Häst påkörd av bil

(Ystads Allehanda)
I höjd med Toarp, söder om Tomelilla, inträffade det tidigt på onsdagsmorgonen en trafikolycka. Olyckan inträffade strax innan klockan fem då en bilist körde på en islandshäst. Hästen fick så pass allvarliga skador...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst påkörd av bil

Toarp är ganska nära Bollerup- en trakt där det finns massor av hästar i och med att lantbruksinstitutet ifråga har hästutbildningar ( och har haft i många års tid).

Dvs de som bor inom ett par mils avstånd borde ha KOLL på att det finns många hästhagar etc.

Det KAN ju vara läge att köra lite långsammare och ha koll och vara lite extra beredd på att nåt djur kan komma upp på vägen. Ungefär som man gör när det skyltas för viltvarning.

Precis vid Toarp finns det dessutom en hel del träd och något mindre skogsparti. Vilket borde signalera till en bilförare att här kan det hoppa ut ett rådjur eller dylikt.

Även om man har bra koll och är förberedd kan sånt här hända. Usch, det är riktigt hemskt :(.

Även om man har bra koll och är förberedd kan sånt här hända. Usch, det är riktigt hemskt :(.

Jo jag vet, men jag kan ju bara se ut genom fönstret här och titta på hur fort bilarna kör utanför min gård där på stora vägen. Det är numera 80 som maxhastighet, men det märks inte.

Senast ni i morse när jag var ute med hösilage pep där en bil förbi i närmast livsfarlig fart. Den körde om två andra bilar som uppskattningsvis körde i 90-100 nånting och försvann i fjärran liksom en rymdfarkost.

Skulle tro att den bilen körde minst 150-160 nånting.

Det är bara en minoritet som håller sig inom hastighetsbegränsningarna tyvärr.

När det är mörkt kör många också fort eftersom det är mindre trafik då. Det är ju då man tvärtom skulle köra litet långsammare.

Vila i frid min älskade Svala ! :cry:

Stackare- jag vet precis hur du känner dig nu eftersom jag fått 2 shettisar överkörda här utanför med några års mellanrum. Trots bra staket med ordentligt med el i trådarna. I ena fallet tom paddockstaket dvs el plus träslanor.

Håller med Tulle, folk kör som galningar här i skåneland och har stort övermod i trafiken. Ävensom det står 70-80-90 kör man i snitt 100-110 på små vägar.

Jag beklagar så QRST :-(

Shit happens indeed. Men ingen ska inbilla mig att den skyldige föraren inte vida överskred lagstadgad hastighet och även andra regler. För att uttrycka mig mycket milt, så måtte Gud ha förbarmande över hans själ, för jag kan aldrig förlåta honom. Jag undanber mig även att ni som är av annan åsikt uttrycker det här i tråden. :cool:

Att förlora hästen såhär är för mig som att förlora ett barn. Allt känns tomt, overkligt och bara fruktansvärt. Mina tankar är svåra att samla, men går stundom även till er som olyckligtvis behövt uppleva något motsvarande. Stort tack till er som framfört välmenande och tröstande ord. Ta hand om de ni älskar idag, ty imorgon kan det vara för sent. :cry:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En häst blev på måndagen påkörd av en bil norr om Kristianstad. Hästen skadades så allvarligt att den fick avlivas på plats.
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En häst med ryttare blev under lördagen påkörd av en personbil. Olyckan hände på en minde väg i Åskloster i höjd med Bäck och larmet kom...
Svar
10
· Visningar
2 405
Senast: Mirtai
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 247
Senast: Kristall10
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (UPPDATERAD) En omfattande trafikolycka inträffade strax efter klockan 14.30 på måndagseftermiddagen på E18 i höjd med Vålberg utanför...
Svar
1
· Visningar
709
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama