Jag skulle gärna vilja se den forskningen. Min erfarenhet talar emot att det stämmer. Med tanke på att jag personligen haft smärtminne (när kroppen undvikit rörelser som min hjärna vet är totalt smärtfria) och sett hästar sgera som de har det samma, undvikit göra saker de vetat gjorde ont tidigare och man fått övertala dem att testa. Vår och hästarnas överlevnad har byggt på att lära sig vad som men ska undvika genom att lära sig vad som är farligt/smärtsamt. Smärtminne ligger mycket nära i mekanismen.Det här med smärtminne är väldigt omdiskuterat. Den senaste forskningen jag läste (som jag tyvärr inte minns var det var så jag kan inte länka) visade att smärtminne hos häst inte finns. Det är också min egen erfarenhet, även efter svåra skador är hästarna precis som innan när de väl är friska igen.
Nu är jag inte övertygad om att hästen är frisk, jag skulle testat stark smärtstillande för att se om det blir bättre, det låter på mig som det mycket vär kan vara smärta. Med tanke på att vi inte kan tala med hästarna så de kan tala om vad som gör ont, så behöver vi lyssna på dem och deras signaler. Det som mest talar mot smärminne (oavsett om det existerar eller inte) är att hästen skulle omprogrammerats gansk snabbt om man gått uppför backar utan smärta. Efter några vänder eller 10 skulle hästen inset logiskt att det inte är farligt och "istadigheten" försvunnit.