häst med PPID

Annie Oakley

Trådstartare
Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig.

Nu till min situation: jag har ägt min haflinger i cirka två år. Det är en 16 åring vallack som gått 10 år på en ridskola för barn här i Schweiz där vi bor. Drygt 1,5 år efter att jag köpt honom märkte jag att något var ”fel” Då jag inte känner hästen utan och innan är det svårt att veta vad som är vad, men han kändes seg, trött, omotiverad, snubblig och konstig i sin päls. tyvärr fick han för ca 1 månad sedan efter ett blodprov diagnos ppid. Det är fortfarande inte katastrof-nivå, mer i ”gråzonen”. Men med alla konstiga symptom han har så har han ju tyvärr detta.

Jag kan inte hjälpa det men jag känner mig SÅ besviken (och typ lurad! Visste säljaren detta?? Dumpade hon sin sjuka häst på mig?) Naturligtvis gjordes en veterinärundersökning, men inget blodprov vilket jag naturligtvis ångrar jättemycket idag. Jag vet att man kan medicinera ppid med goda resultat, det kan bli bra. Men det är livslångt och sjukdomen är progressiv. Och det var inte såhär det skulle bli 😓

Jag står inackorderad i ett stall med helpension (bondgård med lösdrift) det kostar mig över 7000 kr varje månad. Bor i Schweiz så det är ett normalt pris här tyvärr…men jag vet inte… Känner dom förbjudna tankarna ”att jag lägger ut alla mina pengar och min energi varje dag/månad på en sjuk häst som inte verkar njuta alls av ridning” samt att jag inte haft hästen så jättelänge så extremt starka band finns inte, även om det är en jättefin ponny som naturligtvis inte kan hjälpa detta! Jag vet att det finns andra saker att göra än ridning, men jag är helt ärlig väldigt intresserad av också rida och jag har inte råd att bara låta honom gå i hagen och köpa en ny häst. Hade jag haft eget stall hade det ju inte varit ett så stort problem. Jag kan ju inte heller sälja honom då det nu konstaterats ppid. Vad gör man??? jag vet ju att jag har mig själv att skylla, och att det bara är att börja medicinera, men var bara tvungen att skriva av mig då jag är så besviken. 😞

Har haft två st med ppid. De blev båda två pigga och glada när de började medicineras. Shettisen var riktigt riktigt dålig innan veterinären till slut gick med på att provta för ppid. Hon var då nio år och levde ett bra liv tills hon var 18. Piggast och busigast i stallet, uppfostrade både gottlandsruss, islänningar och mitt stora halvblod på 176 i mkh 😅
Halvblodet var redan pensionär när hon fick diagnosen men höll sig pigg så länge jag lyckades få i henne medicinen.
Så jag tycker inte du ska deppa ihop även om det förstås är en tråkig diagnos. Men med rätt omvårdnad och medicinering så kommer du att ha stor glädje av din häst i flera år till.

Om du köpte honom för 1,5 år sedan har jag svårt att se hur säljaren skulle vara ansvarig.

Väldigt krasst så är det nog medicinering eller avlivning som är dina alternativ.
Säljaren har tyvärr ett lite dåligt rykte av att sälja sjuka hästar har jag nu fått reda på, samt att hon hade konstiga anledningar till varför han inte passade in i verksamheten såhär i efterhand. Men jag lastar i henne såklart, är bara besviken överlag att det blev såhär.

Har haft två st med ppid. De blev båda två pigga och glada när de började medicineras. Shettisen var riktigt riktigt dålig innan veterinären till slut gick med på att provta för ppid. Hon var då nio år och levde ett bra liv tills hon var 18. Piggast och busigast i stallet, uppfostrade både gottlandsruss, islänningar och mitt stora halvblod på 176 i mkh 😅
Halvblodet var redan pensionär när hon fick diagnosen men höll sig pigg så länge jag lyckades få i henne medicinen.
Så jag tycker inte du ska deppa ihop även om det förstås är en tråkig diagnos. Men med rätt omvårdnad och medicinering så kommer du att ha stor glädje av din häst i flera år till.
Tack för ditt svar! 🙏🏽 Det piggar upp med positiv läsning! Jag vill ju absolut behålla min häst, känns bara så deppigt med denna tråkiga sjukdom som jag inte har så mycket erfarenhet av, men det verkar kunna gå att få ett trevligt liv för dom med rätt vård ☺️

De flesta hästar som blir medicinerade blir mer eller mindre symptomfria och återgår till vanlig prestationsnivå efter några veckor - månader. Det är jättebra att du upptäckt sjukdomen i tid. Tycker inte du behöver oroa dig över att det skulle vara kört nu.
Tack för ditt svar! Det gör mig så glad att höra! Har hört/läst så mycket om hur komplicerat det är med en häst med ppid att jag helt tappade modet.

Jag säger som det andra: PPID-hästar som börjar medicineras blir ofta pigga och glada igen. Sen har du förstås rätt i att det är en kronisk, progressiv sjukdom, och det är såklart inte kul. Men om din häst är 16 år och "bara" är i gråzon, kan ni få många fina år tillsammans. Det är en positiv sak att den fått möjlighet att börja medicinera innan den drabbats av exempelvis fång eller andra riktigt jobbiga följder (tolkar jag dig som).

Jag skulle nog inte heller misstänka att säljaren kände till PPID:n om du haft den i 1,5 år. Men varför såldes den från ridskolan? Jag skulle tro att många av de tidiga symtomen på PPID är sådant som gör att en häst kanske inte fungerar i verksamhet längre. Motionsresistens är ett vanligt symtom som säkert kan arta sig som att den bara blivit lite tröttare i början. Det betyder inte att säljaren nödvändigtvis har lurat dig på något sätt, det är väl få verksamheter som säljer en fullt fungerande häst.

Själv tror jag att många ponnyer som klassats som lata eller arbetsovilliga i själva verket haft PPID. Det främsta symtomet för min egen häst var just motionsresistens. Han orkade i princip ingenting och han var också bara i gråzon. Med rätt medicindos blev han piggare än på flera år.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
626
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 833
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 136
Senast: Stergo
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 357
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023