Häst och katt

Rie

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger på rätt ställe, men i alla fall.

Vi har börjat få besök av en kattflicka. Nu i kväll när jag var i hagen hos en av hästarna så kom hon trippandes inne i hagen. Hästen springer nyfiket fram och travar efter henne med sänkt huvud och nosen 1 dm från hennes svans.
Efter ett tag börjar hon springa, det gör hästen också och efter att ha sprungit över hela hagen med hästen 1 dm bakom far hon ut under tråden...:crazy:

Efter ett tag kommer hon igen och detta upprepas, då med hästen i rätt så snabb galopp. Då far hon bara strax utanför hagen och hästen nosar på henne, Då går hon in en liten bit och LÄGGER SIG på marken bredvid hästens framhov och det ser på håll ut som om han trampar på henne när han går(fast det gjorde han ju inte eftersom hon fortfarande lever vad jag vet).

Är detta uppförande av hund och häst vanligt? Tur i oturen att hon valde den hagen, I den andra går en annan, vassare häst och jag är inte säker på att utgången har varit lika trevlig om hon hade gått in där.

Kan man göra något? Eller bara konstatera att där blev katten trampad/biten etc....?

Rie
totalt okunnig om katter och som haft en hund som aldrig gick in i hagarna hos hästarna.

Sv: Häst och katt

Min ena katt e ofta i hagarna och följer alltid med när jag hämtar hästarna, han kan stryka sej mot benen på dom och dom bryr sej inte!

Jag hade en foderhäst förra året som dock lekte med honom ibland och som gärna stack ner huvudet så dom kunde lukta på varandra!

Min nya katt vet jag inte hur hon kommer reagera på hästarna men hankatten sover ofta hos hästarna i ligghallen!

Tja i stallet där jag har mina så bor det 7 st katter och dom är överallt jämt.

Låter i ditt fall som om katten tyckte det var kul och ville busa lite. Katter brukar vara rätt duktiga på att säga ifrån, :crazy: om hon inte hade tyckt om det hela så hade hästen fått en rejäl klösning på nosen och inte hade hon lagt sig bredvid hästen heller.

Ptja. Vår fjording gillar att jaga katter. Fast katterna är itne lika förtjusta :angel:

De flesta hästar har ju ganska bra "kattvett". Har de inte det får man väl iprincip bara hoppas att katten inte kommer till skada, om den är så dum att den springer runt i hagen utan att vara uppmärksam. :p

Vi har en redigt knäpp katt i stallet. Brukar kalla henne självmordskatten ;)
Är ett rent under att hon fortfarande lever, då hon mer än gärna spenderar tid i padocken (gärna bakom hinder o så) eller springer in i hästarnas boxar.
Jag brukar dock jaga ut henne från boxar där hästar är lite opålitliga men när det gäller hagar och liknande är det ju lite svårt. Man kan ju inte jaga runt på henne hela tiden, hon bor ju också där.

Jag hoppas verkligen att katten har hästvett.
För idag kom hon in i hagen när jag var hos den vassare hästen. Han uppskattade inte intrånget/besöket...
Han gjorde ett utfall mot henne med lagda öron och vande sig dessutom om och hotade med baken - precis som han skulle göra mot en häst.

När hon sedan kom tillbaka (dumma katt!) så gjorde han ett nytt utfall och verkade beredd att slå med framhovarna mot henne, men då var de i hagens utkant så hon smet under stängslet.
Han var hingst tills han var 2,5 år och har en del hingstbeteende kvar.

Jag tror att det finns risk för att han kan nypa henne om han får tillfälle.
Jag förstår inte hur jag ska kunna förhindra det - förutom att jag inte går in i hagen till hästen. Och det vill jag ju kunna göra.

För övrigt undrar jag om det har lagts ut någon festinbjudan på kattnet eller så....för igår dök det upp två katter till. Så vi hade tre katter här samtidigt och äger ingen själv.
Bra om de är mus/råttjägare i alla fall. Så länge de håller sig utanför hästhagarna...

Jag har två självmordskandidater själv. Inget att göra åt tyvärr. de leker och verkar tycka att det är kul med höga instatser. Jag har en som blivit trampad två gånger men han lever än....

Katter är inte alltid så smarta gällande hästar...vi har 6 katter varav vissa av dem gärna går i hagen, i paddocken osv...Som tur är jagar inte våra hästar katterna men det kan gå illa ändå. Exempelvis så vill katterna gärna springa preciiis framför en när man går med hästarna osv...självmordsbenägna?
Förra sommaren sprang en katt in i hagen där vårt hingstföl, som blev överförtjust och ville leka, sprang fram till katten som inte hann reagera och drämde hoven på den...Det lät som en pistolskott, vi trodde katten dött eller ialalfall blivit illa skadad...men den var bara lite "chockad" och oskadd.

Dock har vi haft katter som blev ihjältrampade av hästarna förr...:cry:

Har luskat ut var katten hör hemma, och hon är van vid hästar. Brukar ligga på deras hästars ryggar och under krubban i boxarna.
Inte att rekommendera här, åtminstone inte hos den som anser att hon inkräktar på hans territorium...:crazy:

Men katten verkar ha bestämt sig för att hon ska flytta in hos oss. Hon har smitit in x antal gånger, stått på trädgårdsmöblerna och tittat in genom fönstret och jamat när vi tittat ut, stått på fönsterblecket och bankat med tassen - och till sist så när vi kom ut på bron så låg det en död mus där....
Snacka om att försöka muta sig in....
Sambon bar hem henne men hon följde efter honom halvvägs igen.
Hoppas att hon ledsnar, det är inte så kul att vara tvungen att ha dörrarna stängda vid fint väder bara för att slippa få in en katt....

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: mars
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 226
Senast: Marvin
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar