Häst med smärta.

Tahari

Trådstartare
Jag varken vet eller egentligen tror att min häst har ont någonstans men jag har hela tiden en liten gnagande tanke.
Hur beter sig en häst med smärta rent generellt. Nu menar jag inte uppenbara smärtor som väl synliga hältor eller så, utan mer diffusa grejer. Tex. en häst som har ont i ryggen kommer den automatiskt att reagera negativt vid sadling ?
Jag känner mig helt hypokondrisk på min hästs vägnar. Varje gång hon reagerar på någonting far kissing spines igenom huvudet på mig. Minsta lilla felsteg tolkar jag som benbrott.
Nu är det inte heller så att det är världens lättaste häst att rida, utan hon har allehanda trix för sig som kan tolkas hur som helst ( stannar, sparkar, skuttar och segar om vart annat) dock visar hon bara mig dom här trixen, rider någon annan funkar det utmärkt.
Komplex fråga så klart. Det mest logiska hade kanske varit att ta henne till klinik och röntga igenom, men jag känner mig själv och vet att då kommer jag hålla på med det hela tiden. Förmodligen är det inget fel, utan det är bara lilla madam som tappat respekten för sin matte, eller vad tror ni ?

Sv: Häst med smärta.

Hej!

Du ställer inte svåra frågor du..

Jag skulle säga att det är olika beroende på häst och kanske också beroende på den som rider/hanterar.

Min förra hade tex ont i ryggen, hon hade något svårare att fatta galopp och hålla den, hon blev lite lång i galoppen. That´s it. Hon behandlades flera gånger i ryggen under en period och det kom inte tillbaka men hon hade inte direkt de tydligaste symtomen. Hon reagerade inte på sadling över huvud taget! Jag märkte det som en svag rörelsestörning i bakdelen, inte direkt en hälta men "nånting".

Min nuvarande har/haft? ont i en framhov. Hon har inte velat gå från stallet och varit allmänt tjurig på väg ut (ca 500 m) sen har hon varit pigg, glad och sitt vanliga jag. Jag insåg att nåt måste vara fel när hon "tjurade ihop" på en hopplektion- med tjura ihop menar jag vägrade gå i typ 5 sekunder så jag fick gå på henne lite extra med skänkeln. Hon har inte visat någon hälta- varken dressyr eller hopptränaren har sett nåt men på kliniken såg dom den på liten volt, men annars inte.

Om du ha en gnagande känsla tycker jag du ska gå på den och faktiskt åka in med hästen till klinik. Man har oftast rätt när man känner på sig saker (iaf jag) och sen får man gå där med sitt dåliga samvete..

Jag tror stenhårt på att hästar talar om när de har ont och hon talar nog om det för dej just nu. Min pålla talade om det för medryttarna ffa genom att stå på bakbenen och vägra gå, men vi trodde bara det var "testning". Hade jag varit osäker hade jag åkt in och kollat, om inte annat får du iaf veta att det inte är nåt! (Är sadel och bett kollat?).

/Lavinia, hellre en gång för mycket på kliniken än en gång för lite. Det ska vara kul att rida, för både häst och ryttare!

Det finns inget svar, de är individer. Vissa är tåliga som f*n, andra pipiga som attans.

Min L han visar inte smärta ALLS förrän det gått extremt långt. Han t ex säger INTE ett ljud när man sadlar, sitter upp osv även om han har ont i ryggen. Han jobbar glatt på även om han har ont i ett ben osv. Dvs han är otroligt 'svår' så, och han är svår för veterinärerna med.

T ex så gick han en distansritt, med idel lovord både i vetbes före och efter, med både smärta och en rejäl rygglåsning. Men ingen upptäckte det. Det var inte lätt upptäcka det när vi sökte efter det heller..

Utan i hans fall får man gå på de små, små symptomen - som lika gärna skulle kunna vara 'normalt unghästgrejs' eller 'normalt i pälsfällningsperiod etc'. T ex att man 'bara' får precis vad man ber om men inget 'extra', att han för all del fattar höger galopp om han blir ombedd men får han välja så väljer han vänster, att han är pigg och glad men 'turbon' saknas.

Dvs det finns egentligen 'ingenting alls att klaga på', men det där 'extra' saknas. Då är det något som är seriöst knas, dvs han har rejält ont. Men för att han skulle KLAGA och VISA TYDLIGT, tja då skulle nog ett ben behöva vara av... (Undantaget är fång, det kunde inte ens han maskera, den graden av smärta).

Hej!

Om du ha en gnagande känsla tycker jag du ska gå på den och faktiskt åka in med hästen till klinik. Man har oftast rätt när man känner på sig saker (iaf jag) och sen får man gå där med sitt dåliga samvete..

Jag håller verkligen med, man ska lyssna på sin magkänsla!

Då gör jag nog det.
Ska ta ut massören innan och se vad hon säger, hon har kännt igenom henne innan utan att ha upptäckt något skumt. Det är ju bara så konstigt att det är med mig hon trilskas, men inte med någon annan. Både bättre och sämre ryttare rider henne obehindrat utan några som helst tendenser till "trilskande".

Senast ändrad:

Tycker också att man bör gå på magkänsla om det är en häst man känner. Vissa hästar kan ha jätteont utan att det märks ett dugg på dem medan andra (som min :grin:) ser döende ut om dom får ett litet sår som stramar. Enda slutsatsen jag tycker man brukar kunna dra är att om en häst är grinig utan märkbar anledning så brukar det ofta vara smärt eller tristessrelaterat.

Tror dock inte man ska åka och röntga en hel häst om man inte misstänker att det finns något som hästen har problem av, måååååånga gånger finns det skeletala avvikelser som inte hästen märker av alls som man sen går och nojar för i onödan. Så fort hästen sen faktiskt får ont av något så förutsätter man att det är "avvikelsen" som orsakat det och man kanske missar den verkliga orsaken.

om arbetet under annan ryttare är detsamma och hästen bara bråkar med dig, hade jag inte i första hand trott att det är ngt fel på den.

rent genrellt så är smärtsymtom mkt svåra på hästar som flyktdjur, då de är skapta att dölja smärta så länge det alls är möjligt. jag hade tittat efter generellt beteende, så som oro, rastlöshet, hästen står inte stilla utan trampar runt och är allmänt rastlös när man fixar med den osv osv. Inte bara uppsuttna symptom. Men som sagt - faktiskt hade jag inte misstänkt fysisk skada om du är säker på mönstret att hästen inte reagerar när andra rider den i samma arbete som du gör.

Jag känner mig helt hypokondrisk på min hästs vägnar. Varje gång hon reagerar på någonting far kissing spines igenom huvudet på mig. Minsta lilla felsteg tolkar jag som benbrott.
Nu är det inte heller så att det är världens lättaste häst att rida, utan hon har allehanda trix för sig som kan tolkas hur som helst ( stannar, sparkar, skuttar och segar om vart annat) dock visar hon bara mig dom här trixen, rider någon annan funkar det utmärkt.

Rent generellt,, hästar är individer och smärttröskeln är där precis som på människor helt olika, liksom fobier, psyke,fysiologi.

En häst som ärligt uppvisar smärta gör det oberoende på vem som hanterar den, en häst ljuger aldrig däremot är hästar mästare på att analysera sin flockinstinkt.

Tyvärr vill jag påstå att en hästägare som lider av hypokondros är den minst lämpliga ledaren för sin individs framtida välmående. Det finns även andra männskliga psykiska åkommor som på sikt är mera skadliga för hästen som individ och bevisligen leder till långvarigt lidande.

Man överför helt enkelt sina egna spykiska problem och sjukdomsfobier till en individ i en spegelbild.. Den som lider mest av detta är den som absolut inte förtjänar eller ens kan föra sin egen talan om vad detta lidande kommer att medföra.

Jag är personligen strikt emot när man inom psykvården förespråkar att en läkande effekt för den enskilda människan är ett nära band till ett djur..

Det finns klara studier som påvisar att majoriteten av dagens anmälda vanvårdsfall av djurhållning bottnar i själva människans ohälsa, psykiskt.

Detta gör, och har under lång tid oroat mig mera och mera.

I ditt fall har vi ett helt annat problem,,, nämligen ledarskap och en stor potion ödmjukhet.

Brist inte i din ödmjukhet men börja uppvisa ledarskap i stället för undergivelse.

Önskar jag kunde bidra med 10% från mig till dig och du 90% från dig till mig så skulle vi båda vara i jämnvikt.;)

Jag är helt säker på det mönstret. Jag låter ofta olika ryttare sitta upp för att kunna studera henne från marken under ryttare. Det har varit allt från rena nybörjare till beridare, och ingen har samma risiga inverkan på henne som jag. Däremot är övningar från marken inga problem. Jag tömkör ganska ofta och tar henne någon/några gånger i veckan på promenad vid hand, då är hon som en ängel och lyder minste vink. Heller inga bekymmer med den dagliga skötseln, hon står som ett ljus både vid borstning och sadling. Hoppning är inte heller någon källa till konflikt, då är det fullt drag och idel spetsade öron oberoende av vem som rider. Det är dressyrpassen som skiter sig. Kan tillägga att det inte alltid har varit så här, periodvis är hon riktigt samarbetsvillig även med mig i sadeln. Dessvärre blir de dåliga perioderna fler och längre och ljusglimtarna blir färre och kommer med längre mellanrum.
Om jag ska till klinik blir det nog att röntga igenom hela hästen eftersom jag i så fall inte har någon som helst ide om var felet kan sitta.

Lite detta är jag faktiskt orolig för. Inte att jag ska vansköta henne, men att jag överför oron för min egen hälsa på hästen. Jag står inför mitt livs första operation och är så klart hypernervös inför den.
Sen har du nog också rätt i att jag brister i ledarskap. Jag mesar ganska mycket eftersom jag inte vill vara "elak". Dessvärre slutar det ofta med att jag bli frustrerad och tappar humöret, illa:mad:.

Viktig operation skriver du, är det ngt som kan påverka sittsen negativt? Är det kanske du själv som är spänd? Stel? Sned?
Usch vad tråkigt för dig när det är bara med dig hästen gör så! Har dan alltid varit sådan? Eller när började det, och var det ngt som påverkade dig då?

jättesvårt att svara på.
Känner man sin häst så brukar man se på ögonen om hästen allmäntillstånd är nedsatt dvs smärta även när den vilar.
Men den kan se pigg och glad ut och ändå ha ont tex när man rider.
Sitter i samma sits själv.
Min häst hade fång i vintras och är helt återställd om man nu kan säga så om en fånghäst.
Han är bekväm av sig alltså inget energiknippe.
Ibland är han piggare och ibland riktigt seg och har alltid varit sån.
Då är det svårt att säga om det gör det ont eller inte.
Pigg och glad, ingen hård mankam,varma hovar eller kortar steget.
Sånt jag tittar på 2ggr om dagen och det kan väl kallas för lite överambitiöst kanske.

Hon verkar alltid glad och förnöjd. Förrutom då när det vankas ett dressyrpass. Även min tillhör den skaran som normalt inte sprintar på för nöjes skull så det gör det extra svårt att avläsa henne. Fy vad det är svårt att veta. Skulle aldrig förlåta mig själv om det visade sig att hon gått flera år med stora smärtor. Både veterinären som brukar vara ute och mina olika tränare (har en hel hög) säger att det nog bara är så att lilla fröken inte gör sådant som hon inte tycker är tillräckligt roligt. Jag får lägga lite mer jobb på ledarskapet och sen om det inte blir bättre får det bli klinik.

Min förestående operation gör inget negativt för sitsen. Men det är klart att eftersom jag känner oro så är det svårt att slappna av.

Röntga hela hästen gör man för övrigt sällan. Visst kan du åka in och begära röntgen av ditt och datt. Men det säger tyvärr inte jättemycket, då många hästar har skavanker på röntgen som inte påverkar dem alls.

Däremot en hältutredning, med arbetsprov och böjprov och ev bedövningar osv kan föranleda rtg men då av de ställen man pinpointat problemet till. Så är du orolig boka tid för en hältutredning.

Om hästen bara beter sig som beskrivet med dig är det nog dock som andra skrivit troligare att den endera är mer 'bekväm' med dig/testar dig. Men visst teoretiskt finns ju mjligheten att hon försöker tala om något för dig. Eller för den delen du sitter annorlunda och det känns annorlunda för henne osv.

Vad gör du kontra de andra skulle jag fundera på? Sitter du och är orolig och känner efter kan hon ju känna det och om det är en bekväm häst ta det som en möjlighet att maska/slippa, medan en annan ryttare bara 'sitter upp och rider'. Dvs vad händer om du provar att vara mer bestämt. Ta en ridtur där du bestämmer dig mentalt för att det är inget fel 'bara tramsä och rid utefter det?

Sen, även om det 'bara' är test, så en hältutredning kanske skulle göra det lättare för dig att just få ett kvitto på att hon är frisk, och du känna dig bättre - och därmed rida annorlunda? (Eller så visar en hältutredning det finns problem och då är det ju bra att ha upptäckt det)

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 019
Senast: QueenLilith
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
11 027
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 832
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 044
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023