häst med usel kondis

L

lilla_mej

jag har ett haflingersto på 6 år. Hon har varit sjuk stor del av sommaren, och stått i ca 2 månader..nu är hon jättetrött och orkar knappt med nånting..ett varv i trav i paddocken, sen är hon supertrött...jag har bara skrittat och travat ute, och lite på bana, än så länge..skulle vilja ha lite tips på hur man ska göra fr att bygga upp konditionen, och få henne at bli mera framåt..hon har ingen som helst framåtbjudning.slutar man skänkla o tryca på med sätet, så stannar hon ...

Sv: häst med usel kondis

Långa skrittrundor till å börja med, det får hästen hyfsad grundkondis av.
Gärna långa rundor i skogen så är det ofta mer stimulerande både för dej och hästen.
Om hästen verkligen skulle vilja trava iböand så tror jag inte heller att jag skulle hindra den, för att inte förlora framåtbjudning.
Men ta det lugnt i början och varva med ett kort travpass och förläng det efter hand.

Vad för sjukdom hade hästen??

Sv: häst med usel kondis

Håller med Vimzis. :bow:

Jag håller också på att sätta igång en häst som stått hela sommaren.
Just nu tränar vi mycket i paddock, men max 30-40 min åt gången.
Jag kör mycket slalom, och cavaletti i både skritt och trav. Hon får oftast själv välja tempot, iaf mot slutet. :smirk:
Det viktigaste är att lyssna på hästen så att träningarna blir "positiva" för hästen.

När jag lärt känna henne lite bättre blir det skritturer i skogen med mycket klättring och "lyfta tassar".

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Ny här så vet inte riktigt hur detta går till men hoppas på svar från någon. Har skaffat ny medryttarhäst för ett tag sen, en...
2
Svar
31
· Visningar
2 730
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka