Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång - men jag vet inte riktigt vad jag ska göra åt det. Ibland blir det bättre, ibland sämre, men det finns alltid där. Han vill inte lyfta bakhovarna - trampar runt och går undan - och när han väl lyfter så går det bra en liten stund, sedan vill han rycka åt sig benet. Vår hovslagare hanterar det väl, han är lugn och väntar ut hästen samt har tillräcklig teknik och styrka för att hålla emot när hästen rycker. Han jobbar också snabbt och håller hoven ganska lågt, det hjälper mycket. Men jag skulle vilja komma åt grundproblemet så att hästen blir trygg i situationen igen och så att t.ex. hovslagarens lärling också kan sko hästen. Jag vill också få det lite enklare själv när jag ska brodda vintertid - jag jobbar INTE alltid så snabbt och har inte världens bästa teknik heller!
Det jag är ute efter är alltså inte ett sätt att hantera det befintliga problemet, utan ett sätt att få hästen att förstå att det inte kommer att hända något hemskt, utan kan slappna av i situationen. Han är till sin personlighet lite försiktig och osäker, men reagerar oftast inte "stort" när han blir rädd, utan är mer sorten som fryser fast och går in i sig själv. Jag upplever honom som svår att nå i det läget, och svår att lugna utan att ta bort honom från det som gör honom rädd. Så det jag är ute efter är sätt att påverka hästens känsloläge, få honom att känna sig trygg. Tips, någon?
Det jag är ute efter är alltså inte ett sätt att hantera det befintliga problemet, utan ett sätt att få hästen att förstå att det inte kommer att hända något hemskt, utan kan slappna av i situationen. Han är till sin personlighet lite försiktig och osäker, men reagerar oftast inte "stort" när han blir rädd, utan är mer sorten som fryser fast och går in i sig själv. Jag upplever honom som svår att nå i det läget, och svår att lugna utan att ta bort honom från det som gör honom rädd. Så det jag är ute efter är sätt att påverka hästens känsloläge, få honom att känna sig trygg. Tips, någon?