häst med mystisk hälta...?

Sv: häst med mystisk hälta...?

Alla hältor är mystiska tills dess diagnos ställts. Du får nog ge dig till tåls till kliniktiden imorgon.

Hältan kan orsakas av en mängd olika saker även om man spontant kanske tänker på en process i hoven. KS låter långsökt.
Även ledinflammationer (i synnerhet vid artros) värmer ur så som du beskriver.

Håll hästen på boxvila.

Nu har jag varit och röntgat och vet. var inte så positiv när vi kom dit då han var väldgit halt i skritt...

Haserna röntgades och det visade sig att det var en gammal skada, men det var inte den som gjorde att han var halt. Utan han var bara stel och hade annat rörelsmönster..

Sen satte hon bedövning vid kotorna och då släppte hältan och han röntgades där.. det visade inget på röntgen förutom att han var mer rakare än man ska vara..
och han hade en inflammation.. vrickat sig i hagen... Han fick en kortisonspruta och ska gå på finadyne i fem dagar.

Nu är det boxvila som gäller i dag och imorgon och sen ut i en liten sjukhage i 3-4 veckor sen återbesök..

ang det är här med den gamla skadan, ska man kontakta förra ägaren och fråga om hon visste ngt om det?
Han hade troligtvis haft den sen föl.
Men han är röntgad innan och då borde dom sett det..

Jag tycker jag fått ge överpris och man kan väl säga att det är ett dolt fel eller?

om gamla skadan inte var något som störde hästen nu så kan den ju klassas som utläkt. Varför skulle då förra ägaren gå med på att sänka priset nu? Det var ju inte ens det hästen var halt av?

Hur länge har du haft hästen?

aha ok då förstår jag..

Jag har haft honom i ca 3 månader..

Vet. sa att pga den gamla skadan gör hans kota rakare vilket kan lättare orsaka vrickningar.. Men hon sa även att han inte skulle påverkas av den..

Jag var inte med på besiktningen.. Vi hade bestämt ett datum men dom tog ett annat :mad:

Men han är röntgad innan och jag har röntgen utlåtandet men det står inget...

allt är väldigt luddigt och jag har nog blivit rejält lurad... :mad:

Du har gjort en besiktning som du inte var med på. Du har röntgat och fått utlåtanden därifrån.

Vad säger utlåtanden?

Dom gjorde beskitningen(utan anmärkningar föutom gallor på alla fyra) och han var röntgad år 2005 och då var det utan anmärkningar..

Jag röntgade honom i Torsdag och då visade det sig att han har fått pålagringar på ena hasen av en skada som han fått för många år sen..

Förra ägaren hade haft honom sen 2002...

Han röntgades alltså inte för 3 månader sen, när du köpte honom?

Du har alltså inte gjort någon egen besiktning?

Och plåtarna är TRE år gamla.

Jag skulle nog vilja påstå att du inte fullgjort din undersökningsplikt...

Håller med. Tyvärr. Som köpare har man undersökningsplikt och kan inte komma och klaga över fel som man relativt enkelt hade kunnat upptäckt. Trist att det nu kommit fram fel nu.
Jag vet inte vad konsumentköplagen/köplagen säger om köp av häst och dolda fel som inte undersökts, men det kan säkert konsumentverket ge TS svar på.
När det gäller besiktning av häst vid försäljning är det ALLTID köparen som ska beställa besiktningen och dessutom närvara vid besiktningen!
Jag skulle inte ha godtagit en besiktning som gjordes på annat datum än det överenskomna. Som köpare har man ju ingen aning om ifall veterinären som besiktade är i maskopi med säljaren på nåt sätt eller om allt som framkom på besiktningen verkligen skrevs ner i protokollet...

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
1 057

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka