Häst ochparkerat fordon - vad händer vid skada?

lewellyn

Trådstartare
Lite funderingar så här en tisdag när vår gårdsplan av nån anledning förvandlats till parkeringsplats för skogshuggare... :mad:

Om ett fordon är parkerat på en gårdsplan där jag leder eller rider förbi min häst och hästen skulle orsaka någon form av skada på fordonet - då blir det bilföraren som ses ansvarig. Är det så det är fortfarande?

Men vad händer om hästen skulle skada sig på bilen? Blir bilägaren ersättningsskyldig för vården av min häst? Självrisken? Säg att den skulle skära sig på en rostig skärm eller liknande bara i brist på bra exempel?

Är det någon skillnad om det är en privatägd bil eller ett företagsfordon?

Sv: Häst ochparkerat fordon - vad händer vid skada?

Är bilen parkerad, och ställd på en plats som den får stå på då är inte bilägaren skyldig att ersätta något alls utan då är det du som blir ersättningsskyldig.

Ja vi har haft ett sådant fall helt nyligen, häst som blev riden precis förbi parkerade bilar på i detta fall en P-plats. Sparkade sönder en baklykta på en bil och blev ersättningsskyldig.

Alltså om ni har givit tillåtelse till parkering på er gårdsplan så får dom ju stå där, har de däremot tagit sig egen frihet att parkera på er gårdsplan så behöver du inte bekymra dig om några ersättningar för då får man egentligen skylla sig själv.

Det fanns en tråd om parkerad bil på gata för några år sedan, här blev ryttaren skyldig att ersätta bilägaren för de skador bilen fick.

Är bilen parkerad, och ställd på en plats som den får stå på då är inte bilägaren skyldig att ersätta något alls utan då är det du som blir ersättningsskyldig.

Ja vi har haft ett sådant fall helt nyligen, häst som blev riden precis förbi parkerade bilar på i detta fall en P-plats. Sparkade sönder en baklykta på en bil och blev ersättningsskyldig.

Alltså om ni har givit tillåtelse till parkering på er gårdsplan så får dom ju stå där, har de däremot tagit sig egen frihet att parkera på er gårdsplan så behöver du inte bekymra dig om några ersättningar för då får man egentligen skylla sig själv.

Det fanns en tråd om parkerad bil på gata för några år sedan, här blev ryttaren skyldig att ersätta bilägaren för de skador bilen fick.

Tack för svaret!! Vi har varken blivit tillfrågade eller gett tillstånd till att använda vår gårdsplan och tillfälliga vinterridbana som parkering...

Jag ska givetvis prata med dem, men vill ändå veta vad som gäller bara ifall att. Min erfarenhet är att det många gånger är effektivare att påpeka just såna saker som att jag t.ex. inte har något ekonomiskt ansvar om bilen blir skadad, än att de ska lyssna på "lilla flickan som vill ut och rida på hästen" :grin:

Just nu har jag tre personbilar + en stor timmerbil utan last stående på gårdsplanen och en bit in på ridbanan. Inte jättekul när man ska ut med pigg yngling i halvstorm! (Med andra ord får nog hästen stå i dag.. vill inte heller riskera att ha timmerbilen bakom oss eller att möta den längs vår smala grusväg.) Han har stått här sedan 11-tiden och lär inte flytta sig innan mörkret faller.

Gårdsplanen där alla bilar är parkerade är alltså vår gård, och de är på grannarnas marker för att gallra träd. Vi själva gallrar ingenting, däremot har vi gett tillåtelse för dem att förvara virket på vår mark. Den marken ligger en bra bit från själva gården. Det är inte sagt något alls om att de får parkera här som de känner för.

Men gud vad irriterad jag skulle bli! Vad fräckt! :crazy:

Om det är grannar som du måste komma överens med i fortsättningen tycker jag att du på ett trevligt sätt skall gå och be dem flytta på sina fordon pga att de är i vägen för dig. De vill ju förmodligen försöka hålla en god ton med dig också eftersom de får förvara sitt timmer på din mark.

Men gud vad irriterad jag skulle bli! Vad fräckt! :crazy:

Om det är grannar som du måste komma överens med i fortsättningen tycker jag att du på ett trevligt sätt skall gå och be dem flytta på sina fordon pga att de är i vägen för dig. De vill ju förmodligen försöka hålla en god ton med dig också eftersom de får förvara sitt timmer på din mark.

Det gallras på marker som angränsar våra, alltså inga grannar som vi bor i närheten av ;) Avverkningen görs dessutom av ett skogsbolag så det är ett företag och anställda eller inhyrda arbetare det rör sig om. Som liten uppdatering kan jag nu berätta att timmerbilen stått på tomgång här utanför fönstret i 20 minuter nu + att det även har anlänt en skogsmaskin. Inte en gubbe i sikte. (undrar om de smyger iväg för att jag inte ska hinna ut och skälla på dem)

Jag skulle absolut vilja kunna bara prata med dem och lösa det lite smidigt och trevligt, men min erfarenhet är som sagt tyvärr den att det blir lite suckande och himlande ögon när man hävdar att man behöver platsen för att träna hästen på. Då kan det vara bra att på ett trevligt och informativt sätt kunna hinta lite om vem som står för eventuella kostnader om min "livliga unghingst" sätter en fot på fel ställe. Därav även min undran om vem som står för veterinärkostnader etc om hästen skulle skada sig på bilen? Med tanke på att timmerbil med släp står på halva ridbanan...

(OBS Jag menar givetvis inte att jag ska trigga honom till nåt så ingen tror det! Men att påtala det hela OM olyckan skulle vara framme brukar kunna ta skruv.)

Att jag inte kan släppa ut hundarna som jag brukar kan jag leva med, de får korta koppelpromenader istället.

Jag skulle ringa försäkringsbolaget och fråga och sen upplysa inblandade fordonsägare.

Doh! Vad smart du är, det ska jag givetvis göra!

tvivlar på att du kan få någon ersättning för skada på hästen.
Däremot går du fri från alla skador hästen förorsakar + att du ev. kan få ut ngt om du driver ett mål, egenmäktigt förfarande...

Hästen går fri liksom alla lantbrukets djur, för de skador de kan åsamka människor och matrerial under förutsättning att man inte kan överbevisa hästägaren om vårdslöshet...vilket jag inte kan tänka mig i det här fallet.

Gå ut och sätt en lapp på rutan på fordonen att dessa skall avlägsnas omgående då de står olovligt på privat mark och dessutom står i vägen, hade blivit fullkomligt vansinnig om någon hade fått för sig att parkera en massa fordon på gårdsplanen, kan ju mkt väl vara så att de inte vet att den gården inte tillhör den de avverkar hos kan ju blivit något missförstånd men eftersom de inte visar sig så hade jag helt klart satt lapp på vartenda fordon annars lär du ju ha dem där imorgon igen.

Jag hade ringt till företaget och påtalat problemet och bett dom lösa det.

Dom är inte här i dag så det var kanske bara tillfälligt... ni kan dock lita på att så snart det händer kommer jag banne mig leta rätt på dem ute i skogen om det ska behövas.

Det är inte första gången vår gårdsplan används som allmän parkering, och det är sällan samma bilar... värst var nog lastbilen som vände över vår nysådda gräsmatta i höstas :o

Skyltar är på gång, men de kan ju inte sättas upp förrän all snö är borta och tjälen ur marken.

Tack för alla svar ang det juridiska, då var det som jag trodde! Bra att ha ifall att som sagt :P

Kan du inte sätta ut sågbockar el dyl med skyltar på i väntan på att tjälen ska gå ur?

jo det kan jag göra förstås... men då måste jag bygga sågbockar först :) Sen känns det lite trevligare att prata med dem först, innan jag ställer upp skyltar :oops:

Ja, det gör du nog rätt i. Då slipper man ju kanske göra en större grej av det än vad det är :)

jo det kan jag göra förstås... men då måste jag bygga sågbockar först :) Sen känns det lite trevligare att prata med dem först, innan jag ställer upp skyltar :oops:
De har bara struntat i vad som gäller. Stäng in dem nästa gång. Det är DE som ska fråga.

Här har man kört med skotare rätt igenom en av mina beteshagar o lämnat stora träd o stora mängder kvist. Sen ska de in o köra bort det- vid tjällossning. 10 nya stolp o nytt rep är bara nerkört. De hade lovat att ta bort staketet men gjorde en lättare grej av det.:mad:

De har bara struntat i vad som gäller. Stäng in dem nästa gång. Det är DE som ska fråga.

Här har man kört med skotare rätt igenom en av mina beteshagar o lämnat stora träd o stora mängder kvist. Sen ska de in o köra bort det- vid tjällossning. 10 nya stolp o nytt rep är bara nerkört. De hade lovat att ta bort staketet men gjorde en lättare grej av det.:mad:

Ja så här i efterhand är jag väldigt glad över att de valde att köra en annan väg till och från gallringarna istället för tvärs genom en av våra hagar som vi hade lovat att de skulle få göra... :crazy:

Lämnar de bilarna på tomgång så är det väl bara för dig att gå ut och stänga av och ta nyckeln. När de frågar så kan du ju säga att eftersom den stod på din mark så trodde du att du hade fått den från en kompis och spela sådär lagom korkad som man ju är som tjej och hästägare :angel:

Lämnar de bilarna på tomgång så är det väl bara för dig att gå ut och stänga av och ta nyckeln. När de frågar så kan du ju säga att eftersom den stod på din mark så trodde du att du hade fått den från en kompis och spela sådär lagom korkad som man ju är som tjej och hästägare :angel:

Vart finns Gilla-knappen när man vill ha den?? :rofl:

det var "bara" timmerbilen som stod på tomgång... tvivlar iofs på att jag hade kunnat ta mig upp i hytten ens :p

Ohh! Varför händer det aldrig mig, jag har alltid velat provköra timmerbil. :devil:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ponera att man har ett antal hästar i en hage. Vems är ansvaret om hästarna en dag bråkar och skador uppstår på en eller flera hästar...
Svar
6
· Visningar
1 963
Senast: Chili
·
Övr. Hund Jag och sambon hade med vår hanhund (6,5 kg) när jag skulle köpa foder på landet utanför Malmö. Foderhalndeln har en stor gårdsplan där...
2
Svar
29
· Visningar
3 276
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar