Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Våra går två och två eller fler per hage. Jag har helst inte hästar ensamma. Tycker man att det är en stor skaderisk att ha hästarna tilsammans så har man inte rätt sammansättning av individer.
Undantag finns givetvis och individens välmående måste gå före människans idéer och bekvämlighet.
Våra tre går tillsammans. För mig finns inget alternativ förutom vid skada eller sjukdom.
Jag tycker det är djurplågeri att ha hästar ensamma mer än som tillfällig lösning. Är hästen så psykiskt skadad att man inte lyckas ha den tillsammans med någon så har jag extremt svårt att se hur det kan vara försvarbart att dölja symptomen och fortsätta ha den själv. I min värld är det ett mycket (!) sjukt djur. Oftast är det ju dock bara våran egen brist på att anpassa oss efter hästen som satt reglerna (vilket är ännu sjukare, största prion när man äger ett flockdjur är i mina ögon att tillgodose se DET behovet först).
Vi har två, jag har en egen o en inackorderad. De går självklart tillsammans.
Det behöver inte vara så att hästen är ett "mycket (!) sjukt djur".
Det kan vara så enkelt som i mitt fall att hästen inte KAN äta så mycket som den borde göra för att inte bli mataggressiv och den andra inte backar av när han gör utfall.
De skulle garaterat kunna gå på bete tillsammans men det går inte eftersom de båda är för lättfödda.
De kan båda gå med andra men inte varandra. Jag tycker inte det är frågan om en sjuk häst utan har mer med personkemi och resursförvar att göra.
Men, visst har du rätt att just detta kan jag inte individanpassa. Antingen blir de för feta och får fång men kan gå tillsammans eller så får de mat anpassat för individen och får gå i hagarna bredvid varandra.
Ser inte heller att lösningen i detta fall skulle vara att skaffa två hästar till så de båda kan få sällskap.
Men kanske är det sådant som händer när folk börjar samla på sig hästar och sedan inte har råd att ha dem?
Vi har alla våra hästar med sällskap utom en.Han låter inte kompisarna vara.Det sista sällskapet gav han rivmärken på ryggen efter broddarna då nu får han gå ensam.Han motioneras mycket , har kompisar i hagar brevid men är en liten Adhd hästSå hans hagkompisar lider fysiskt faktisktSant. Men vem vet vad hästen lider mest av? Vi vet hyfsat lätt när hästen lider av div fysiska åkommor. Men så länge hästen inte fysiskt visar att den lider av att vara ensam, vad vet vi då egentligen om hur den mår? Det är för mig en för obesvarad fråga för att skilja ett flockdjur från sin flock kort sagt.
Det är väl tom visat att så är fallet? Att de har flockkänsla över staketet. Självklart kan man se det som en förmildrande omständighet att skilja flockdjur åt med staket om man så vill.