Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nja, allergisk blir knappast hästar mot ensilage. Det absolut största problemet med lösa magar och ensilage är att hästen/hästarna får för liten giva helt enkelt. sedan spelar den hygieniska kvaliten en stor roll. Många gånger ställs en bal ut direkt på backen, eller grovfodret slängs på backen. En mycket bra grogrund för oönskade bakterier med magproblem som följd. Mycket få hästägare tar en hygiensik kvalitee eller har så stor kunskap om just ensilage att dom verkligen kan bedömma bra resp dåligt.
Vuxna hästar tål inte laktos och ska inte ha mjölkprodukter. Kan orsaka diarre.
Vuxna hästar tål inte laktos och ska inte ha mjölkprodukter. Kan orsaka diarre.
Och även jag gav det till min dam en ovanligt blöt tidig vårvinter, då våra hästar satte i sig allsköns konstiga rötter, grässtrån och jord som de hittade i hagen och blev dåliga i magen allihop, till dess att vi flyttade dem till annan hage. Vi tog samtidigt bort betfor, bytte ut delar av havren mot vetekli och gav A-fil morgon och kväll, även detta i samråd med veterinär. Alla tre hästarna var bra i magarna inom en vecka.
Hej. Min islänning blev jättelös i magen förra hösten. Han åt hösilage. Jag bytte till hö och vips blev han bättre. Det är det som funkar på hästar. Vanligt hederligt hö. Hoppas det ordnar sig för dig.