Häst som är rädd för ALLT som har med bommar att göra.

Eliseeh

Trådstartare
Tveksam om jag får hjälp här via Buke, men man kan alltid försöka!

Har ett litet 8 årigt sto som gått fälttävlan som yngre (bla. 4 års championatet) men som nu är rädd för i princip allt som ligger på marken. Ända sedan jag köpte henne har jag tränat på läskiga hinder, gått mycket bommar, tränat från marken osvosv. och märkt att det inte gett resultat. Vissa dagar är hon livrädd då en bom ligger på marken, eller ett hinder på 50 cm. Då vi väl hoppat över hindret är det inget problem längre, utan det är "första mötet" som är haken.

Jag vet inte vad jag skall göra längre? :( Är hon så "ärrad" att hon alltid kommer vara rädd? Skall jag sadla om till dressyr?! Hon litar på mig på marken, är miljötränad och tränad på läskiga hinder i 1½ års tid och regelbundet tränad för tränare... Tips tack!

Sv: Häst som är rädd för ALLT som har med bommar att göra.

Har väl inget tips egentligen, men känner ett svenskt halvblodssto som också är döskygg för bommar på marken, låga hinder & dylikt. Så fort hindren kommer upp över 90cm hoppar hon som en liten missil, smidig som en katt och med god teknik, utan minsta tvekan. Mycket märkligt beteende, känns det som.
Är därför mycket nyfiken på vad du kommer få för svar här :)

Började för ungefär ett år sedan rida en mycket trevlig halvblodskille på 10 år tror jag. Ägaren hade både tränat och tävlat hoppning mycket med honom men under senare tid mest ridit dressyr för hon tycker att det passar honom bättre. Dock har han utan problem gått banor på 1 meter ungefär. Dock när jag började rida honom ville hon gärna att jag skulle hoppa honom mer MEN då var han precis lika dan som din. Han skyggade för bommar och man fick nästan tvinga honom över. Snäll som han är så räckte det att man manade på ordentligt så gick han över bommarna, men ovilligt. Lika dant när man la upp bommen till ett hinder..... Hon tyckte detta verkade mycket konstigt eftersom hon aldrig upplevt honom så, hon trodde att han bara testade mig. Dock fortsatte detta och jag märkte en viss "tröghet" i vänstervarvet efter, tyvärr, ett ganska bra tag. Hon åkte iaf med honom till en veterinär som tittade över honom ordentligt och det visade sig att han hade ganska ordentlig inflamation i hasen bak (han var aldrig svullen eller varm) som kommit med tiden. Dock märktes inte detta på honom förens man började hoppa igen, då han tyckte det var ett obehag då... Han fick behandling och en månad senare var det dags att sätta igång igen, otroligt långsamt, och nu är han lika fläckfri som innan :)
Alltså, din polle har innan utan bekymmer hoppat en massa innan, lika så pollen jag rider. Vi upptäkte ett problem på honom som löste "problemet", mitt råd alltså är att kolla upp din polles välbefinnande, ifall den har ont någonstans eller så :)

Spontant undrar jag om hästen kanske börjat se dåligt eller har fått andra fysiska problem? Speciellt om hästen är ordentligt inhoppad och har visat talang och aldrig varit med om en olycka utan det har kommit relativt plötsligt till synes utan orsak.

Men visst går det att lära om en "bomskeptisk" häst. Min egen var livrädd för hinder och stannade oftare flera meter innan ett hinder med uppspärrade näsborrar än hon faktiskt hoppade det när jag började hoppa in henne. Nu är hon fortfarande rätt tittig generellt men inte på hinder utan hoppar allt man styr på och har en hinderinställning som alla mina hopptränare har älskat (dressyrhäst). Henne började vi hoppa med draghjälp från en av hennes kompisar som var pensionerad svårklasshäst men det har tagit år att få henne att fatta att det är roligt. Nu påstår hon bestämt att hon hellre vill vara hopphäst.

Tack för tipsen! tar gärna emot fler :D Vi skall kolla upp både sadel & hennes tänder här om veckorna, man vet ju inte om hon kanske har ont i ryggen eller munnen, men det tvivlar jag på att hon har... Jag skall försöka ge mig och henne lite tid till, annars kanske det är dags att sadla om :(

Sätt en havrehink vid hindret så att första mötet med dom läskiga bommarna blir positivt.

Låter heldumt, jag vet. Höll själv på att skratta ihjäl mig när en westerntant skulle lära sin något fega häst att gå över cavalettibommar.
Hon la en morotsbit mellan varje bom. Såg skitkul ut men hästen lät sig luras och sen glömde hon bort att bommarna var läskiga :D

Första som slår mig är om hästen ser ordentligt?

Och andra är vad som händer om någon annan rider hästen? Om du sätter upp någon annan duktig ryttare som inte känner till hästens "problem", är det likadant då? Min förra häst var nämligen bara spänd för bilar när jag red, inte överhuvudtaget när någon annan red. Drog slutsatsen att hästen är trafiksäker - men jag är det inte.

Kanske kan vara värt att testa om inte annat.

Känner igen min häst i det du skriver. Hon var fruktasvärt rädd för bommar, oavsett om man gick bredvid henne eller satt på (också oberoende av vem det var som gjorde detta.) Ca 5 år tog det innan hon återfick sitt självförtroende i hoppningen. Jag har nog provat allt man kan tänka sig, så därför tänkte jag dela med mig av några grejer som fungerade.

För det första (som några andra skrivit) försäkra dig om att hästen inte har ont någonstans.. Om så inte är fallet är följande tips kanske till användning:

Det allra viktigaste: bli aldrig arg och stressa inte.

Belöning efter varje övervunnen bom (alternativt godis på bommen om det t.o.m är svårt att komma dit.)
Ledare som ger extra trygghet (utöver ryttaren då)
Upprepning - linjer/kombinationer är toppenbra! Håll det enkelt så att självförtroendet hela tiden byggs upp. Detta är även bra att göra på lång tygel.
Låt en bom ligga på ridbanan varje gång ni är där. Använd den: rid sidvärts längstmed, stanna med ett benpar på varje sida om den, backa över den, osv.
Ta hjälp av andra ekipage, till exempel draghjälp eller någon som står på andra sidan bommen/hindret.
Rid andra hästar så att du är säker på hur ärlig framåtbjudning känns (jag trodde att jag visste det, men det visade sig inte vara så...) Träna på ärligheten kan man tex göra genom tempoväxlingar

Det svåra är att man inte vet vad som gjort att hästen blev rädd från början. Om man hade vetat det hade det varit lättare att åtgärda det (vissa hästar slutar ju hoppa om de pressats för hårt tex, och då är det kanske inte vettigt att fortsätta pressa.)

Det känns väldigt tråkigt när man inte upplever att man gör framsteg. Rädsla tar tid att göra sig av med. Men om hästen innerst inne tycker om att hoppa kan jag säga att det är värt att kämpa.

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 857
Senast: Linda_A
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 910
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?