Häst plötsligt pigg

Icnivad

Trådstartare
Jag har min häst ute på foder, då jag nyss fått barn.
Ska ganska snart få tillbaka hästen.

jag köpte hästen som unghäst, och red in henne själv.
Hon har alltid varit lugheten själv, även nu under tiden hos fodervärden.

I december flyttade vi (jag och fodervärden) hästen till ett nytt stall.
Sedan dess har hon fått supermycket energi.
Det enda som är annorlunda (vad jag vet) är att hästen numera går på ensilage istället för hö.
Skulle detta kunna vara anledningen?

Hästen har gått från lugnheten själv till att bli helt tokig.
Står och stegrar i boxen, galopperar runt runt i hagen och slänger av ryttaren då och då, samt "sticker" ute på ridturer, bockar i ridhuset, ja gud vet allt!

Jag köpte hästen som oinriden 6-åring, nu är hon snart 9 år.

Sv: Häst plötsligt pigg

Om hästen inte har flyttar så mkt förut kan det ju vara den nya miljön. Eller ändrade rutiner? Går hästen ut i hagen och får mat på samma tider som förut?

Om jag förstått det rätt så är det ganska liknande rutiner som det varit i alla stall.

Skämms nästan att säga det, men hon har flyttat 5 gånger sedan -08.
Så hon är ganska van att flytta.

Det nya stallet ligger precis breved en sjö, kan sjöluft ge någon typ at "glädjekick" eller kan det bara vara så att hon kanske trivs bättre nu?
Eller kan det vara ensilaget?

Hon gör det som jag förstår (sticker och bockar) av lycka.
Jag vet att hon kunde bralla iväg lite under inridningen ibland, men aldrig så här som fodervärden beskriver det.

Jag ahr ju lite svårt att veta exakt hur allt går till eftersom att jag inte har henne själv för tillfället.
Men jag ska få tillbaka henne i maj/juni, och hoppas på att få samma lugna snälla häst som jag hade innan.

hejsan! jo det kan mycket väl vara grovfoder bytet som påverkar. kolla upp om hösilaget har analyserats. då får ni en klarare bild och kolla över foderstaten i övrigt så ni ser var hon får...

hösilage om skördat tidigt kan innehålla MYCKET energi och protein. inte mycket mer änn ett torr hö skördat på samma tid. men det kan vara skillnader.

så mitt råd är kolla över foderstaten och gå ner på minimalt foder som hon behöver för att sedan öka efter hennes behov. kolla på lägre energifoder mer protein och långsamma energi källor.

kolla upp mineral och vitamin balansen... kan rubbas av nytt hö oxå och det kan påverka humör och energi....

plus det kan ju oxå va något i den nya miljön som stör. hagkompis, boxkompis. kommer dom överense?

har hon mer änn en i hagen? eller står hon ensam? ute mycket/lite?

Och sedan det e ju vår.. vårkänslor kanske? eller brusten som spökar? kan ha fått ngn knäpp i hormonerna? hur har dom tänt i nya stallet? mycket lite ljus? kan oxå påverka...

hoppas jag get nya trådar att nysta i :)

lycka till

Tack för svaret. Jag börjar också fundera på om det kanske kan vara fodret trotts allt.

Hur som hellst ska hon tillbaka på "gamla banor" nu när jag får tillbaka henne. Då blir det vanligt hö, och över sommaren så blir det NOLL med kraftfoder tills damen lugnat ner sig!

Hon går tillsammans med en annan häst. Hon är VÄLDIGT dominant, så hon bossar över vem hon än släpps ihop med.

De har nyss flyttat (som sagt) till ett stall med sjuöutsikt. Jag kan tänka mig att jag skulle känna mera glädje om jag varje morgon fick släppas ut och stå och kolla ut över sjön.
Kan det vara att hon bara stormtrivs kanske?
I så fall känner jag mig jättedum som tar tillbaka henne :'(

Hur dom har tänt och släkt i stallet har jag ingen aning om, eftersom att jag nästan aldrig är där.
Men jag vet att de har samma utevistelsetider som vanligt (ca mellan 08.00-18.00)

Jag såg ett ungsto 6år stå och stegra sig alldeles ensam ute i hagen. Dom andra hästarna gick i andra delar av hagen så det var inte för att hon var stressad, säkert vårkänslor.

Hoppas verkligen på vårkännslor. men vårkännslor ända från Januari? *hum*

Kan inte hästen läsa almanackan??

Jag dör :rofl:

Icnivad: Om det inte är fodret som ger henne mer energi så kan det säkert vara vårkänslor. Min herre här hemma har blivit totalt galen. Dock så är det bara sen 2-3 veckor tillbaka men han är sig inte alls lik, och då står han ändå på samma foder och i samma stall som han alltid gjort. Försöker se det positivt, han motionerar sig själv i hagen iallafall :grin:

Gav en gång mitt 12 åriga halvblodssto hösilage som hade ett högt värde. Hon hade balen inne i hagen.
Åt inte så mycket att hon blev fet, men humöret. Jäklar i min lilla låda....
Hon reste sig och galopperade i boxen, svår att leda 10-15 meter till hagen-gärna upp på bakbenen- och rida ska vi inte tala om.....en steppande, fnysande drake, beredd att explodera för minsta lilla....min milda häst som vem som helst kunde hantera....

Först förstod vi inte vad som tagit åt henne, men eftersom en av unghästarna reagerade med svullna bakben och lös mage få insåg vi att hon reagerade på annat sätt.
Bort med det som var kvar av balen och in med en halmbal.

Ni skulle ha sett hennes min -den var obetalbar-när hon glad i hågen galopperade gram till halmbalen och började lukta, röra om i halmen och klart visa sitt missnöje.
Sedan kom hon fram till oss -som skrattade hejvilt åt hennes min-och klagade; inte ville hon ha halm - hon ville ha sitt goda hösliage.

Med halmen återgick hon till sitt vanliga jag.

Senast ändrad:

jga kan faktiskt tänka mig, nu när jag tänker efter, att det kan vara att hon får FÖR mycket ensilage.

Damen har väldigt lätt att lägga på hullet, och får därför inte allt för mycket att tugga på i hagen.
Hennes hagkompis däremot ska vara ett ganska magert fullblod, som får ganska mycket att tugga på i hagen.
Ja, bara där så förstår nog alla att min häst "matar" sig själv.

Börjar att bli mer och mera säker på att det är ensilaget, vårkännslor eller lycka....

Hoppas hur som hellst att hon lugnar ned sig när jag får hem henne.
Annars kommer jag ju inte våga rida!
Har inte ridit sedan i sommras!

Mängden mat de får i sig reflekterar knappast vad ni råkar ha lagt i vilken hästs hög om de delar hage, utan hur snabbt de äter och troligen också rangen.

Det är ju synd om det tar sig uttryck i att hon drar/sticker och bär sig åt.

Men min gammeltant genomgick en rejäl förändring när vi bytte stall för ett par år sen. Hon har alltid varit kolugn *läs ofta seg*, sur, tråkig och allmänt tjurig. (Nej, jag var inget fan av henne direkt innan. Hon var 'åka-runt-häst till dottern så hon kunde hänga med oss ut i skogen när vi red ut)

Sen bytte vi stall. Och hon förändrades totalt. Hon är pigg och glad, busar, har jättemycket charm och personlighet...Helt annan häst. :)
Tror det kan ha mycket med boendemiljön att göra. Och sen vårkänslor ovanpå det. ^^

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 842
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
2 132
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama