häst på prov och att pruta på priset

V

vickis-pajala

jag vet att detta ämne har diskuterats tidigare här på buke och det finns säkert dom som har en heldel skräckexempel gällande hästar som har varit på ute på prov och kommit hem både halat och lytta

men jag vill höra era åsikter ändå och i fall ni lämnat hästen ut på prov vid försäljning vad var det som gjorde att ni lämnade iväg hästen , ja alla nödvändig info är välkommen.

sedan detta med prutning på priset vid en försäljning hur mycket prutar men mm

Sv: häst på prov och att pruta på priset

Intressant ämne Vickis-pajala! Jag är också nyfiken på hur det fungerar med prutning o ansluter mig till tråden... Jag tycker var och varannan man pratar med har fått ett pris på säg 70 000 men sen köper de hästen för 55 000. Vad är egentligen rimligt och "standard"?

Om man nu lämnar hästen på prov, något jag inte skulle drista mig till. Då får köparen komma flera gånger och testa hästen i olika situationer innan köp, när hästen går från gården så gör den det därför att köpet är klart.

MEN, ang prutning. Jag tycker nog att priset bör vara avklarat innan hästen ska ut på prov, om man inte har allt klappat och klart innan prövotiden så är det mycket som hänger i luften och kan komma att bli upphov till diskussion. Är köparen villig att ha hästen på prov, får man också anta att köparen accepterat de pris som är satt och om inte bör prisdiskussionen vara avklarad innan prövotiden som sagt.

Min reflektion.

Jag kan börja med prutning. På mina hästar kan man inte pruta en krona om det inte är så att det upptäcks något fel på den och är det ändå inte prutning för då sänker jag priset själv.

Jag har lämnat ut hästar på prov några gånger. Då har det rört sig om väldigt temperamentsfulla hästar som jag vill vara säker på att köparen verkligen kan hantera eller att det upptäckts något som gör att jag innan affären blir klar vill vara säker på att hästen blir helt bra igen. Annars lämnas inte heller någon häst ut på prov.

vid ett tillfälle lämnade vi ut en tävlingsponny på knappt 2 veckors prov (mitten av -80). hästen va när dom hämtade honom väldigt lydig och välriden, mkt. lättlastad (lastade sig själv, bara att skicka in och gå runt och fästa) han gick då msv. hoppning med segrar. och utbildad msv. dressyr.

att vi lämnade på prov va pga. att ryttaren va väldigt ung och hästen hade temperament, modern verkade väldigt hästkunnig och gav ett väldigt seriöst intryck.

ponnyn kom hem efter prövotiden, han gick knappt att rida. småstegrade och hoppade runt samt slog väldigt med huvudet (vääldigt ovan hand) tog inte förhållningar alls samt gick inte att lasta.... det tog mig nästan ett år att "komma tillbaks" där han va innan "prövotiden" dom kan förstöras så mycket fortare än man tror (gudarna vet vad dom gjort) och inte ett öre fick vi heller för allt det dom förstört (ponnyn va inte säljbar i det skick han lämnades tillbaks i).

man lär av sina misstag ;)

jag lånar ALDRIG ut på prov igen, därimot så har vi ibland låtit ev. köpare få komma till oss under en period och pröva hästen hos oss lite mer.

jag kan gå ner något i pris eller istället skicka med lite utrustning om "köparen" prutar på "rätt sätt" (är väldigt känslig på den punkten)

om ev. köpare bara är ute efter att "klassa ner" hästen och på så vis sänka priset så brukar jag bara svara att då är det bättre dom köper en annan häst som dom anser bättre :) då är dom ändå inte köparen för min häst ;)

när jag själv köper så visst kan jag pröva att pruta. det är ju väldigt mkt. beroende på situation. skulle aldrig ringa på hästar dyrare än vad jag tänkt köpa för. först talar jag om vad jag kan erbjuda hästen samt säger vad jag letar efter, om säljaren tycker att det skulle kunna stämma med vad dom söker till hästen så får dom berätta lite mer. är det fortfarande intressant så bestämmer vi ett möte. då vill jag först se hästen visas innan jag provrider själv, är det fortfarande intressant kan jag fråga om det finns något att göra på priset. ibland gör det så och ibland inte, spelar igentligen ingen roll om hästen i stora drag är det man letar efter :D

unghästar/föl har jag mest köpt på stam samt att extriören är bra.

Jag skulle nog inte köpa en häst utan prövotid. 2 veckor räcker ju, det man inte märker då kan man nog inte vänta tillräckligt länge på att upptäcka heller.

Min arab hade jag på prov i två månader. Ägaren sa från början fyra månader (alltså på foder sedan köp) men jag sa att jag köper honom om 2 månader mot att jag prutade 7000 på honom. Så gjorde vi!

Allt var såklart nerskrivet i ett kontrakt, och handpenning på 1500 kr var lagd när jag hämtade honom. Även försäkringen för dessa månader hämtade jag.

En gång sålde jag en häst och lämnade på prov i en månad tror jag. Hämtade hem hästen på köparens begäran, hon klarade inte av henne. Hästen var helt vild när jag kom dit (jag hade tränat MYCKET NH med henne, sjukt lydig var hon innan) och köparen påstod att hon inte gick att rida i ridhus för där var hon helt vild m.m. Jag hanterade hästen i 10 min, sen var hon from som ett lamm. Jag bad om sadel och träns, hämtade min hjälm, satt upp i ridhuset och red henne i alla gångarter, lugnt och samlat. Tog min häst och åkte hem och sålde till en annan, mycket mer kompetent och duktig kvinna.

Senast ändrad:

Jag skulle ALDRIG lämna min häst på prov till en okänd. ALDRIG.

Däremot skulle jag kunna låta tilltänkta köparen prova hästen hos mig många gånger.

Jag skulle inte heller varken pruta själv på en häst eller säölja till någon som prutar. Skulle däremot det visa sig finnas något fel på hästen skulle priset naturligtvis gå ner, men då är det ju jag som sätter ner priset.

jag kan gå ner något i pris eller istället skicka med lite utrustning om "köparen" prutar på "rätt sätt" (är väldigt känslig på den punkten)

om ev. köpare bara är ute efter att "klassa ner" hästen och på så vis sänka priset så brukar jag bara svara att då är det bättre dom köper en annan häst som dom anser bättre :) då är dom ändå inte köparen för min häst ;)

vad är att pruta på rätt sätt och hur mycket går du ner i pris :confused:

har du någon undregräns att hit men inte längre :confused:

på rätt sätt för mig är att inte "tala om vilken skithäst det är, men vi köper den ändå för skambud" eller att bara påtala vad dom inte tycker om med hästen eller "hittar för fel" och inte nämna något som tilltalar osv. och därför anser att dom ska ha den xx-antal tusen billigare. då får dom leta någon annanstans.

är därimot ev. köpare ödmjuk och säger något i stil med att - hästen är värd sina pengar, en jätte trevlig häst, men det ligger i övre kanten på min budget, måste ju även köpa en del utrustning som jag hade hoppats gå med eller något i den stilen ;) eller bara -finns det något att göra på priset - i rätt samanhang och ton.

är det då en köpare som jag tror kan erbjuda min häst ett gott hem och bra utvecklingsmöjligheter så kan jag själv gå ner någon tusenlapp eller skicka med lite utrustning. summan har ju med utgångspriset att göra. jag har ju redan när jag sätter priset klart för mig vad jag absolut minimum vill ha/får ut ;)

Har ej sålt ngn häst, men när vi köpte min kille fick vi först ha honom på prov i 2 veckor. Vi skrev kontrakt när vi tog hem honom om att vi skulle ha honom på prov och efter två veckor kom ägarna hem till oss för att se att allt verkade stå rätt till. Då gick vi egenom köpet och skrev under köpekontraktet.

Hade inte en tanke på att pruta, men i vissa lägen läggs ju en "prutmån". Tex. om en häst står på 32000 el. dyl, kan man ju i vissa fall jämna ut det till 30 o.dyl. Men det där beror ju på köparen, man känner ju oftast av om det är aktuellt eller ej.

Skulle inte lämna ngn häst på prov av flera anledningar.

Hästen kan bli skadad & då kan man inte sälja den.Vem tar då ansvar för om vårdslöshet orsakat skadan?

Hästen kan gå ner sig, rent utbildningsmässigt med en sämre ryttare, då sjunker värdet.

Många vill låna en häst som ngn slags hyrning några veckor & kan sedan lämna tillbaka den, det är ju bara att säga att de inte passade ihop.

Kan komma på ännu mer men det är några synpunkter.

Pruta ja, jag anser inte att man prutar om det inte står att priset går att diskutera.

Jag skulle aldrig lämna ut på prov, risken finns att man får tillbaka en förstörd häst. Nä jag säljer för att jag behöver bli av med hästen och kan därför inte riskera att helt plötsligt få tillbaka den.
Men jag är helt positiv till att man kommer och provar flera gånger.

Ang prutning så har jag själv mycket svårt för att försöka pruta.. Det känns respektlöst mot ägaren på något sätt..
När jag själv säljer så beror det på omständigheterna. Tex, en häst som är ngt svår för nya ryttare och jag behöver bli av med honom så snabbt som möjligt, då kan jag tänka mig att gå ner lite till en ryttare som jag ser kommer klara av honom.
Likaså om de vill köpa med utrustning så kan man göra ett "paket" som är billigare för köparen än om de hade köpt häst och utrustning separat..

Jag har haft min kompis häst på foder under vintern/våren. har jobbat mycket med honom och ridit in honom. Han var nästan ohanterbar när han kom.

Nu har ägaren lämnat ut honom på prov och: Hästen går inte att tränsa, inte att sadla, bettet var "för litet", hästen är ouppfostrad och står inte stilla när dom sitter upp, vilket dom påstår att jag inte har jobbat med. Hästen är desssutom, enligt dom, felriden!! Förstår inte hur ha n kan vara det, eftersom jag har varit extra försiktig och aldrig tvingat honom eller "tryckt ihop honom" på något sett! Aldrig slagit honom heller!

Han har varit halt mer eller mindre hela våren pga outredd skada. ägaren vill ine lägga ner några pengar på honom. Dessutom har han vargtänderna kvar! Inte konstigt att han protesterar vid tränsningen.

Jag har hela tiden ridit honom på 3-delat bett, men "köparna" använder ett pessoabett, så jag förstår varför han protesterar! Man måste vänja honom vid nya saker långsamt och vinna hans förtroende.

Hur som hälst, Ägaren är nu sur på mig, eftersom hon tror på "köparna" om att han är felriden! En vetrinär ska ut och kolla p honom ev. idag, då "köparnas" tränare sa att han kunde ha ont i knät (vilket vi har vetat om länge nu, men som ägaren inte har velat utreda).

Det kanske kan vara så att han inte håller för ridning? (Arab/Irl.cob, 7 år)

Så efter dennna erfarenheten skulle aldrig jg länma ut någon häst på lån.
Prutning beror nog på situationen.

Senast ändrad:

KL

en nyfiken fråga till er som lämnat hästen på prov och fått hästen tbx "förstörd" oridbar mm vad var det som gjorde att ni fattde beslutet att lämna ut hästen på prov :confused: och hur länge var hästen borta handlade det om en månad två veckor

Det var ägaren som beslöt det. Dom ska ha honom på prov i 2 månader(!) och han har varit iväg i 2 veckor nu, kommer troligen tillbaksdå jag misstänker att dottern, som ska ha honom, inte klarar av honom.

KL.
Vi lånar heller aldrig ut en häst. Sitte just nu i en bökig sits. Vi har en ponny till salu. Givetvs så ringer det folk och vill låna , ha på foder mm. Jag förstår köparen att dom vill prova att ha en ponny på prov till sitt barn. Men jag kan ändå inte tänka mig at låna ut pónnyn till okänt folk. Det ringde en kvinna som bodde ganska långt ifrån oss. Hon frågade lite om ponnyn mm. Sedan frågade hon hur mycket jag kunde gå ner i pris!!! Jag frågade henne bara lite kort vad hon prutade på. Hon hade inte ens sett hästen, inte provridit eller något. Jag sa till henne att fortsätta leta ponny i hennes prisklass då våran inte är något för henne. Kanske lite otrevligt men jag tycker inte att man prutar på tele innan man har sett hästen.

Jag har både haft häst på prov innan köp och prutat ner priset vid försäljning . Låna häst före köp har kännts som en självklarhet då man inte köper en möbel eller cyckel utan en individ med karaktär och det är viktig att man känner att det funkar bra "även på hemma plan" att prov rida eller besöka hos försäljaren kan vara lite missvisande då hästen är hemma i sin flock och har sina vanor där, så att säga..
:cool:Att pruta har jag gjort när jag har känt att rätt köpare har hittar rätt häst och har underlättat köpet antingen med delbetalning eller nedsänkning men då är det JAG som säljare som avgjorde detta. Hatar hästköpare som ringer och börjar pruta innnan de än har sett hästen utan har en klart tydlig idé om att prutning bör ingå i förhandlingen. då säger jag bara NEJ. :cool: mÅ gott!!

DEt var en krånglig situation du hamnade i så klart vid utlåning måste hästägaren ha god kontakt även med hästskötaren och ha referenser om köparen om inte de är kända sedan tidigar. När jag har lånat häst och även haft utlånade har jag varit noggrann med att se de hantera hästen först på hemma plan ett antal gånger, jag låter de även mocka hästens box så de ser vilken "skitgris" han kan vara eller om han har speciella beteende, sedan åker jag med till nya hemmet och har kntiniuerligt kontakt. som tur är har jag aldrig haft otur.. däremot har jag varit med om att köpa tillbaka en häst och han är kvar hos mig nu.

När jag sålde min förra häst ville JAG ha prövotid, för att verkligen försäkra mig att denna underbara häst som jag delat så mycket garanterat kommer till rätt hem, vilket han också gjorde. De hade säkert köpt direkt, men det var mitt beslut med prövotid, och givetvis skrev vi ordentligt kontrakt vad som gällde för denna prövotid. De prutade inget, men hade de gjort det hade jag nog kunnat gå ner ett par tusen, för hemmet var helt rätt, och jag vet att han får stanna där.

jag vet att detta ämne har diskuterats tidigare här på buke och det finns säkert dom som har en heldel skräckexempel gällande hästar som har varit på ute på prov och kommit hem både halat och lytta

men jag vill höra era åsikter ändå och i fall ni lämnat hästen ut på prov vid försäljning vad var det som gjorde att ni lämnade iväg hästen , ja alla nödvändig info är välkommen.

sedan detta med prutning på priset vid en försäljning hur mycket prutar men mm

Jag sålde min unghäst nyligen och hade han ute på foder i 6 månader först...man kan väl kalla det som ett litet prov.
Ett ordentligt kontrakt köptes och skrevs.
Jag hade tur så han kom till en underbar tjej och nu är han som sagt såld till henne.
Mitt pris var inte prutbart och den nya ägaren försökte inte ens.

Liknande trådar

Hästmänniskan Det blir inte alltid som man önskar när det gäller hästköp.. Vi köpte en svensk unghäst för två år sedan som vi red in och började träna...
Svar
3
· Visningar
2 704
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan *visste inte vart jag skulle lägga tråden, så moderator får gärna flytta om den ligger fel* Har ju pågått många livliga diskussioner...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 026
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
14 051
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar