häst med svullna bakben.

Bobbo

Trådstartare
En kompis ringde mig i ren panik igår, när hon kom till stallet hittade hon sin häst med två lyktstolpar till bakben.

Hästen i fråga har ingen feber, är pigg och glad som vanligt, verkar inte ha ont, men är väldigt svullen och varm ända från knäet ner till kronranden, vad kan detta vara?

Jag funderade på någon slags förgiftning?
kan det vara lyfangit ( på båda bakbenen samtidigt ? :crazy: )
kan det vara erlichias ( stavning? ), borelia?

kan tillägga att hästen verken har småsår, mugg eller liknande på någon av benen.

Hästen är 5 år gammal, har gått ute hela sommaren ( dag och natt ), sparsamt riden under sommaren.

Svullnaden hade gått ner lite idag och hästen har fortfarande ingen feber, svullnaden är hård, alltså inte svampig eller gallig.

/ Bobbo

Sv: häst med svullna bakben.

Vad tror vet?

Det låter liknande som något mitt förra halvblod fick ett par gånger, någon slags foderförgiftning som gick över relativt fort. Min fick det när jag hastigt bytte från gräs till kraftigt hö.

Är det lymfangit hjälper spritbandage, oavsett hade väl en veterinärkoll varit på sin plats.

Är hästen avmaskad nyligen? När min förra häst hade anaplasmos (kallades tidigare erlichia) fick hon samma symptom dagen efter avmaskning. Om det berodde på maskmedlet eller anaplasmosen låter jag vara osagt. Det försvann av sig själv efter en vecka.

Vet sa att hon skulle avvakta och se om svullnaden gick ner, hästen lindades och fick stå inne över natten. Och svullnaden gick ju ner lite, vet dock inte om hon hört av sig till vet. idag igen och vad de kom överrens om isåfall.
Hästen är inte avmaskad nydligen, utan avmaskades för ca 2 månader sedan.

Det finns inte alsikeklöver i hagen? De ger värst förgiftning senare på sommaren när det är regnigt eller mycket dagg. Mina hästar har haft svullna ben som försvunnit när jag bytt hage. Först kunde jag inte förstå varför de ungefär i samma tid på sensommaren svullnade i benen men senare år har jag förstått varför, så nu jag är noga med att dra upp alla plantor.

Anaplasmos ger ofta svullna bakben så gör även virusabort och för övrigt även andra virussjukdomar. Anaplasmos brukar ju i regel ge hög feber men har hört om fall där de inte märkt av någon feber utan upptäckt de svullna bakbenen.
Vid andra virussjukdomar och även virusabort kan de ha väldigt kort febertopp som är enkelt att missa den kan gå över på några timmar. Hade något sådant på mina unghingstar ifjor märkte aldrig av febern men bakbenen var gigantiskt svullna under några dagar blev lite orolig för anaplasma när första fick det men när det kom på nästa ett par dagar senare så var det enkelt att dra slutsatsen att det var något vanligt virus för sannolikheten att mer än en får anaplasma på samma gång är ju inte så stor och mkt riktigt så försvann det på dem efter några dagar igen utan andra symtom.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 204
Senast: Hedwig
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 277
Senast: mackan
·
Hästvård Hej Min häst har fått en spark på frambenet precis under knäet på yttersida.. vet var ute och la bandage och konstaterade att det...
2
Svar
24
· Visningar
2 542
Senast: Malska82
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Inredningstråden nr3
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?

Hund, Katt, Andra Djur