Häst på bete, dåligt samvete...

EjanKolifejan

Trådstartare
Det är nu 5e sommarn jag har min häst, och varje år så går hon på bete under juli månad på samma ställe, på en jättefin gård med mycket mark och bete och många hästkompisar som hon kommer bra överens med. Ett riktigt hästparadis helt enkelt!
Men samtidigt går jag med urdåligt samvete, jag vet inte varför! Jag vet att hästen har det BRA där och trivs (??), och jag försöker åka dit så gott som varje dag och pyssla med henne och ta en och annan ridtur (brukar rida 2 veckor och så får hon vila 2 veckor under tiden vi är där).

Jag känner ju min häst efter alla dessa år, och jag uppfattar henne som "deppig" när hon är där. Hästkompisarna i hagen står bara vid ingången till hagen och glor mest hela dagarna vilket min häst också gör bara för dem andra gör det. Dessutom är hon helt slö och matt i blicken, hon ser liksom ledsen ut, något som inte är likt henne då hon är en väldigt pigg och vaken häst vanligtvis. Till saken är den att det är bara i hagen som hon är sådan. Så fort jag tar ut henne därifrån så blir hon sitt vanliga jag igen, dvs vaknar till och ja ser spöken lite här och var, för det är sådan som hon är helt enkelt!

Hon är dessutom ingen sådan häst som kommer till en direkt i hagen, hon står gärna kvar och väntar tills man själv går in i hagen och hämtar henne. Men när hon står på betet så kommer hon springandes så fort hon får se mig....:crazy:
Kan det vara så att hon egentligen inte trivs?? (vilket jag absolut tror att hon gör?)
Eller kan det vara så att hon inte äter tillräckligt och verkar så slö just därför? (Hon ÄR dålig på att äta, jag stödutfodrar henne och hon har inte fallit ur men det kan ändå vara en bidragande faktor?)
Eller är hon slö för hon äter FÖR mycket?
Eller kan det vara alla insekter som finns där? Hemma har vi inte alls lika stort problem med blinningar och flugor osv som vi har där. Hon är jättekänslig mot blinningar och sådant dessutom....

Jag vet inte, någon som har några funderingar?
Min häst är inte sig själv iallafall, och ja det har vart ungefär samma sak varje år vi stått där.

(men hon är sitt vanliga glada och pigga jag när vi är ute på ridturer!!!)

Sv: Häst på bete, dåligt samvete...

Går hästen ute dygnet runt annars?
Är det helt nya hästar på betet eller är hennes kompisar med?

Hästar som inte är vana att stå ute jämt blir jättetrötta när de väl får gå ut. På en månad hinner dom ju knappt vänja sig, så det är ju inget konstigt alls.
Och ett 'nytt' ställe och ev nya hästkompisar gör ju att ännu mer energi går åt.

Hur är hästen i hagen annars då?
Att hästen är seg och slö behöver ju inte vara negativt.
Jag antar att du inte är där i timmar varje dag så du ser hur hästarna beter sig under dygnet heller?!
Kan ju vara så att du helt enkelt kommer i hästarnas vilotider :)

Hon går ute dygnet runt från slutet av maj till slutet av augusti så det beror knappast på det. Vi flyttar hästarna under juli månad bara för att betet här hemma skall hinna växa upp då det inte räcker under hela sommarn annars.
Just nu går hon med samma hästar som hon gått med varje sommar och dom tycker om varann och hon trivs med att vara ensamt sto :angel:
En av bästa vännerna hemifrån vanliga stallet går i hagen bredvid.

Nej sjävlklart är jag inte där dygnet runt men när jag än kommer under dygnet, från tidig morgon till sen kväll så står hästarna bara och hänger så därför känns de som att dom inte gör något annat än det?:confused:

Eller så kommer hon springande för hon vet att du har mat med dig. Och är "slö" i hagen för att hon är trygg med flocken. Blir sedan lite småtossig när du tar ut henne och ifrån de andra?

Bara en liten hypotes...

Vad ska hästarna göra då? Springa runt och göra av med energi? Är det lugnt i hagen skulle jag bara vara glad. En lugn stabil flock ska väl inte göra mera?

Jag hade tolkat din häst som att hon trivs, hon njuter av att gå där med sin flock och blir glad när du kommer eftersom du har mat med dej och hon tycker att rida ut på nya vägar, det tycker de flesta hästar är kul så där är ytterligare en faktor som gör att hon kommer till dej direkt.
Hon slappar helt enkelt, är nöjd med livet;)

Vad ska hästarna göra då? Springa runt och göra av med energi? Är det lugnt i hagen skulle jag bara vara glad. En lugn stabil flock ska väl inte göra mera?

Vad jag vill att hon ska göra? ÄTA! Äta upp sig inför vintern då hon är jättesvår att hålla i hull! Är så jobbigt att ha henne på bete när jag inte vet exakt hur mycket hon får i sig.
Dessutom är jag så grymt hemmablind så jag inbillar mig att hon är jättemager bara för jag inte ser henne stå och beta varje gång jag kommer...
(hon är långt ifrån mager, det vet jag, men jag inbillar mig det ändå bara för att hon föll ur en del förra sommarn när vi stod där....)

självklart fattar jag också att hon äter större delen av dygnet men just det att jag inte ser henne göra det känns inte så bra :/

Men jag har inte ens mat med mig när jag kommer till hagarna. Jag ger henne aldrig maten förrän efter jag ridit/vart ute och gått eller pysslat med henne, och det gör jag en bra bit bortanför hagarna.
Dessutom är hon ingen häst som är galen i mat, hon äter med nöd och näppe det jag ger henne, och knappt det, kankse tar några tuggor och sedan vill hon inte ha mer, för det mesta. Så jag tror inte det beror på maten inte...

Tack för det svaret, jag hoppas det är så som du säger, så jag slipper gå med dåligt samvete över att hon inte trivs där.
Tack du gjorde mig lite lugnare nu:angel:

Jag har också haft samma funderingar haha.
Men hästar "vänder" på dygnet när dom går på bete. Dvs vaken på natten, och slö/dåsig på dagen. inte så konstigt egentligen om man tänker efter.. Vem vill göra särskilt mycket när det är 30 grader varmt ?

Oftast har hästar vilostund på dagarna och betar på nätterna när dom går på bete.Jag tolkar det också som att din häst känner sig trygg och mår bra på betet.

Mitt halvblod är som en shettis - tänker bara på mat hela tiden. Under vinterhalvåret har jag problem med att hon försöker stjäla mat överallt. Hon går på 16 kg hösilage kan jag tillägga och och hon är allt annat än smal.

Men på betet är det faktiskt så mycket mat att även HON inte står med mulen i backen hela dagen :) Hon har ätuppehåll - vilket aldrig skulle inträffa på vinterhalvåret.

Kolla alltså bara på hullet på din häst, för jag är överygad om att hennes "slöhet" beror på att hon är supertrött, ute hela dygnet, andra hästar att förhålla sig till, mat i överflöd. Min häst är helt utmattad första veckan :)

Vad jag vill att hon ska göra? ÄTA! Äta upp sig inför vintern då hon är jättesvår att hålla i hull! Är så jobbigt att ha henne på bete när jag inte vet exakt hur mycket hon får i sig.
Dessutom är jag så grymt hemmablind så jag inbillar mig att hon är jättemager bara för jag inte ser henne stå och beta varje gång jag kommer...
(hon är långt ifrån mager, det vet jag, men jag inbillar mig det ändå bara för att hon föll ur en del förra sommarn när vi stod där....)

självklart fattar jag också att hon äter större delen av dygnet men just det att jag inte ser henne göra det känns inte så bra :/

Hästar betar framför allt i gryning och skymning. Om de går på bete dygnet runt blir detta ännu mer tydligt.
om hästen är i gott hull och betet bra, finns inget att oroa sig för.
de blir ofta trötta och slöa på betet som sagt.

På dagtid brukar hästarna inte beta så mycket, ofta beror detta på värmen.

Att din häst kommer till dig är förmodligen att de inte ser människor hela tiden och gillar när vi kommer ut på betet och hälsar på dom.

Att hon ser trött ut i ögonen är nog för att hon är trött. Även flugorna gör att ögonen svullnar lite och därför ser hängig ut.

Du behöver inte ha dåligt samvete. Din häst njuter säkert av att får vara häst och vara i flocken.

Vi människor har ju en förmåga att förmänskliga våra djur och därmed föra över våra egna känslor på dom.

Ser hästen som ett djur och inte människa så mår du säkert bättre!

Höga temperaturer och knott gör att hästarna ofta står och hänger mitt på dagen på sommarn. Har de skugga att ta skydd i?

Vid regn och dåligt väder ställer sig hästarna ofta med rumpan mot vinden och kurar tillsammans. Det är så hästar hanterar väder. Använd inte dina mänskliga värderingar när du bedömmer hur en häst mår. :) En häst som dåsar behöver inte vara ledsen eller uttråkad. Absolut inte.

Hästar är som mest aktivga i gryning och skymning. Dagtid vilar dom ofta. Våra står många ggr vid vattnet, som är placerat vid grinden, eller i skuggan av skogen.

Hur tycker du att en häst ska se ut och göra för att verka glad i hagen?

Kan tillägga att jag har lösdrift och jag har aldrig varit med om att hästar blir annat än mer sociala med folk just när de går ute dygnet runt. De mår bättre, är mer harmoniska och älskar spännade händelser som att ngn kommer ut och hälsar på. En stressad människa har svårt att känna sig helt motiverad, intresserad eller engagerad. Men är man i harmoni är man mycket mer mottaglig för nya intryck, händelser och aktiviteter. Däremot vill de inte stå inne i stallet längre stunder eller bli lämnade där.

Såhär ser det ut ibland när jag kommer till hagen (stäng av ljudet):
http://s74.photobucket.com/albums/i270/tintilar/Tolero/?action=view&current=MOV_0019.flv

Jag är absolut inte en sådan person som förmänskligar hästarna, snarare tvärtom, även om de kanske verkar lite så på detta inlägget, MEN det är bara för jag jämför hur hästen beter sig när hon är hemma på vanliga stället. Där går hon, samt hästkompisarna och betar hela dagarna, även om det är 30 grader plus och strålande sol så står dom mitt ute i solen och betar, man ser dem mycket sällan söka skydd i skuggan där.Det är det som får mig fundersam. Har ALDRIG sett henne bara stå och hänga i beteshagen här hemma, inte ens enda gång under 5 somrar. (nej jag är inte där dygnet runt men många timmar per dag och vid olika tid varje dag).
Det är just det att hon är så annorlunda från hur hon är hemma som gör mig så fundersam som sagt...

Och ja, givetvis har dem gott om skugga i hagen hon går i nu:p

Hästar betar framför allt i gryning och skymning. Om de går på bete dygnet runt blir detta ännu mer tydligt.
om hästen är i gott hull och betet bra, finns inget att oroa sig för.
de blir ofta trötta och slöa på betet som sagt.

Nej jag vet att hästar gör det, men varför går hon hela dagarna och betar när hon är hemma och inte när hon är där hon är nu?
Tänk om man kunde fråga hästen det :idea: hahahaha

Eller är det bara för att de hästar hon går med nu på betet står och hänger halva dagarna som hon också gör det? Och de andra hästkompisarna här hemma går hellre och betar så mycket som möjligt och därför gör min hästt också det?
Låter mest rimligt faktiskt....?

Nej jag vet att hästar gör det, men varför går hon hela dagarna och betar när hon är hemma och inte när hon är där hon är nu?
Tänk om man kunde fråga hästen det :idea: hahahaha

Hemma går hon väl inte ute dygnet runt, eller hur? Eller på bete?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 069
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
1 125
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV