser och trampa om,alltså inte tvinga hästen stå med problembenet uppe för länge om det framkallar smärta.
Ge pauser ,ge beröm i exakt rätt sekund när hästen försöker hjälpa till .
Försök hitta ett läge där hästen står avslappnat,funkar det bättre om man har bakbenet mer åt höger i upplyft läge eller åt vänster?
Vad händer om man höjer resp sänker hoven?Finns det ett läge där hästen accepterar spikandet?

Ser du nån skillnad på om hästen är riden före skoning=uppvärmd?
Funkar det bättre då?
Prova ett nytt ställe att sko på!
Förknippar den en viss plats med obehag och bråk och smärta så är det inget bra utgångsläge.
Det finns massa knep,men det viktigaste du måste ta reda på är om din häst har ont och protesterar pga det.:confused:
Eftersom jag inte vet hur din häst reagerar och beter sig i verkligheten så kan jag inte hjälpa dig mer än så här .
I verkligheten kan man läsa av hästen,det du berättar här kanske inte är vad hästen berättar med sitt kroppsspråk när den skos.
Mvh Lilla Skutt ,Hovslagare

Testa att sätta brems på den, brukar funka.
Brems gillar jag inte.
Jämför om du själv är hos tandläkaren och får kramp i käken..hjälper det då att nån vrider om örat på dig?:angel:
Jo kanske för stunden så glömmer du smärtan i käken ,men det botar inte tandläkarskräck och inte heller grundproblemet till varför du fick kramp från början.
Så tänker jag.:cool:

Ja du, det var inte lätt då din häst uppebarligen varken har problem med att lyfta bakbenen och att man bankar på hoven. Då du kan banka på skon utan att du slår i en söm.

Annars så upplever jag att det är tvärt om. De flesta hästar brukar tycka att det är ok när man slår i sömmen, det känns mindre då den drivs in, blir inte ett så stumt slag med hammaren. Men så snart sömmen är inne och man vill slå till det allra sista, för att driva in sömmen ordentligt, då tycker hästen det är obehagligt. Det är ju mycket svårt att träna just att slå i söm, då man inte kan hålla på och perforera hoven med en massa sömhål, bara för att träna.

Det enda som jag kan tänka mig är helt enkelt att prova med lite olika hovslagare. Det är ju så olika vilket förhållningssätt och vilken känsla de har för skoning. Du kan kanske hitta den hovslagare som just din häst kan acceptera och förstå, så att den håller sig still. Så någon träning finns ej, inte mer än du redan gjort. Fast det skadar kanske inte att göra mer av det ändå.

Hälsning Maja

tack för ett jätte bra svar.

Det är båda bakhovarna som inte så lätta att sko, det gick men det var mycke mörda och slit för hovslagaren.
När jag rider och tränar hästen så tycker inte jag att hon känns stel på något vis, jag har bara haft henne en månad för det är en foderhäst. Så jag tror ju inte att jag hunnit bli hemmsblind ännu.
Hon har gått barfota bak ganska länge(kanske hela livet?) och hon har funkat bra så, jag ville ha skor bak bara för att vi är ute och rider ganska långa rundor varje dag när vi rider.. cirka 3-4 timmar och det kommer vi ganska långt på.. några mil sådär;)
Så det lilla jag kan se som inte är hovslagare var att hon börja gå på den mjuka delen av hoven.. hon hade alltås slitit ner så mycke av den hårda hoven.
Men det konstiga är att man kan raspa hoven och det går jätte bra!!och allt annat man gör också innan man ska spika på skon.. det är då hon börjar..
Det kan ju vara så att hon reagerar bara för att hon aldrig har varit skodd bak..

Men vi får se hur det går nästa gång, kanske går bättre då? man vet ju aldrig.
För hovslagaren var jätte duktig inte ett dugg aggresiv hon bara markerade med ett skarp NEJ!! när hästen drog henne fram och tillbaka med kraften i bakbenet..sedan när hästen slutade att dra och streta imot så berömmde hovslagaren och släppte benet..
och så fortsatte det om och om igen..;)

Nu har hon skor och hon trivs med dom..Så hon kanske skärper sig till nästa ggr. Annars återkommer jag
:banana:

jaa olika hovslagar kommer jag ju får prova... det är knappt att den förra vill stanna kvar..som skodde henne nu.. hon var ju helt slut när hon äntligen blev klar...

Men det kanske bara är att försöka igen..när nästa skoning är.
tack för svaret

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 359
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 196
Senast: Marvin
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 465
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar