häst med löss!?

jassica

Trådstartare
fick idag höra av en vän till mamma att det finns en shettis till salu några mil bort, mammas vän har själv lånat denna shettis men fick lämna tillbaka henne då hon vart en fara för hennes barn..

Denna shettis var full med löss när hon fick henne, dock behandlade hon henne givetvis, men frågan är ju om hon fått tillbaka det nu när hon är tillbaka på gamla stället. Jag har själv häst, vi har även hund, katt och 100 kor ungefär här på gärdet, och jag är ju rädd att de i såfall ska få löss, hur ska jag gå tillväga?

att jag promt vill ha denna ponny, är för att hon står fastbunden i 30cm långt grimskaft, de har inga boxar utan bidner henne lite varstans i ladugården, hon är nästintill ohanterad, och har det inte alls bra, och jag vill hjälpa henne.

Hur lång tid tar det att behandla löss? Jag har en liten hage, med skydd hon kan gå in i, som jag isåfall tänkte låta henne stå ensam i under behandlingspersoden men hon kommer ju ändå kontakt med t.ex våra hundar som går vid hagen.

nu är det ju inte säkert att hon har löss, men ifall att så jag är förberedd. mammas vän nämnde även att det finns någ på lantmännen att köpa, Switch, det hade hon använt..

Sv: häst med löss!?

Hej Jäss;)
Jesper hade löss när jag hämtade honom, köpte etotal-pulver på granngården som jag pudrade på de utsatta ställena. Minns ej hur lång tid det tog, men de dog kvickt av pulvret. Det är egentligen till för minkar, men blev rekommenderad det av vet efter att åtskilliga "skitprodukter" inte fungerade.

Det är nog ingen fara att shettisen står i egen hage, så länge det inte blir direkt kontakt med ngt djur.
Jesper gick med Frille under behandlingen utan att smitta honom (korkat dock, det kunde lika gärna smittat).

Vad är det för tokiga människor som behandlar hästen så illa?

Mitt ponnyföl hade löss i vintras. Hon gick med mina andra hästar under tiden jag behandlade. Ingen av de andra fick löss, inte heller katter eller hundar.

Hästlöss kan bara föröka sig på hästar. Så människor, kor, hundar och katter kan möjligen få ett kortare besök av en vilse kommen lus men inget mer.
Det Etotal som finns idag är inte lika bra som det gamla. Men det går bra att behandla en lushäst med Flusa även Switch lär fungera. Är den hårt angripen så kan det vara bra att be en veterinär om ett recept på Sebacil (stavas?) som tvättar hela hästen med.
Även om använder Etotal så ska hela hästen behandlas inte bara vissa ställen.

Nästa bit är att nästan alla hästar blir lusfri under sommaren när de fäller ut vinterpälsen. Lössen trivs inte i kort sommarpäls.

hej kompis:)

jadu vad det är för människor vill jag inte gå ut med här, då jag inte sett hästen själv ännu, och vill inte peka ut någon!

Till er andra;
Tack för era svar, låter som jag inte behöver vara orolig för att jag ska få sanera hela gården.

pratade med kvinnan tidigare idag, hon vägrar släppa hästen på någon prövotid, så nu jagar jag pengar! hoppas det går ihop, så hon kommer därifrån.

Nästa bit är att nästan alla hästar blir lusfri under sommaren när de fäller ut vinterpälsen. Lössen trivs inte i kort sommarpäls.

vet inte om det är jag som bara är trött, men förstår inte vad du menar. Lössen försvinner för de inte trivs i kort sommarpäls, men när de sätter vinterpälsen så blir ju hårstråna mycket längre....

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 848
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vårt kallblod utreds för klåda. Det började med att man ville utesluta hovskabb då han visade lite sådana symtom när han kliade sig...
2
Svar
36
· Visningar
3 482
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Satte den här under ryttarhälsa i och med att det handlar mer om mig, ägaren, än om hästen. Och måste även börja med att jag vet att jag...
2
Svar
27
· Visningar
3 598
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III