Häst påkörd av buss - fick avlivas

Sv: Häst påkörd av buss - fick avlivas

Är det fler lösdrifter som gör att det nu är lösa hästar nästan dagligen?

Man måste kolla staketen dagligen o göra dem efter alla konstens regler om man dessutom har lurviga oskodda hästar.
kolla så att elen fungerar runt om- Dagligen.

Rep ska ej heller bara dras igenom ringisolatorer, utan förankras i minst varannan så at trästolparna fyller sin funktion.

Ser också många bilder med TILLFÄLLIGA plaststolpar o hängande tråd:banghead:

Hästarna är dessutom minst lika farliga att KÖRA PÅ som älg.
Folk o myndigheter kommer att kräva skärpning.

Kl
Tror att vissa inte förstår att kärle i backen försämrar el styrka i staketen.

Tjälen gör att elen inte leds som annars, marken blir snarast isolerad.

Men det är lätt löst med en jordtråd direkt på aggregatet och tillräckligt nära annan eltråd för att att rymningssugna pållar ska få kontakt med båda samtidigt.

Om man även gör jordningen efter konstens alla regler- flera spett o se till att det är fuktigt- rejält innan tjälen o ett enkelt knep är att hälla på varmvatten o det håller ett bra tag.
Är det svinkallt o torrt finns det utrustning för de förhållandena. Polarband.

folk är dåliga på att hålla koll på sina staket o när de hänger ner snötyngda så får man åtgärda det- underhåll.

Jag föredrar järntråd för de tyngs inte ner av snön som plastbanden gör. Spenderade många(!!!) timmar förra vintern med att rensa snö från nedtyngda band. Som till slut brister i ledningarna.

KL
Men även om strömmen inte fungerar, så undrar jag varför hästarna vill ta sig ut ur sina hagar??? Jag har aldrig haft någon rymmare....ever!

Min häst hade rymt från en stallplats jag hyrde in mig på. Det var visserligen dåliga staket men anledningen att hon gick ut var att stallägaren inte gav henne den maten jag hade lagt fram till henne :meh:

Är det fler lösdrifter som gör att det nu är lösa hästar nästan dagligen?

Jag tror att det är en mycket stor orsak faktiskt och i kombination att många lösdrifter inte är så ja..välplanerade. Stängsel är inte så stabila som de borde vara och en del ser för taskiga ut och allt många är för klena. Strömmen är det många som missar att kolla..sen kan jag också tänka mig att många hagar därtill inte varit tillräckligt roliga som vädret var hela hösten fram tills nu i januari på många ställen. I många fall är nog inte hagarna tillräckligt roliga alls och vistas hästarna där dygnet runt så..

I synnerhet lösdrifter kräver mycket bättre stängsel samt planlösning så att den erbjuder mycekt stimulans eller vad man ska säga.. då hästarna vistas i sin hage betydligt längre tid än de som går in så är de också "obevakade" större delen av dygnet och sannolikheten att de kan rymma blir därför också större.

Vi har hårdare krav idag på stallars utformning..kanske är det dax snart också att det införs lagkrav över hur hagar egentligen får se ut, ink stängsel. För min del också gärna storleken på hagen..

Tyvärr finns det folk också som inte verkar vidare brydda att någon häst rymmer då och då (tillslut drar alla...) heller och ursäktar det med "har alltid varit så, inget håller den inne"..det finns visst staket som håller hästar inne..man får bygga upp 10 meter höga, heltäta plank om så krävs..men hästarna ska banne mig vara i hagen.

Senast ändrad:

Vi har hårdare krav idag på stallars utformning..kanske är det dax snart också att det införs lagkrav över hur hagar egentligen får se ut, ink stängsel. För min del också gärna storleken på hagen..

Absolut. Jag har haft mina hästar på lösdrift i åtta år och de har aldrig tagit sig utanför hagen. Här är både älg, vildsvin, råddjur, jägare med drivande hundar och en och annan storm samt nyårsnätter. En djurskyddsinspektör borde väl kunna ha en stängsel testare med sig och inspektera även hagar? För stallets utformning är det noga med då det ska vara utformat så hästar inte skadar sig och det är ju bra men allra störst skaderisk måste ju vara om hästen rymmer ut på en väg?

Jag har haft hästar på lösdrift i 25 år och de har varit lösa 6 gånger.

Hundägare som knuffat upp staketen för att själva kunna krypa under med hund.
3 ggr, hästarna kunde också krypa under då de inte drog ner tråden efter sig.
Grannarna skjutit fyrverkerier rakt in i hästarnas hage, trots att de lovat att låta bli. 1 gång.
Det var under 2 år och vi flyttade därifrån.

Lokatt jagat hästar i hagen. 1 gång på 19 år.

Vi släppt en halvblind häst på ny hage med vita band mot snö i mörker, 1 gång.
Ja hur dum får man bli.
Häststackarn trodde att det var större och bara sprang rakt igenom banden.

3 av gångerna så har de sprängt banden och staketstolparna har flugit som plockepinn, då så har jag varit glad åt att det var billiga elband som snällt gick av.
Ståltråd hade ställt till det något gräsligt.

De första 4 gångerna drog hästarna iväg på grannens travbana, den 5te gången så gömde de sig hos några kvigor på en lösdrift ett antal km bort, där så stod de och åt ensilage och senaste gången så sprang de iväg över fältet och letade staket.
De vände och kom tillbaka när upptäckte att de hade kommit litet väl långt hemifrån.

5 av dessa 6 gånger hade ju kunnat undvikas om människorna hade gjort rätt.

Senast ändrad:

Precis min mening..i många fall är ett stall som är 5cm för lågt i tak inte alls så farligt som hagtråd som hänger löst här och där..Vi har krav på stallarna där hästar i många fall spenderar 12-14 timmar men inte lika mycket gällande hagarna där de förväntas spendera lika många timmar av dygnet som inne. Risken för att en häst skadar sig känns mycket större utomhus, än inne i stallet

Men nu kanske kraven skärps även vad gäller hagmiljöer..minst försäkringsbolagen lär väl gå i taket snart

Enligt lagen om ägofred
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/sfs_sfs-1933-269/

Så är man skyldig att hålla sina djur bakom stängsel.
De får alltså inte kunna smita ut.

1 § Var, som äger eller till underhåll eller nyttjande mottagit hemdjur, vare pliktig att medelst hägnad eller vallning eller på annat sätt hålla sådan vård om dem, att de ej olovligen inkomma å annans ägor.

Korrekt monterad järntråd går av. Fråga X och L ;)

Okej, dina hästar offrade sig på att prova.
Då så behöver jag inte oroa mig för det, det var skönt.
Liksom att slippa prova själv.

Hälsa dem och tacka.
Mina provade att lägga sig i cementring, så jag har haft min del.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst blev på måndagen påkörd av en bil norr om Kristianstad. Hästen skadades så allvarligt att den fick avlivas på plats.
Svar
0
· Visningar
846
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter måndagens olycka, där en bilist körde rakt in i en flock med lösa hästar, har nu samtliga fem hästar dött av sina skador - två...
Svar
0
· Visningar
899
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Under måndagskvällen blev en häst påkörd av en buss. Hästen fick avlivas på platsen.
Svar
0
· Visningar
414
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hästens liv fick inte att rädda. ... Källa / Läs mer: https://www.tidningenridsport.se/hast-halkade-ner-for-slant-fick-avlivas/
Svar
0
· Visningar
636
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama