Sparrisen123
Trådstartare
Jag har en häst som för det mesta är väldigt trevlig att rida. Dressyr, markarbete och hoppning på ridbana/i ridhus är inga problem, rida ut är också problemfritt om man bara vill luffa omkring. Problemen kommer när jag vill arbeta honom mer även ute, vilket jag vill eftersom jag hellre rider dressyr ute än på bana/i ridhus. Han går då emot handen, blir stark, lång, tappar formen... Mindre trevlig att rida, helt enkelt, och svår att få ordning på. Jag försöker rida mycket övergångar, bågar, flyttar för skänkeln etc. Jag tycker jag har rätt bra fantasi på vad man kan hitta på på grusvägar och breda stigar. Men det är ändå svårt att få honom att arbeta ordentligt ute, han vill antingen bli lång och "glida iväg" eller så krullar han ihop sig och tar inte för sig i steget. Oftast är det så att ju snabbare det går desto större är risken att han blir lång och tungriden, och i lägre tempon är risken större att han krullar ihop sig, men ibland är det tvärtom.
Det måste ju finnas någon lösning på det här, eller? Någon mer kanske haft/har en liknande häst och har tips på övningar som hjälper?
Det måste ju finnas någon lösning på det här, eller? Någon mer kanske haft/har en liknande häst och har tips på övningar som hjälper?