häst på prov och att pruta på priset

Sv: häst på prov och att pruta på priset

När jag köpte min första häst, hade jag haft möjlighet att rida den flera gånger hos ägaren innan, så då var det ju bra för alla parter.

Min andra hade jag på prov 6 månader, för köp efter det, lämnade tillbaks den efter 2 månader. I bättre skick och hanterbarhet än när den kom, så det förlorade ägaren verkligen inte på.

Nästa hade jag på prov en vecka med inskrivet i köpeavtalet att hästen skulle ombesiktas OM jag skulle lämna tillbaks den, och då fick inget ha uppkommit (han var UA på allt vid besiktning innan köp). Men var ingen tvekan om att jag skulle behålla honom efter den veckan...

Nästa köpte jag "rakt av", var inte läge att disskutera prövatid.

Att pruta på priset... Jag har inte prutat på de jag köpt, då priset varit rimmligt på de hästarna. Har däremot ringt på hästar och diskuterat priset då jag inte tyckt det varit skäligt.

Ja, försöker på bästa sett att bevisa motsatsen. Har bla. pratat med min ridlärare/tränare, som har hjälpt mig hela tiden och hon tycker att jag inte ska bry mig. ägaren har inte så mycket erfarenhet av just ridning, utan mer av trav. så hon ser ju inte om hästen är "felriden". "köparna" gav inget bra intryck på just mig när dom provred hästen, mamman stod och skröt om hur duktig dottern var, vad hon hadde för riderfarenheter mm. Ingenting om hur hästen skulle få det hemma hos dom så som hagar, stall, deras erfarenheter inom hantering mm. Antagligen klarar inte dottern av honom men mamman vill inte acceptera det. Hon är 12 år och hästen är 150-155 cm och ganska grov över ryggen.
väntar med spänning på vad vetrinären kommer att säga om honom...

Jag lämnar aldrig ut ngn häst på prov (har fått häst förstörd). Däremot är köparen välkommen att komma och prova flera ggr, jag har även efter önskemål kört hästen till annan plats för att "se hur den beter sig hemmifrån". Skulle det visa sig inom en rimlig tid att hästen inte funkar kan jag tänka mig att ta tillbaka den.

Prutning är också ett kapitel för sig, jag kan tänka mig att gå ner max några tusen för den goda viljans skull om det är en SNABB affär, (absolut max 10%). Men skambud gör mig riktigt förbannad, Då väljer jag att inte sälja :devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 704
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan *visste inte vart jag skulle lägga tråden, så moderator får gärna flytta om den ligger fel* Har ju pågått många livliga diskussioner...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 026
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 051
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar