Häst och Kanin

Spook

Trådstartare
Vet en del som har häst och kanin tillsammans, men jag har en känsla av att det var vanligare förr ? Finns det någon som har erfarenhet av detta ?
Fungerar det bra ?
Händer det ofta att kaninerna isåfall blir trampade av hästarna ?
Är det något annat skötselmässigt man ska tänka på?
Vid valet av kanin, är det att föredra en liten eller stor ras eller mittemellan ? Känns som att en stor rejäl kanin skulle klara sig bättre i stallmiljö?
Hona eller hane ?

Sv: Häst och Kanin

Gjort det och aldrig mer. Kaninen överlevde men troligtvis fick hn sig en smäll så tänderna började växa fel...
De gick ihop under lång tid och det var inga större problem men tydligen råkade något hända en dag.
Alla andra kanin&häst jag sett har inte sett harmoniskt ut alls. Det är helt enkelt farligt.

Finns lite åsikter här: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1061796

Jag tycker det är helt vansinnigt!!! Jag förstår inte hur man tänker när man gör något sånt!? Hur fasiken man kommer på något så idiotisk som att sätta ihop häst och kanin. Blir riktigt arg och ledsen när jag tänker på det. Kaninen kan lätt bli ihjältrampad, klämd eller skadad så pass att den ligger och lider i timmar.

Hästen kanske inte alls uppskattar ett litet läskigt djur som den hela tiden måste ha koll på, när hästen ska ta det lugnt och vila, få vara ifred i sin box. Nej, jag tror det är elakt mot båda parterna.

Spelar ingen roll vad du väljer för storlek eller kön, riskerna för kaninen är detsamma och de är rent ut sagt fruktansvärda.

Senast ändrad:

Skulle aldrig sätta en kanin med en häst. Kanin med häst = död kanin och stressad häst. Och ur ett djurskyddsperspektiv är det knappast lagligt och skulle hamna under kategori djurplågeri. Lär väll få fy och skam för att jag skriver detta men hoppas ni förstår mitt tänk: Anser man det rätt att sätta ihop en kanin med en häst kan man lika gärna mata ormar med kaniner (olagligt), samma långsamma död och lika grymt utom att för ormen fyller kaninen en funktion vilket den inte gör hos en häst. Nej huva, ren djurplågeri skulle jag säga.

Skulle aldrig sätta en kanin med en häst. Kanin med häst = död kanin och stressad häst. Och ur ett djurskyddsperspektiv är det knappast lagligt och skulle hamna under kategori djurplågeri. Lär väll få fy och skam för att jag skriver detta men hoppas ni förstår mitt tänk: Anser man det rätt att sätta ihop en kanin med en häst kan man lika gärna mata ormar med kaniner (olagligt), samma långsamma död och lika grymt utom att för ormen fyller kaninen en funktion vilket den inte gör hos en häst. Nej huva, ren djurplågeri skulle jag säga.

Vilket bs..

När jag var yngre (typ för 100 år sedan med ert perspektiv) så hade jag kanin med travhästen min och det funkade hur bra som helst. Hästen Älskade sin lille kompis och saknade honom när det var tävlingsdagar. Det var helt underbart att se vad glada de båda var när hästen kom hem igen efter en tävlingsdag :D

Så du tycker att man ska utsätta kaniner för denna risk? Om hästen blir rädd, tror du inte att den mycket väl kan råka trampa på kaninen? Tror du verkligen att alla hästar tycker om att ha kaniner i sin box? Det handlar inte om att det inte kan gå, utan om att det faktiskt kan gå rent åt helvete.

Hört talat om murphys lag?

Jag vet en häst som också älskade sin kaninkompis och blev helt galen om kaninen var borta när den kom in från hagen/ridtur. Lik väl förbannat blev kaninen ihjältrampad av "sin" häst. Och den dog inte direkt utan var tvungen att avlivas. Vem vet hur länge den hade legat där och lidit? Timmar?

Oavsett om din kanin klarade sig utan skador var det högst olämpligt och oansvarigt av dig. Skulle aldrig utsätta mina kaniner för en sådan risk, jag älskar ju dem.

Senast ändrad:

Ja, som 8-9 åring var jag jätteoansvarig :angel: Och trots det så mådde alla mina djur bara finfint.

Är man lika oansvarig om man har en kanin med sina slakttjurar? :angel:

Kaninen i fråga rymde ur sin bur och valde själv att vara med "sina" tjurar. Han följde med dom ut i deras rasthage, gick in med dom på kvällarna, sov på deras ryggar, satt mellan deras framben när de åt kross och satt i foderhäcken när de åt grovfoder.
Kaninen är i dag död men inte pga tjurarna.

Jag kan lova att den kaninen led mer i sin bur än vad han gjorde i det "fria" med sina stora kompisar.

Men fy vilken djurplågare du är du med Tramptass.. Ajabaja för sådana som vi :devil:

Det är klart att den led mer i sin bur, att ha kanin i bur är vansinnigt.

Jag betvivlar inte att era djur mådde bra. Era kaniner hade tur, men som sagt så har inte alla kaniner det och jag tycker det är onödigt och elakt att usätta dem för riskerna. Tråden handlar dock om att TS funderar på att köpa en kanin till sin häst. Tycker ni hon borde göra det?

Jag tycker alla kaniner förtjänar ett liv utan burar och livsfaror. Kaninen ska inte behöva betala med sitt liv för att någon inte har plats för den någon annanstans än hos sin häst. Då låter man bli att köpa kanin och väntar tills man kan erbjuda det liv den förtjänar. Precis som med alla andra djur.

Förstår ni hur jag tänker?

kl

Min väninna råkade ut för "kaninolycka".

Deras ponny stod i ett litet stall med bara en häst till och när den andra hästen var ute levde ponnyn rövare och var orolig.

Hon tänkte att lösningen kanske va en kaninkompis, som trygghet.

Sagt och gjort, en kanin införskaffades och för att vänja dom vid varandra fick kaninen va i en bur när ponnyn va inne i boxen, dom kunde dock se varandra.
När ponnyn kom in fick man först flytta kaninen till buren.
Såsmåningom va det meningen att kaninen skulle få gå fritt även när ponnyn va i boxen.

En dag tog ngn in ponnyn och glömde av detta med att kaninen skulle in i buren först. Det va ett rent under att kaninen överlevde:crazy:
Ponnyn blev skräckslagen! Boxen va helt demolerad och dörren insparkad och han hade lyckats att ta sig ut till sist (halvbox, så antagligen hoppat i ren panik), tack o lov oskadd.

Det tog väninnan 4-6 månader att vänja ponnyn vid den boxen igen!
Han blir nu för tiden fullkomligt hysterisk vid åsynen av harar och små hundar :(

Kaninens karriär som stallkanin tog slut och hon lever nu på deras tomt, med hus etc förstås:p

Nu slutade det ändå bra, men kunde gått riktigt illa.

Jag har kaninen i en ledig box och när hästarna är inne resp ute är kaninen lös. Hon går gärna in till kossorna om hästarna är ute och dörren mellan är öppen. Men då hon har gått på långre och längre turer och vi till sist befarade att hon skulle bli vild har vi gjort en utehage till henne som hon når via sin box (häststorlek). Hon verkar trivas jättebra och följer med min när jag mockar boxar (hästarna är ute då). Men att ha henne tillsammans med en häst i en liten box tycker jag verkar onödigt. Som de "tveksamma" uttryckt så händer en olycka så lätt!

Min hästar är jättenyfikna på både kaninen och katten och nästan jagar dem för att få nosa. De små djuren blir givetvis jätterädda, för en häst är ju av gigantisk storlek om man är en dvärgkanin!

Om du har ett stall man lätt stänger om så kan du säkert ha kaninen lös i stallet men inte i hästens box. Det blir för trångt tror jag.

Sen tycker jag så synd om min dotters kompisars kaniner som bor i små inneburar. :cry: Det verkar verkligen inte vara vad en kanin behöver när ajg ser på min kanin. Hon gräver och skuttar och kryper och gör små bon! Hon ser verkligen ut att trivas!

Liknande trådar

Däggdjur Barnen har ett tag önskat sig kanin/kaniner. Jag är fullt medveten om hur sånt här brukar bli i längden (barnen tröttnar och föräldrarna...
Svar
6
· Visningar
1 978
Senast: KesoNeso
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 371
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 933
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar