häst med muskelproblem

A

Anna_pann

HUr fodrar man en sådan häst?

Trotts behandligar av olika slag så blir hästen inte bättre och jag funderar om problemet ligger i någon brist/överskott i foderstaten?

Hästen fodras med hösilage, havre, kraft pluss grön samt "naturtillskott" efter analys.
NAturtillskotten är dck inte inräknad i analysen då dom inte ger särskillt mycket igentligen.

Sv: häst med muskelproblem

Har hästen någon gång stått enbart på grovfoder? Många hästar reagerar med muskelproblem på stärkelse och melass, så har man provat det mesta så bör man lägga om hela kosten och utesluta sådant helt helt och hållet och byta ut till snäll mat som ex. melassfri betfor, lucern, soja, olja, linfrökaka, även kraftig foderjästtillskott kan va behjälpligt.

vad är själva problemet? ömma muskler, eller bara avsaknad av muskler? eller ngt annat?

Jag skulle inte tro att de stått på enbart grovfoder tidigare då det handlar om en häst som stått hos olika proffstränare.

Den har oxå varit mer elle rmindre i bedrövligt skick i mellanåt hos olika tränare.

Problemet är ömma och väldigt spända muskler.

I övrigt är hästen nu i hyffsat bra skick. Lite tunn i min smak än medans andra tycker den är helt ok men den lägger på sig mer och mer. Tyvärr så var den i bedrövlig skick när jag såg den först agången. Och tydligen hade den varit i ett ännu sämmre skick när ägaren köppte den. För att därimellan varit i fint skick hos en annan tränare.

Hur mycket stärkelse kan vara "förmycke"? Kan det vara tillräckligt mycket i 2 kg spannmål?

Tyvärr så är ägaren inne på "naturliga" linjen där olja inte ingår som foder åt häst för att det enbart "täpper till" och är farligt. Utan ger hellre utspädda så kallade naturmedel som nästan uteslutet innehåller laktos/laktas som huvudingrediens. Som skall vara bra åt mag och tarmfloran som dom anser är största felet. Men nu har hästen ätit dessa pullver i 2 månader med inget resultat.

Kanske jag kan fundera ut något "vetenskapligt" att säga för att få fodra hästen med det.

Hästen får redan ett litet överskott.

Kan det ge ett resultat endå?

fast hästar tål väl egentligen inte laktos?

och den " naturliga linjen " är ju egentligen inte krafft över huvudtaget om man ska vara sån ;P

Många djur blir laktosintoleranta när de har slutat dia... bara en fundering...
Bättre att hästen får mag o tarmbakterier direkt istället.

Hade en som inte ens tålde 2dl havre pga spannmålsstärkelsen, av så lite blev han stel som en gammal gubbe och matade jag på mer foder så fick han en återgång av sina muskler istället, men han var känsligast för stärkelse av de jag haft, en annan tålde inget mealssinslag, då brakade magen, på några dygn så var hela tarmfloran helt upponer, en tredje blir helt stel och stum i sina muskler och tillslut försvinner de när han får överskott av proteiner spelara ingen roll om det kommer från grovfoder eller kraft. . Så det är individuellt hur mycket de kan stoppa i sig. Men visst kan 2 kg av en mix med stärklse och melass vara mer än nog för att hästen ska må dåligt.

Men om ägaren är så okunnig så att den säger att olja täpper till och är farligt när vetenskapen säger annat och istället ger hästen laktos så känner jag att det är ju helt kört att försöka ge hjälp och råd då de ändå kommer att förkastas.

Det finns många muskelsjukdomar beskrivet på nätet som ger dessa symtom. Har själv bara erfarenhet av EPSM hästar.

Tror dock enl. din beskrivning att grovfoder och melassfria mineraler är det ända rätta till att börja med för denna häst. Ingenting kommer naturligtvis att hjälpa av det "naturliga" om det är själva fodret hästen dagligen får äta som den är allergisk mot.

Senast ändrad:

Jag har en känslig häst (fullblod) som reagerat med "morgon svullna ben" och allmänt stel o dan pga utfodring med havre.
Jag gjorde ett (oavsiktlig) litet test en gång när min häst skulle ha boxvila pga skada. Den åt innan vilan en "normal" foderstat med havre och hö och hade alltid i min ägo varit svullen om alla benen på morgonen (gick bort när hästen fick röra sig, så jag brydde mig inte så mkt om det).
Vid boxvilan tog jag bort allt kraftfoder, trots att hästen stod helt stilla (nästan) så blev han mkt finare i sina ben. När jag sedan la till havre igen svullnad benen upp igen. Har sedan dess inte gett havre eller korn som foder och har inte problem alls med svullna ben längre.
En kompis häst har reagerat likadant.

TYvär så är det andra människor som tror sig veta bättre som tutat i hästägaren detta. Så kallade alternativare. Och tyvärr lyssnar ägaren på dessa.
Denna alternativare fick hästen till sig en gång och var då i bedrövligt skick som den ansåg var pga all olja hästen fick hos tidigare tränare. Visst kan det vara så men inte av själva oljan utan av att all olja gav proteinbrist.

Hur som. Hjälp mej att komma med förklaringar till att olja ÄR bra!

Enbart grovfoder fungerar inte på denna häst då han äter näst intill det ha karar av i dag.

Nä, JAG vet men ägaren fck välja mellan pest (olja) samt soja eller kolera (kraft) och valde koleran men komentaren: alla säger olika, man vet inte vilken man skall lyssna på. ;)

Vad jag vet om laktoset så bryter hästen inte ner det. DVS det gör varken till eller från i magen?

Det låter som om den är nedbruten:confused:

Vila= skrittpromenader, E o B-vit gärna i.m.
Sen kan man testa o ge antiinflammatorisktsom läker ev. skador. i muskler o ligament. Jag har gett ngt humanpreparat.. kommer inte ihåg vad det hette. Pronaxen:idea: med gott resultat på både KF o bogmuskelskada.

Håll hästen varm! Massage o liniment- OM det inte är akut.

Tarmen menade jag med.

Mycket vet jag inte. Den får 2 matskedar (15ml mått) var av 2 olika prepparat enligt ordination.

Hästen har för övrigt blivit bättre i sin träck i samband med att den började få dessa medel. Men det behöver inte innebära att det är medelens förtjänst så klar.

Skrittas gör den och får tillräckligt med E och B samt selen.

Det är rygg och bakmusklerna som är jobbigast för hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 638
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 538
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 780
Senast: Dornes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar