Häst med öroninfektion - hur får ner dropparna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Cathrine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 6 556
C

Cathrine

Är lite osäker på om inlägget ska vara här eller under hästhantering. Hoppas det blir rätt nu. :)

11-årig fullblodsvalack med svår öroninfektion i båda öronen. Har troligtvis haft infektionen under lång tid och har mycket ont. Man får absolut inte röra dem och hästen är för övrigt rätt nervig över lag. Man fick inte röra öronen kanske det ska stå - jag har nu lagt timmar på att bara stå och klappa, prata och smeka över huvudet/halsen/upp kring öronen och det går rätt hyfsat att röra runt dem nu men om man skulle röra håren i öronen blir han mycket stressad och skakar på huvudet. Oftast står han still numera (förutom att han skakar på huvudet) när detta händer men ibland kastar han sig också.

Att ens komma åt och ta ett bakterieprov med bomullstuss krävde full sedering och vet hade aldrig varit med om maken. Nu kan jag ju inte sedera hästen två gånger dagligen i fem dagar även om jag villigt ska erkänna att jag gärna hade gjort det. Tror i och för sig att det värsta kommer vara de första två dagarna innan antibiotikan börjat ge effekt.

Vettiga tips mottages tacksamt. :bow:

Min tanke är att det blir kanske inget annat att göra än att helt enkelt stå lugnt och prata med hästen, ha ena handen över ögat och sen hoppas att man snabbt nog kan komma åt att spruta ner dropparna med andra handen? Tyvärr är det giraffvarning på hästen och det hade varit trevligt om man själv vore i tvåmetersklassen för det är sjutton inte lätt att nå upp när han kör upp huvudet.

Nerstämda hälsningar
Cathrine

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst med öroninfektion - hur får ner dropparna?

Har veterinären konstaretat öron infektion på din häst?

Det är ju väldigt ovanligt på häst! Hur konstaterades detta?

Genom ett bakterieprov som jag skrev. Han tog alltså ett prov från båda öronen och kollade i labbet. Är det något konstigt med det?

MVH
Cathrine

OK, nu är detta en veterinär på hästklinik så vi kanske kan lämna ämnet huruvida hästen har öroninfektion eller ej och hur konstigt detta verka och så kanske jag kan få några tips i stället? ;) :bow:

Vad vill du ha för Tips?

Många av oss har aldrig hört talas om dett förut. Vilka symtom hade hästen?
(ÄR intresserad av sjukdomsbilder/sjukdomslära och behandling!)

Om hästen skall behandlas i öronen och är mkt svår att göra det på så föreslår jag att ni bremsar mulen på den, fungerar inte det så vrid om ett stort hudveck på halsen oxå, alt vrid om ena örat samtidigt...Fick vi göra på ett ungsto i smaband med gynundersökning som 3-åring

OK, nu är detta en veterinär på hästklinik så vi kanske kan lämna ämnet huruvida hästen har öroninfektion eller ej och hur konstigt detta verka och så kanske jag kan få några tips i stället? ;) :bow:

Jag ifrågasatte inte diagnosen, bara konstaterade att jag aldrig stött på det förut.

Jag vill oxå veta hur ni misstänkte att det var öroninfektion och vad det var för symton, så man vet ifall man stöter på ngt liknande!:)

Mitt tips som fungerar på min häst som oxå hatar när man tar i öronen!
När jag skall klippa där så håller jag en morot i handen som han näästan får bita i, jag drar undan den lite när han skall bita och då blir han så upptagen med det att han inte märker vad jag pysslar med vid öronen.

Kanske är lättast om man är två om du skall hälla i medicin..

*KL*

Bremsa hästen, alternativt om det verkligen inte går är att du ställer den på klinik under behandlingen.

Öronbremsa INTE den hästen dock, det skulle nog stjälpa mer än det hjälper på lång sikt. Men nosbrems, underläppsbrems och/eller nyp hudveck.

Om inte snälla metoden att stå och kela och klia och dona och vips så var dropparna i örat fungerar.

Jag hade på jobbet för nåt år sedan en häst med öroninfektion. Väldigt rädd om öron och huvud och sjukt svårbremsad. Det enda sättet som fungerade var att ha hästen i boxen, med grimma och grimskaft (som fick hänga över nacken), hästen böjd runt den som skulle droppa, och ett fast tag i örat. Hon fick snurra runt ett par varv om hon ville det, och den som droppade hängde med. Oftast lugnade hon ner sig ganska snart så man kunde droppa, annars fick man göra det i farten...

Det här var inte alls kul och man mådde dåligt varje gång, men hon måste ju medicineras, och det här var som sagt enda sättet vi kunde få det att fungera. Nu verkar det som din häst är ännu mer öronskygg än den här, så det här hjälper nog inte dig. :p Men det verkar ju som många tror att hästar aldrig har problem med öronen, så jag kände att det kunde vara bra att visa att vi är fler.

Det var nån som undrade över symptom, och på den här hästen märkte vi att det var problem p.g.a. att hon skakade väldigt mycket på huvudet och hade massa svart gegg i öronen.

Det var nån som undrade över symptom, och på den här hästen märkte vi att det var problem p.g.a. att hon skakade väldigt mycket på huvudet och hade massa svart gegg i öronen.

Precis som när en hund har öronproblem då - intressant!

Jag har mycket lite erfarenhet av hundar så det vet jag ingenting om, men det låter ju rimligt med tanke på att vet gav oss hundörondroppar.

Vår ena häst har också haft öroninfektion.
Det ska gå långt innan de börjar skaka på huvudet, det finns många odiagnostiserade öronproblem hos hästar, oftast brukar det kallas att de är rädda om öronen.

När jag droppade våran stod jag vid hans bog, klappade honom på halsen och droppade i örat utan att nudda vid örat och sedan ett snabbt steg bort från hästen.
Det är de första dagarna som är svåra, sedan tyckte vår att det var skönt att bli kliad och "gosad" med, alltså att han tyckte det var skönt när jag maserade öronen och öronbasen.
Det är viktigt att du inte droppar kalla droppar i örat, det är väldigt obehagligt. Jag brukade värma flaskan i armhålan en stund innan så känns inte dropparna eftersom de då är kroppstempererade.

Jag tillhör skaran som aldrig har sett en häst bli mer lätthanterad av att bremsa hit och dit utan jag tror på förtroende mellan häst och människa.

*svarar flera*

Det var lite skönt att höra att det inte bara var jag som hade problem med ovanligt öronskygg häst. Fast inte roligt förstås.

Han har fått dropparna ett par gånger nu och det går hyfsat. Jag skulle inte vilja bremsa honom eftersom han är en nervig häst och jag gör allt för att inte svika hans förtroende. Jag står bara med löst grimskaft och pysslar med honom tills jag känner att det är läge att försöka få i dropparna.

Att jag misstänkte infektion alt djurangrepp var att han är så otroligt rädd om sina öron och har lätt att få panik vid avtränsning t ex. Och eftersom jag tycker att hästen är en vänlig själ i alla andra situationer utom när det gäller hans öron ville jag utesluta att det kunde vara något medicinskt. Bra beslut tydligen.

Att jag över huvud taget skrev tråden var för att se om jag kunde få lite nya infallsvinklar på hur jag skulle kunna göra det hela smidigare för oss båda. Det blir säkert bättre om någon dag när medicinen givit verkan.

Tack ska ni ha för era inlägg. :laugh:

Hej! Skulle gärna vilja höra lite mer om hur infektionen såg ut...

Min varmbl hingst har fått en rejäl öroninfektion och veterinären hade inte sett nåt liknande. I vårt fall rör det sig om svullnad och sår i hörselgångarna(båda sidor) mjölkiga trumhinnor,hudflagor"mjälligt"och en mörkgrå massa(såg ut som ihopkleggat stöv och mycket vax(nere i hörselgången). Observera att inget har synts i själva ytterörat.Vänsterörat verkar ta längre tid att läka än högerörat och var visuellt sämre än det först "inringade" problemet-högerörat.

Har letat med ljus och lykta efter info om öroninfektion på häst men hästens öron verkar vara ett missat potentiellt problemområde inom veterinärvetenskapen. Som tur är är min Vet. väldigt intresserad av denna "nya" upptäckt så det ska bli intressant och se var detta slutar....

Till saken hör att hästen med törsta sannorlikhet har haft detta problem under lång tid men varit tämligen bra på att dölja detta. Men med facit i hand kan jag nog härröra en del beteenden som man noterat genom åren, men de har inte varit av den arten att jag misstänkt öron(synen möjligtvis). Lite rädd om huvud/nacke-lite tittig i vissa situationer,särskilt saker som kom från höger. men då det är en tämligen sansad häst så har det inte vållat några problem genom åren förrns nu i höst.

Då började han "studsa" i höger varv, särskilt i galoppen-för att sedan fortsätta som inget hade hänt. Trodde det var något missförstånd mellan mig/häst och tog på mig skulden. Men jag började ju även fundera på ev fel;häst/sadel/bett men jag vet sen förut att min häst(som är väldigt arbetsvillig) alltid talar om tydligt utifall han känner att det inte lämpar sig att träna.

Men en dag när vi skulle ut i hagen blängde han på mig och skaka som en galning på huvudet och det ryckte i pälsen på högersidan. Min första tanke va att en älglus kröp på han, för beteende försvann och han skakade inte på huvudet mer den dagen.
men nästa dag hände samma sak och då vägrade han dessutom att lämna boxen och när han fortsatte med sitt skakande fick jag för mig att han fått in nåt i örat. Jag tog tag i örat och då blev han helt still. Då fick jag minsann känna i örat, och då fick jag upp en stor klump av de´n förut beskrivna "mörkgrå" massan. Vet. tillkallades och prover(bakt/svamp/kvalster) har tagits. Väntar med spänning på provsvaren.

Han är satt under behandling, vilket han inte uppskattar förstås. Han funkar att bremsa-JAG gillar verkligen inte att behöva göra detta,har provat alla vänliga"träna"öron varianter, men förgäves. Jag får faktiskt nu för tiden gosa hur mycket jag vill med öronen,men han vet direkt om jag ens funderar på annat än gos...tyvärr.

SÅ SNÄLLA! Jag vill verkligen ha mer info om detta med infektioner och HÄSTÖRÖN!

Min häst har gått på travbanan i 10års tid och då ofta varit tussad i öronen med allt vad det innebär/kan medföra...en fundering man får, värd att nämna...Men det var ju inte igår-hästen är ju 18år idag...långsökt?

OK, jag kan inte svara på alla dina funderingar eftersom jag inte själv är särskilt bra på veterinära frågor.

MEN jag misstänkte att det var mer än bara "trams" från hästens sida eftersom han för övrigt är en mycket beskedlig herre. Däremot om man alltså skulle ta av träns eller grimma fick han mer eller mindre panik och kastade sig bakåt. Han har också under hela tiden vi haft honom varit mycket rädd och försiktig om hela sitt huvud: man har fått höja handen med ryktborsten långsamt för att han inte ska kasta sig, han har varit väldigt osäker om man stått för nära huvudet, man har inte fått smeka över övre delen av pannan etc.

Eftersom jag är envis som en gammal get har jag lagt massor av tid på att verkligen bara bygga upp förtroendet oss emellan och har varit väldigt medveten om alla handlingar och rörelser kring just huvudet.Trots detta har hästen alltså uppenbart haft svåra besvär i samband med avtränsning och avtagande av grimma. Grim-bekymret löstes enkelt genom att använda en grimma man kan knäppa upp i sidan men tränset har varit ett elände.

Eftersom han varit så rädd om sina öron och huvudet i helhet har jag heller inte velat forcera fram något på den punkten. Jag misstänker starkt att hästen dessutom bestraffats för sitt otyg med prygel vilket är en alltför vanlig företeelse bland folk som inte kan tänka längre än näsan räcker (de flesta av oss i någon situation alltså).

Men en dag när jag satt och fiunderade på detta med öronproblemet tänkte jag att jag minsann skulle ge veterinären en pling och beställa öronkontroll när det ändå var vaccinationsdags. Det visade sig vara ett smart drag.

Nu försvann inte infektionen efter bara en behandling vilket veterinären anser troligtvis beror på att hästen med allra största sannolikhet gått med denna infektion i minst ett år (detta efter min beskrvining av att hästen varit likadan med öronen ända sedan vi köpte honom för snart ett år sedan samt att veterinären aldrig någonsin sett så mycket geggamoja i öronen).

Behandlingen har nu varit två gånger med örondroppar som doserats två gånger dagligen i fem dagar. Nu ska hästen få öronen spolade med en streptokocklösning (jag vet att det inte heter så på riktigt men jag kan inte gå ut och titta vad preparatet heter just nu) en gång i veckan i fyra veckor, sedan ska det minskas till varannan vecka i två månader.

Redan efter första omgången med örondroppar var det en helt annan häst - tyvärr märkte jag en vecka ett par veckor efter avslutad behandling att bekymren återkom, idag stod han lugnt och stilla och njöt av sin sockerbit när jag tränsade av honom utan att ens blinka (nu har han avslutat två behandlingsomgångar med örondroppar och även fått öronen spolade en gång).

Jag är väldigt tacksam till veterinären som hittade felet och satte in adekvat behandling.

All lycka med din häst!

MVH
Cathrine

Väcker denna gamla tråden för att höra om det finns någon som vet mer om öroninfektioner på häst?

Min pålle är väldigt väldigt kliig i öronen, jag får stoppa ner fingrarna långt ner o klia, han får aldrig nog.
Idag såg jag även att han försökte klia sig flera gånger själv med bakhoven :crazy:
Det känns som små bubblor inne en bit ner i örat, har ingen aning om de ska ha bubblor där eller om det är något som gör att det kliar?? Han är inte alls rädd om sina öron eller svår att tränsa.

Misstänker att han har någon slags öroninfektion, är det någon som vet om det är bakteriellt, svamp eller i huden? Ska ringa vet imorgon o höra om han kan ta ett prov.
Tacksam för info och erfarenheter av detta :)

Vad vill du ha för Tips?

Många av oss har aldrig hört talas om dett förut. Vilka symtom hade hästen?
(ÄR intresserad av sjukdomsbilder/sjukdomslära och behandling!)

Om hästen skall behandlas i öronen och är mkt svår att göra det på så föreslår jag att ni bremsar mulen på den, fungerar inte det så vrid om ett stort hudveck på halsen oxå, alt vrid om ena örat samtidigt...Fick vi göra på ett ungsto i smaband med gynundersökning som 3-åring

Tror inte det är så smart att vrida om örat på djur med öroninflammation.
Gör ju bara ondare då och risken för att hästen kastar sig/stegrar sig ökar rejält med sådan behandling.
Sen är det också så att bremsning inte är lösningen på hästar som har ont det är inte säkert att det hjälper överhuvudtaget, då smärtan i örat tar överhand. Täck istället bägge ögonen på honom prata lugnande smek manken samtidigt det är lugnande , smyg upp medicinen droppa i fort. Sen gör du om samma procedur flera ggr om dagen (naturligtvis utan medicinen). Så tror jag nog att hästen kommer finna sig i att du hjälper den.

Lycka till

Det var jag som väckte denna gamla tråden för att se om någon mer hade erfarenhet av öroninfektion..

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 644
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 988
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 141
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka