ghostofashark
Trådstartare
Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som sällskap. Tyvärr måste jag ev. dock låta sällskapshästen somna in till hösten och behöver därför nytt sällskap. Har fått frågan om jag är intresserad av en C-ponny, och det känns ju lockande med en såpass liten häst, men är lite osäker på hur praktiskt det är att ha 2 hästar med olika behov ihop? Min ridhäst är relativt lättfödd, och går ej på fri tillgång på vintern, så där kan jag nog lösa det med att han får sin större portion i en upphöjd bänk/nät etc ponnyn inte når. På sommaren vill jag dock ha min häst på gräs hela sommaren. Har inga enorma hagar, och det är typ ängsgräs, men det är ju i nuläget tillräckligt för att hjälpligt hålla 2 storhästar vid liv på enbart gräs 2-3 månader beroende på hur mycket det regnar. Har ju självklart frågat ponnyägaren kring detta, men ni som har ponnies som sällskap till storhästar, hur upplever ni det? Tänker att en C-ponny ju iaf inte är en shettis, men är ändå lite osäker. Rent social bör det inte vara något problem, min häst har gått med enbart ponnies förut och kom bra överens med dem iaf. Han är mycket snäll och beskedlig, så är inte orolig att han skulle köra med en mindre häst.