Häst på prov för senare köp! Handpenning?

F

Fieber

Jag har varit och provridit en häst 2 gånger och bestämt mig för att ha honom på prov i 6 månader-12 månader. Allt känns helt rätt med honom och fungerar det mellan mig och hästen kommer jag köpa honom.

Ägaren och jag har skrivit kontraktet och allt är färdigt förutom underskriften som vi skulle skriva på när hästen är veterinärbesitigad.

Nu ringde ägaren till mig och undrade om ja ville köpa honom direkt då h*n sitter i en svår ekonomisk situatuion och måste bli av med hästen. Jag har ingen möjlighet att köpa honom idag.
Då ska h*n nu sälja honom till nån annan.

1. Kan h*n göra såhär? Är det rätt mot mig?
2. Hästen kostar 30.000kr, kan jag föreslå att jag lägger 3000kr i handpenning om det förändrar situationen? (10% på en så liten summa)

Sv: Häst på prov för senare köp! Handpenning?

Har ni inte skrivit under kontraktet så kan ägaren göra så. Om ägaren har ekonomiska problem är risken stor att tretusen inte "räcker".

Mmm det är ju risken det :cry:

Jag måste bara få säga: "Vad var det jag sa..."

Hästbranschen verkar vara fylld av konstiga idéer om "prövotider", "nästan-köp" och andra udda kontraktsformer. Varken med hus, båt, bil, hund, ko, får eller andra saker försöker man sig på detta. Vad är det som gör hästar så unika att man inte kan ha normala köpeavtal där det klart framgår att ägandet överlåts?

Alla klagar på hästhandlare på marknader men de har i alla fall lärt sig att ha tydliga avtal (full betalning och ett handslag så är hästen din).

Hon går inte med på avbetalning då? Att du betalar kanske 3000 på 10 månader? Hon blir ju av med kostnaderna för hästen om du tar den (bara det ett par tusen/mån) sen får hon 3000/mån av dig.?

Kan du inte ta ett lån eller något då annars?

Det har jag inte pratat med ägaren om.. Kanske vore en idé... Så typiskt just när man hittat den perfekta hästen.. :cry:

Jag får inte ta lån då jag fortfarande är på provanställning.. Har ett par månader kvar.. :(

Pratade med henne precis nu och hon ska sälja honom till en annan.. Men det var väl helt enkelt inte meningen att jag skulle ha honom då..

Är det bestämt? Tycker faktist att h*n kunde gett dig helgen iallafall att försöka få fram pengarna..

En dum fråga kanske, men varför har du varit ute och titta + provridit saluhäst när du inte har de ekonomiska förutsättningarna för att köpa?
Hed du vänta tills dess så hade ju inte heller den situationen uppstått.

Om man läser hennes andra trådar verkar det som att ägaren inte vilje sälja alls först..Utan att TS skulle låna hästen ett år,och sen få överta/köpa hästen om dom passade..

Jag betalade 17.500:- i handpenning på min häst och skrev även i kontraktet att de är pengar jag får tillbaka om jag inte vill köpa hästen efter prövotiden.

Är ägaren i en ekonomisksituation så är nog faktiskt pengarna mer viktiga än vem som köper hästen.

jag skulle för det första aldrig ta en häst på prov, det är för mycket risker med det!

jag förstår helt om ägaren vill sälja istället för att låna ut, vad har hon för säkerhet på att hästen är värd lika mycket om du inte vill köpa i slutänden.

Om det är den hästen du skrivit om i tidigare trådar och den bara kostar 30 000kr så verkar det ju lite mysko. vilket halvblod i ung ålder får man för 30 000kr idag?? :eek:

har man inte pengar så bör man kanske inte köpa hästen heller. för varför ska ägaren behöva aggera bank åt dig?

Alltså grejen är den att i annonsen hon lagt ut om hästen står det klart och tydligt;
"Ung lovande vallack uthyres"

Att köpa honom kom på tal efter att jag provridit honom och isf KANSKE, om allt fungerade.
Om hon nu var i ekonomisk dålig situation borde hon ju vetat om detta långt innan och inte ens satt ut en sån annons.
Annonsen finns på blocket.se och i östergötland om någon är intresserad..

Jag har liksom forskat en hel del i det här med fång, tagit kontakt med veterinärer för att få reda på så mkt fakta som möjligt, ringt foderexpert för att få fram en så optimal foderstat som möjligt åt hästen mm mm..

Känns pisstråkigt nu rent ut sagt.. :cry:

Men men, kommer väl fler tillfällen!

Hästbranschen verkar vara fylld av konstiga idéer om "prövotider", "nästan-köp" och andra udda kontraktsformer.

Ja, det håller jag med om. Men ibland kan det vara bra. Förra ägarna till mitt kallblodstravarsto insåg att hon inte var någon lätt häst. De krävde att jag skulle ha henne på foder i tre månader innan jag fick köpa henne - de var rädda att jag annars skulle sälja henne vidare och att hon omsider skulle bli en vandringspokal vilket ganska snart hade slutat med katastrof och därmed slakt.
För visst blev jag rädd många gånger - hon skenade, bockade av mej och annat otrevligt - men samtidigt var hon en oerhört trevlig häst att hantera från marken. Så jag köpte henne efter de tre månaderna och det har jag aldrig någonsin ångrat.

Immer

jag får känslan av att det är en ung person som lagt ut annonsen. stämmer det?

en ridhäst skulle jag faktiskt inte rekommendera att ta på foder, det känns som att det kommer sluta med bråk hur man än gör. alla rider olika och sköter hästen olika bara det bäddar för tjaffs.

att hon helt plötsligt fick pengabrist kan ju stämma eller så drar hon öronen åt sig och kommit på att det är en stor chansning att låna ut en häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 848
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 987
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästvänner, jag behöver er hjälp! Ska försöka göra en lååång historia kort, för en månad sen kom ett sto med transportör som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
22 265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka