Häst som är envisare än synden

misscocos

Trådstartare
Hej där ute

Jag har en travartjej på 12 år, som är envisare än synden och en humörhäst utan dess like. Jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska kunna hantera den här tjejen på ett bra sätt. Jag vill börja med att skriva att jag har regelbunden kontakt med ET som kollar igenom henne en gång i månaden då gamla travhästar gärna drar på sig skador. Även kollad av veterinär senast för en månad sen. Så jag vet att hon inte har ont, vilket annars skulle kunna vara ett svar på problemen ;)
Hästen ifråga är helt enkelt riktigt envis och gör inget hon själv inte vill;) Det är allt från att stå still, gå från stallet, gå in i paddocken, gå från paddocken, trava, stanna, ja allt. Hon är påhittig av sig och det är aldrig samma problem, utan ena dagen kan hon totalvägra att gå in i paddocken, som hon går in och ut genom varje dag annars. Dagen därpå går hon in som ingenting. Hon är absolut inte rädd, utan bara rejält istadig.
Senaste idén hon fått är att vägra trava. Hon är framåt i skritt och galopp, och trav när hon inte vägrar. Nu lyfter hon med bägge bakbenen samtidigt och kickar åt alla håll. Men som sagt, det är bara ibland. Nästa dag går hon hur fint som helst. Ibland kan hon hålla på så i början av passet, och gå fint resten, eller börja vägra trava när hon tröttnat på det vi håller på med.
Jag blir verkligen inte klok på den här damen. Jag är envis jag med, men jag tror jag mött min överman (kvinna).
(ET har varit ute och kikat på hästen igen efter att hon vägrat trava, och hon har inte ont nånstans. )

Finns det någon därute som har någon idé? Hon jobbar fint från marken, vi tränar NH viket går toppen, de mesta problemen kommer när jag sitter i sadeln.
Missar jag något alldeles uppenbart? Vad som helst för tips och idéer mottages tacksamt! ;)

Sv: Häst som är envisare än synden

Kommer hästen från travet, isåfall sen hur länge? är den under omskolning till ridhäst?

Det skulle jag kanske ha skrivit ja ;)
Hästen gick i travet tills hon var 5, har varit ridhäst i 7 år.

Kan det vara så att hon brunstar? Vissa ston blir lite speciella under brunst och kan då bete sig som du beskriver. Prova att ge munkpeppar som har en viss dämpande effekt.

Det bästa tipset är nog det mest självklara: du får vara ännu, ännu envisare!

Är ju inte helt lätt med en travare och kanske inte ffa ett sto, som dessutom är väldigt envis.

jag har ju lite av en förkärlek för envisa påhittiga pållar, gärna med lite humor och lite bus i blicken.

Man får jobba mkt med sig själv då och försöka få hästen att tycka att det man gör är det roligaste som finns. Vara konsekvent, tålmodig och inte sluta le ;). Sen när man får med sig hästen är det hur lätt som helst och så får man en underbar kompis för livet.

Snabba reaktioner på allt en sån häst gör och alltid MYCKET beröm, även för enkla saker är mitt tips.

Jag kan förstå att folk svarar olika på det lite beroende på hur man är som person och vad man har för egna erfarenheter.
Personligen tänker jag att den hästen inte är motiverad att göra som du säger, den har mycket starkare motivationer till annat. Ofta är det för att vi har krävt orimligt mycket eller allmänt inte gjort träningen och det vi vill göra motiverande nog.
Både åt det positiva hållet med variation, beröm/belöning, pedagogiskt och enkelt upplägg, "less is more"-tänk, och åt det negativa hållet - göra det tillräckligt obekvämt att inte göra enligt det vi vill. Men det senare tycker jag bara är en tillfällig lösning för att bryta trenderna och kunna göra något vettigt överhuvudtaget. Hästar som är så smarta som du beskriver brukar nämligen komma på fler lösningar till nästa gång om man inte lyckas övertyga dom att det kan vara trevligt också att göra som vi vill! :)

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 358
Senast: Lutten
·
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 850
Senast: Miiikaela_
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna