Häst med mkt gaser;)

L

la06

Jag har ett sto 50% halvblod/ fullblod.
Hon har på senaste tiden börjat fisa väldigt mkt när jag rider. :o
Detta är inget hon har gjort tidigare SÅ mycket. Är det någon mer som har en häst med detta problem eller vet vad man kan göra åt det?
Det verkar inte riktigt normalt, så jag undrar om hon kan reagera på fodret? Detta är vad hon äter: hö, lucernpellet, korn, mussli och mineraler.

Vad kan vara felet? Någon som har något tips?? :confused:

Sv: Häst med mkt gaser;)

Någon slags störning i magen beror det på. Kan bara vara tillfälligt och ofarligt men det kan också t ex vara ett tecken på att den har mycket sand i magen. Äter de hö från marken? Hur mkt hö får hon om dagen?

Har du introducerat nytt foder nyligen? Gjorde du det försiktigt i så fall?

Den kan ha stoppat i sig nåt annat i hagen också - kanske ätit barr som den inte är riktigt van vid?

Det du kan pröva med är att börja ge den 0.5dl loppfrön om dagen (hjälper till att forsla bort sand och dylikt) och någon probiotika (dvs mag o tarm-balans t ex foderjäst eller Protexin).
Det behöver inte alls vara nåt farligt, som sagt, men kan ju vara bra om dens mage kommer i bättre balans igen så den inte riskerar kolikanfall eller andra problem.

Blöter du lucernpelletsen så att den sväller ordentligt innan hästen utfodras med den?

Blöter du lucernpelletsen så att den sväller ordentligt innan hästen utfodras med den?

Ja de gör jag.
Men vi började ge henne lucern i höstas och det är ju nu den sista månaden som hon vart som mest konstig..

Det du kan pröva med är att börja ge den 0.5dl loppfrön om dagen (hjälper till att forsla bort sand och dylikt) och någon probiotika (dvs mag o tarm-balans t ex foderjäst eller Protexin).

jag kan ju prova med att köpa ngt av detta för att se om det blir bättre ex. foderjäst och se vad som händer!
Tack för tipsen!!:bow:

Tillfällig obalans i magen, men var glad att hon fiser! Det hade varit värre om hon inte kunnat fisa. Har du börjat rida mer på sista tiden? Det kan vara det också, när hästen rör på sej, så kommer magen igång. Som bekant, så brukar man ut o promenera med kolikhästar som första åtgärd, för att försöka få igång magen, så att de fiser eller gör sina behov, och på så sätt försöka få bort det onda.
En frisk häst, har en mage som mullrar.:rofl:

Min gubbe fiser mkt, men det har han gjort i alla år som jag ägt honom. Har en problem-mage, så antagligen är det därför.
Är kbltravare. Känner måånga nordisar (både bruks och trav) som fiser. Släktdrag?:angel:

Ja, de skulle ju kunna vara så att hon mår bättre och därför lättar på trycket;) men har ju haft henne i 3 år och det har vart rätt markant den sista tiden. Eller egentligen är det väl mest när jag börjar trava på ridpassen, men de är som sagt mkt mer än tidigare och rätt högljutt som hon fiser!

Avföringen är helt normal så det verkar ju vara i sin ordning iaf. Har börjat träna hårdare nu och vi har ökat kraftfordret men bara pyttelite eftersom hon är lite nervig, men de kanske är det de kan bero på?:confused:
Ska iaf prova med foderjäst som ngn tipsa om och se vad som händer!:)

tycker att det låter som magen inte riktigt får ut allt som den ska..??

det är inte meningen att megen ska "komma igång" när du rider..

ge fis pållan lite kli, det är bra för magen o jobba med, även vanlig olja som smörjer tarmen.
se till att den alltid (nästan) finns nått o tugga på så magen inte stannar ex ett par halm kakor..

hoppas du får ordning på fisandet:rofl:

Jo det är väl helt normalt, mig veterligen, att magen sätts igång vid rörelse och de fiser mer och blir bajsnödiga mer ofta - precis som med oss människor. Jag ser inget konstigt i det! :confused:

Vad gäller vanliga matoljor så smörjer de INTE tarmarna! Det är enbart PARAFFINOLJA som gör det - andra oljor smälter hästen innan de når ut till tarmarna. (veterinärerna har berättat detta för mig)

Kanske hästen dricker vatten ur vattenpölarna i hagen? Det gör min trots att det finns fint vatten i vattenbaljan.
Ge en kur av något mag/tarm preparat så blir det säkert bra.

Min häst fiser ovanligt mycket, så man reagerar på det faktiskt..
Fast bollarna är normala..
Det antar jag beror på det väldigt kraftiga höet (110 g smrp), för det brukar hon aldrig göra och hon äter nästan enbart hö.

Känner måånga nordisar (både bruks och trav) som fiser. Släktdrag?:angel:

Min nordis fiser mycket (räcker upp en hand) :D Nä men hon gör det just nu i alla fall, hon brukar alltid fisa mycket på sommaren när hon går på bete men inte på vintern.
Därför har jag dragit slutsatsen att det kanske är det stora proteinöverskottet hon fiser av, det verkar mest troligt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 810
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 707
Senast: Karamello30
·
Hästvård Vill inleda med att säga att jag såklart har kontakt med veterinär men vi väntar på provsvar. Undrar mest om någon varit med om något...
2
Svar
26
· Visningar
3 883
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18