Sv: häst på prov och att pruta på priset
vid ett tillfälle lämnade vi ut en tävlingsponny på knappt 2 veckors prov (mitten av -80). hästen va när dom hämtade honom väldigt lydig och välriden, mkt. lättlastad (lastade sig själv, bara att skicka in och gå runt och fästa) han gick då msv. hoppning med segrar. och utbildad msv. dressyr.
att vi lämnade på prov va pga. att ryttaren va väldigt ung och hästen hade temperament, modern verkade väldigt hästkunnig och gav ett väldigt seriöst intryck.
ponnyn kom hem efter prövotiden, han gick knappt att rida. småstegrade och hoppade runt samt slog väldigt med huvudet (vääldigt ovan hand) tog inte förhållningar alls samt gick inte att lasta.... det tog mig nästan ett år att "komma tillbaks" där han va innan "prövotiden" dom kan förstöras så mycket fortare än man tror (gudarna vet vad dom gjort) och inte ett öre fick vi heller för allt det dom förstört (ponnyn va inte säljbar i det skick han lämnades tillbaks i).
man lär av sina misstag
jag lånar ALDRIG ut på prov igen, därimot så har vi ibland låtit ev. köpare få komma till oss under en period och pröva hästen hos oss lite mer.
jag kan gå ner något i pris eller istället skicka med lite utrustning om "köparen" prutar på "rätt sätt" (är väldigt känslig på den punkten)
om ev. köpare bara är ute efter att "klassa ner" hästen och på så vis sänka priset så brukar jag bara svara att då är det bättre dom köper en annan häst som dom anser bättre
då är dom ändå inte köparen för min häst
när jag själv köper så visst kan jag pröva att pruta. det är ju väldigt mkt. beroende på situation. skulle aldrig ringa på hästar dyrare än vad jag tänkt köpa för. först talar jag om vad jag kan erbjuda hästen samt säger vad jag letar efter, om säljaren tycker att det skulle kunna stämma med vad dom söker till hästen så får dom berätta lite mer. är det fortfarande intressant så bestämmer vi ett möte. då vill jag först se hästen visas innan jag provrider själv, är det fortfarande intressant kan jag fråga om det finns något att göra på priset. ibland gör det så och ibland inte, spelar igentligen ingen roll om hästen i stora drag är det man letar efter
unghästar/föl har jag mest köpt på stam samt att extriören är bra.