Häst med pålagring?

M

mjauen

Hej!
Har eventuellt hittat en häst som jag tycker passar mig men nu har vi upptäckt att han har en jätteliten pålagring på ett av sina bakknän.
Detta har inte visat skada än, tränaren har inte sett något och veterinärerna tyckte inte det verkade allvarligt men ägaren ville ändå behandla då hon tyckte att det kanske kändes lite i ridningen.

Hur tycker ni jag ska göra, ska jag köpa hästen? Kan tillägga att hästen är 7år.

Sv: Häst med pålagring?

jag skulle nog dra öronen åt mig iom att det är en ganska ung häst. om jag var du skulle jag prata ordentligt med veterinär, ägare mm. det behöver ju inte vara några problem, men man vet ju aldrig..

min pålle på 18 år har pålagringar hö fram i kronled o lite i kotled. han vrickade sig i hagen i feb o då upptäcktes detta på röntgen. han svarade bra på behandlingen o har vi börjat hoppa igen. :) det visar sig, men jag hoppas såklart att han ska hålla för lite hoppning.
förmodligen har han haft pålagringar ganska länge, o troligen på andra ben också. jag tror han bara mår bra av att röra på sig, lägger upp träningen noga o jobbar hela tiden med att han ska vara aktiv med bakkärran o inte gå på bogarna.

edit: viktigt är att tänka på att pålagringar inte kan botas, utan man kan bara försöka hålla hästen symptomfri. själv ska jag börja med att ha på BoT-paddar på natten i höst på pållen samt ge honom glucosamin.

lycka till!

Jag skulle höra med vet. Om denne ger klartecken så skulle jag ha köpt den.
Men om det känns i ridningen så skulle jag däremot backa, jag har ridit många hästar som haft pålagringar och inte påverkats av det alls.

En pålagring i sig är inte problemet om den inte stör i leden, pålagringen kommer sig av att det har varit en inflammation. Så har hästen fungerat ua en längre tid så ska själva pålagringen inte vara ngt problem. Så har iallafal jag fått förklarat av min klinikveterinär.

KÖP ABSOLUT INTE HÄSTEN!!!

Pålagringar i bakknän är den värsta sortens pålagringar hästen kan ha!
Du kommer att få problem, var så säker. Det kommer att kosta dig och hästen kommer bara att bli sämre.
Den kanske är ok idag, men har den pålagringar i bakknäna så kommer du få dras med inflammationer som en vardag.

Jag har jobbat med bakknähästar i flera år nu. Jag har haft TVÅ hästar med pålagringar i bakknäna och båda fick lämna jordelivet 6 resp. 8 år gamla.
Den ena hade som din, bara lite till en början. Trots lugn träning och ALLA mirakelmedel som fanns blev han bara sämre och sämre. Till slut kunde han knappt resa sig när han legat ner och då var det bara att inse.

Den andra hade så svåra problem i bakknäna att hans menisk var totalt uppäten av pålagringar.

Knät är en mycket stor och komplicerad led, som dessutom är väldigt utsatt. Det spelar ingen roll vad en vet. säger IDAG, det kan gå fort......

Jag har en häst med svaga bakknän nu, och jag är livrädd att han ska få pålagringar eller nåt sånt. Med tanke på den otur jag haft.

Glukosamin hjälper inte heller om en häst väl fått pålagringar. Möjligen att det kan hjälpa till att stanna upp broskbildningen, men det är verkligen ett lite väl osäkert kort för att gå och köpa på sig ett sånt stort problem.

Gör dig själv en tjänst innan det är för sent - GLÖM den hästen och köp en häst utan pålagringar.

En pålagring i sig är inte problemet om den inte stör i leden, pålagringen kommer sig av att det har varit en inflammation. Så har hästen fungerat ua en längre tid så ska själva pålagringen inte vara ngt problem. Så har iallafal jag fått förklarat av min klinikveterinär.

Det där stämmer inte riktigt.
Pålagringarna GÖR att det skapas inflammationer, och det inflammationerna som hästen får ONT av. Det är om man kan hålla undan inflammationerna som hästen klarar sig fint.
Dock ska tilläggas att här snackar vi bakknän, och där är det inte lika lätt.
Knäleden är oerhört komplicerad och ledkapslarna där är oerhört känsliga. Knäleden är oerhört känslig för det som sker i den om man jämför med vissa andra leder.

Pålagringar är ARTROS - och precis som hos oss människor är det DEN som gör att inflammationer uppstår.

Det finns hästar som klarar sig fint trots pålagringar. Men det är en stor risk och prognosen för att klara sig så fint med bakknäpålagringar är inte så stora tyvärr.....

försöker hålla mg till, köp inte hästar med problem för problem lär man få ändå. men om du verkligen gillar/älskar hästen så spelar det hela kanske inte så stor roll. men jag skulle inte ha köpt, det kan ju bli värre.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Senast: fio
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 102
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård