sona
Trådstartare
Min kille köpte i somras ett 12-årigt sto. Hon har gått upp till 1,30 som 6-åring, och gick 1,10 med förra ägaren som haft henne i 2 år när vi köpte henne. När vi kollade och provred hästen var hon väldigt pigg, bjöd ordentligt på hindret, men var väldigt/extremt trippig i steget. Förra ägaren red ihop henne väldigt mkt och lät henne inte riktigt komma fram i stegen. När jag red sen lyckades jag inte heller få fram henne, hon gick där med sitt trippiga steg. Sambon lyckades lite bättre, men hon var fortfarande trippig. Vi köpte henne i augusti -08. Vi har ridit henne mkt framåt nu och försökt få henne att länga stegen och det har blivit bättre i traven, men är fortfarande väldigt, ja jag vet inte ens vad man ska kalla hennes galopp, ska se om jag kan få in en video och visa... Vi har hela tiden tyckt att hon är väldigt stel i sina bakben, något som även hovslagaren påpekade med en gång. Vi skodde om henne så snart vi fick hem henne då hon var trångskodd. Vi har haft ute massör och kiropraktor och stretchar henne nu på råd ifrån kiropraktor. Det blir bättre men går långsamt. Har varit ute och hoppat några 90 cm med henne. Ibland går det bra och ibland hoppar hon inte ett hinder. Hon stannar helt "oprovocerat", nu senast på ett litet helt normalt räcke trots att hon fick en bra anridning.Visst jag är ingen superryttare så kan mkt väl vara jag som rider fel? Är det någon som har nått bra tips på vad vi kan göra med henne?
Både ridning, stretchning, alt metoder, foder ja allt??
Hon är vet, bes med böjprov, röntgen och det är inget fel på henne, mer än att hon är väldigt stel.
Sammanfattning problem:
* Stel, framförallt i bakbenen
* Trippigt steg, dålig aktivitet i bakbenen/ryggen
Troliga orsaker:
* Gått med en sadel som var för trång i 2år
* Trångt skodd
* Blivit "ihopriden"
Åtgärder hitills:
* kiropraktor, fann att hon inte använde korset/ryggen ordentligt när hon travar
* Massör fann smärta vid kors, samt länd.
* Hovslagare
* Ridning, mer framåt, nedåt. En hel del klättring.
Film ifrån senaste tävlingen http://www.youtube.com/watch?v=49kUP3qEMFk
Både ridning, stretchning, alt metoder, foder ja allt??
Hon är vet, bes med böjprov, röntgen och det är inget fel på henne, mer än att hon är väldigt stel.
Sammanfattning problem:
* Stel, framförallt i bakbenen
* Trippigt steg, dålig aktivitet i bakbenen/ryggen
Troliga orsaker:
* Gått med en sadel som var för trång i 2år
* Trångt skodd
* Blivit "ihopriden"
Åtgärder hitills:
* kiropraktor, fann att hon inte använde korset/ryggen ordentligt när hon travar
* Massör fann smärta vid kors, samt länd.
* Hovslagare
* Ridning, mer framåt, nedåt. En hel del klättring.
Film ifrån senaste tävlingen http://www.youtube.com/watch?v=49kUP3qEMFk