Häst med lös och rinnig avföring

Sv: Häst med lös och rinnig avföring

Nu framgår det inte att hästen går på gräs, den stallades in för en månad sedan o äter 10kg hösilage, mustang orginal+ betfor, står inget om att den äter gräs:D

Ett hett tips är att ge hästen Proviva. 0,5 liter, nypon- eller blåbärssmak. En häst i vårt stall fick det (på rek. av vet.), och man såg stor skillnad på avföringen redan dag två, och då hade denna häst mycket rinnig diarré...
Proviva rules! :bump:

Det finns fortfarande gräs i hagarna och han går ute ca 8 timmar om dagen, på vintern äter han ca 14 kg grovfoder om dagen vilket jag räknade ut med hjälp av analysen förra vintern. Ska göra en ny uträkning nu när den nya analysen kommer. Mer än så vill jag inte ge då han snabbt lägger på sig i hullet och då han tränas och tävlas regelbundet i dressyr behöver han hålla formen oxå ;) Men som sagt kommer han få mer silage när gräset tar slut. Har också hört att proviva ska vara bra men tror att det kan blii svårt att få i honom då han är ganska kräsen men ska ge det ett försök!

Jag misstänkte att den fortfarande gick på gräs. Kompisens gammelvalack som hade känslig mage, tog vi bort betforen för, så länge det var gräs i hagen och så fick han 1/2 liter a-fil morgon och kväll, när det var halvdant och som akutstoppare vetekli (minns dock inte hur mkt)

Jag har träffat på ett par tre hästar som blir lösa i magen av hösilage. Det första och enklaste är att byta ut hösilaget helt eller delvis mot hö och halm. Ibland kan det räcka med att hästen står på halm och därmed kan äta så mycket halm den vill

Ja jag har också hört att en del hästar är allergiska mot silage men det som är konstiga är att han har ätit det hela livet... men dom kan väl precis som vi människor utveckla allergier och känslighet för vissa födoämnen? Fick höra av en annan tjej i stallet att hon hade läst att man absolut inte fick ge hästarna filmjölk alltså A-fil eller liknande men vet ej varför? Har också hört att det ska vara bra för känsliga magar...?

Pro Equo har samma goda bakterier som Proviva men är gjord för hästar och i en havregröt istället för filmjölk. Finns att köpa på de flesta veterinärstationer.

Nja, allergisk blir knappast hästar mot ensilage. Det absolut största problemet med lösa magar och ensilage är att hästen/hästarna får för liten giva helt enkelt. sedan spelar den hygieniska kvaliten en stor roll. Många gånger ställs en bal ut direkt på backen, eller grovfodret slängs på backen. En mycket bra grogrund för oönskade bakterier med magproblem som följd. Mycket få hästägare tar en hygiensik kvalitee eller har så stor kunskap om just ensilage att dom verkligen kan bedömma bra resp dåligt.

Vuxna hästar tål inte laktos och ska inte ha mjölkprodukter. Kan orsaka diarre.

Nja, allergisk blir knappast hästar mot ensilage. Det absolut största problemet med lösa magar och ensilage är att hästen/hästarna får för liten giva helt enkelt. sedan spelar den hygieniska kvaliten en stor roll. Många gånger ställs en bal ut direkt på backen, eller grovfodret slängs på backen. En mycket bra grogrund för oönskade bakterier med magproblem som följd. Mycket få hästägare tar en hygiensik kvalitee eller har så stor kunskap om just ensilage att dom verkligen kan bedömma bra resp dåligt.

word :cool:

Då var kompisens häst, saligen bortgången som 28-åring, undantaget som bekräftar den regeln. Han var "gräsallergiker", tålde inte vissa typer av gräs, fick ofta gaskolik och lös avföring. De råd ägarna fick från veterinärer och andra, var att ge dofilus eller a-fil vid besvär. Och det fick han periodvis sina sista TIO år mot dålig mage. ;)

Och även jag gav det till min dam en ovanligt blöt tidig vårvinter, då våra hästar satte i sig allsköns konstiga rötter, grässtrån och jord som de hittade i hagen och blev dåliga i magen allihop, till dess att vi flyttade dem till annan hage. Vi tog samtidigt bort betfor, bytte ut delar av havren mot vetekli och gav A-fil morgon och kväll, även detta i samråd med veterinär. Alla tre hästarna var bra i magarna inom en vecka.

Därmed inte sagt, att du säkert har rätt, med dina källor att hästar inte tål laktos, där är jag inte tillräckligt insatt. Men fungerar det med A-fil och dofilus, så...

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Absolut inte undantag. Det är sant att hästar, vuxna sådana inte tål laktos, dock ska sägas att i små mängder kan det stimulera tarmfloran. Och då undrar man om alla har samma uppfattning om små mängder..vad är små mängder ? Men det sunda förnuftet borde väl träda in tycker jag, dvs varför ge något som någon nästan inte tål ? Jag tror snarare det handlar om att man jämför hästar med människor. Ser ofta svar som: för människor är det ju bra så då borde det vara det åt hästen :confused:

Och även jag gav det till min dam en ovanligt blöt tidig vårvinter, då våra hästar satte i sig allsköns konstiga rötter, grässtrån och jord som de hittade i hagen och blev dåliga i magen allihop, till dess att vi flyttade dem till annan hage. Vi tog samtidigt bort betfor, bytte ut delar av havren mot vetekli och gav A-fil morgon och kväll, även detta i samråd med veterinär. Alla tre hästarna var bra i magarna inom en vecka.

Fast du tror inte det var hagbytet som ordnade saken ? Egentligen skulle ni väl för att veta hållit kvar hästarna i gamla hagen och därefter gett fil...hade filen hjälpt utan hagbyte så var det nog filens förtjänst. Men nu gjorde ni ju många saker samtidigt.

Vi började med A-filen o dofilusen och det blev bättre redan där. Men i samma veva, hade kompisen ute veterinären för att få recept på opticorten för gammelhästens lungor och då tyckte veterinären att vi även skulle flytta hästarna. ;)

Och som du säger, det var inte flera liter var till hästarna, utan vi delade en liter på tre hästar morgon och kväll.

Oavsett gräsmängd verkar ju inte den här mängden grovfoder fungera. Varför inte prova öka grovfodergivan (så länge han äter finns ju behov och viktigt är förstås att den är fördelad över hela dygnet) för att se vad som händer.
Stabiliseras magen så får du väl sedan öka träningsmängden om han nu skulle bli rund men det viktiga nu är ju att magen fungerar.
Det finns ju också risk för magsår om det gått för långt så där är vetrinärkontakten extra viktig så att hsäten inte går med ständig smärta.

Hade jätteproblem med min hästs mage - det visade sig att han tål inte silage och inte heller betfor. Så jag hade nog provat att byta till hö :) samt ta bort betforen!

KL Hade också hört att A-fil kunde vara bra till hästar med magproblem så jag hällde ca 5 dl i krubban...stort misstag! Han stoppade ner näsan och fnös :o kan säga att det var fil över hela honom samt större delen av boxväggarna...:grin: köpte microbalans hädanefter :D

Prova och köp en liter du och testa om finsmakaren kan tänka sig dricka upp det :). Har inte sett en häst som ratat Proviva med nyponsmak hitills. De verkar tvärtom tycka att det är väldigt smaskens! Och köp inte Proviva som fil, utan som fruktdryck.

Jag testade ge min pålle dofilus-fil efter rek. när han var lite krasslig i magen. Det vägrade han ens gå i närheten av. Hade hällt upp det i krubban och han bara stod och stirrade och blåste med stora näsborrar och trodde nog att det var ett flytande spöke som hamnat i hans älskade krubba:D. Det var bara för matte att gräva ut filen ur krubban igen...:angel: Provivan drack han dock upp med god aptit. Lycka till!

Jag kan rekommendera diarsanyl som finns receptfritt på apoteket. Jättebra, innehåller även lite extra salter/elektrolyter som hästen lätt förlorar vid dålig mage.

Hej. Min islänning blev jättelös i magen förra hösten. Han åt hösilage. Jag bytte till hö och vips blev han bättre. Det är det som funkar på hästar. Vanligt hederligt hö. Hoppas det ordnar sig för dig.

Hej. Min islänning blev jättelös i magen förra hösten. Han åt hösilage. Jag bytte till hö och vips blev han bättre. Det är det som funkar på hästar. Vanligt hederligt hö. Hoppas det ordnar sig för dig.

Fick han lika mycket TS?

Mycket bättre att ge bakjäst. Framförallt MYCKET billigare än allt annat magmedel. Kolla själv vad 1 paket jäst kostar i affären. Hästen behöver ev max 1/2 paket/dagen. Blir inte många ören det. Men bäst av allt är att ta bort allt kraftfoder en tid, och bara ge grovfoder. Grejjen är ju att få till en bra tarmflora och det fixar grovfoder bäst. Börja där innan du trixar och fixar allt för mycket.

Låna knapp och instämmer med ditt inlägg.

Prova bakjäst och se om det hjälper. Min har varit lika till och från så länge han ätit silage (eller gräs för den delen), och blir bättre av jäst. Fast jag ger ett paket per dag och två när det är som värst. Då tar det några dagar sedan stabiliserar det sig.

Jag ger halm som tilltugg och det verkar också ha bra effekt. Vet inte om det beror på växttråden eller att det bara stabiliserar dock.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 622
Senast: caradan
·
H
Foder & Strö Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon...
2
Svar
30
· Visningar
2 756
Senast: Hannola
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 124
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka