Häst med olater(?)

M

minessica

Rider en valack ett par dagar i veckan. Han är i 20årsåldern och är pigg. Det har gått bra att rida i flera månader, men på senare tid har han börjat "låtsas" bli rädd för saker när man kanske ridit på banan i en halvtimme. Han kastar sig, stegrar, sticker iväg. Han blir helt okontaktbar, vilket är otäckt. Jag känner att jag förlorar kontrollen totalt.
En gång ledde jag honom förbi ridbanan, när han börjar kasta sig runt, och resa sig över mig. Jag blev inte särskilt rädd i början, utan försöka prata lugnande med honom. Orsaken verkade vara en ponny som dressyrtränade i galopp nere på banan :smirk: Ända hem till stallet var han som förbytt, taktade och reste sig. Då blev jag rädd, eftersom det kändes farligt.
Ägaren säger att han reagerar så om han inte får som han vill...Och att jag ska ta med spö och rappa till honom. För det första så sticker han om jag gör det. För det andra så verkar det inte som en bra idé.
Hur ska jag göra när han håller på så? Jag har börjat känna mig rädd nu, eftersom jag tidigare haft en ponny som skenat ut bland bilar, och haft sig. Dom känslorna kommer tillbaka. Eftersom han inte gjort så här med ägaren så måste ju det vara något med mig som inte funkar. Dessutom tog jag en titt på sadeln idag, och den verkar ligga helt åt skogen. Men om det var sadeln som var problemet borde väl hästen strula för ägaren också?
Vad tror ni? Hur ska man komma till rätta med problemet?

Sv: Häst med olater(?)

Spontan reaktion: Byt medryttarhäst!! Det låter som en häst som kan vara verkligt farlig, och det finns ju så många andra trevliga hästar. Kanske inte rådet du ville ha, men det är inte lönt att råka illa ut bara för att man inte vill ge upp.

Jag instämmer i vad bettysmatte skrev. Det finns så många andra trevliga hästar, så varför utsätta sig för fara?

Vad sen orsaken är till att denna häst gör som den gör kan man bara spekulera i. Jag skulle gissa att det handlar om ett ledarskapsproblem.

Immer

Jag funderar faktiskt på det. Det känns onödigt att betala 500 kronor i månaden för att rida en häst som beter sig så här. Tyvärr är det ju svårt att hitta medryttarhästar här i trakterna :(

Jag håller med Immer, tror det är ledarskapet. Men som du sa att han låtsas bli rädd för saker, det kan jag säga på rak arm att en häst låtstas inte bli rädd. Han/Hon verkar vara osäker, men utöva lite ledarskaps övningar både från marken och uppe i sadeln. Kanske blir bättre då?

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar