Häst med lös och rinnig avföring

Sv: Häst med lös och rinnig avföring

Har nu köpt flera paket jäst och stoppat i kylen i stallet :D Har även ökat grovfoder givan till 12 kg silage/dygn. Obs det finns gräs kvar i hagarna! Verkar konstigt om han inte skulle tåla silage och behöva hö istället med tanke på att han aldrig haft problem med det förut... men om det inte blir bättre ska jag absolut ge det ett försök. Har också tagit bort betforn på prov. Tänkte köpa en förpackning proviva och försöka muta i honom lite av det till insläppet idag. Att ge honom fri tillgång på grovfoder och öka träningen är inget alternativ han är tränas och tävlas relativt mycket och jag vill inte att han ska jobbas hårdare än vad han gör nu för att kunna äta mer grovfoder. Då jag driver en ridsportsbutik har jag fått på prov en säck Cool performer som är ett kraft foder baserat på risextrakt olja och som ska vara ett lättsmält kraftfoder som inte anstränger hästens matsmältningssystem och undviker gasbildning. Ska pröva att ge det och se om han äter då han som sagt är galet kräsen med vad han stoppar i sig. :angel:

Blandar även upp kvällshöt med halm så att han ska ha mer att tugga på under natten!

Du har fått många bra tips... Så jag skall inte komma med ytterligare förslag..
Men när jag läser ditt inlägg här ovan så vill jag ändå tillägga en sak..

Prova en sak i taget under en period och utvärdera sen om det fungerade.
Du har ökat grovfodergivan och även blandat in halm.. Gör nu inget mer under en vecka för att se om detta räcker...

Om han inte blir bättre så går du vidare med ytterligare en åtgärd i taget.

Om du sätter in hela batteriet med åtgärder på en gång .... Hur vet du då vad det var som fungerade?

Du har fått många bra tips... Så jag skall inte komma med ytterligare förslag..
Men när jag läser ditt inlägg här ovan så vill jag ändå tillägga en sak..

Prova en sak i taget under en period och utvärdera sen om det fungerade.
Du har ökat grovfodergivan och även blandat in halm.. Gör nu inget mer under en vecka för att se om detta räcker...

Om han inte blir bättre så går du vidare med ytterligare en åtgärd i taget.

Om du sätter in hela batteriet med åtgärder på en gång .... Hur vet du då vad det var som fungerade?

Helt sant!

Har dock inte börjat med nya kraftfodret än, däremot gav jag jäst i morgonmaten men ska vänta med det andra och se vad som händer!

Ja men jag läste även dom andra inläggen och har pratat med leverantören av detta foder som säger att det är ok att tävla på men det är inte den diskussionen jag vill ha i den här tråden!

Hade inte tänkt disskutera det heller utan upplysa..ursäkta så mycket.

Glöm inte att uppdatera tråden sen, så vi får höra vad som (förhoppningsvis) fungerade?! :)

Absolut det ska jag göra han har fått jäst i maten igår kväll och imorse vet inte om jag inbillar mig men det verkade lite bättre när jag mockade idag!

Jag kanske kan få kasta in att jag har väldigt likt problem med en häst jag tränar. Den nya ägaren har haft honom under ett år och han har konstant sprutdiarré. Enligt tidigare ägaren hade han det under alla hennes år också. Själv tycker jag att det är något att verkligen ta på allvar, men det är svårt att övertyga hans ägare (jag är till för träning, men vill inte gå på ordentligt på en häst som inte känns helt ok). Han gick på sitt första bete någonsin i somras och då blev han nästan helt bra. Nu är han återigen uppstallad och diarrén tillbaka.
Han får endast hö och han dricker mycket vatten (Tål ej silage).
Har provat probimin och foderjäst, men inget som helst resultat.
Det finns fler saker hos den här hästen jag tycker borde utredas, men jag kan ju inte själv ta ut en veterinär hur som helst. Har erbjudit att betala för veterinär, men det verkar kanske gå emot ägarens stolthet eftersom att det runnit ut i sanden. Vad gör jag i det här läget? Finns det något mer att prova?

Låter ju absolut som ni borde ta ut en veterinär eller undersöka hästen på en klinik men då du inte äger hästen själv är det ju svårt att få igenom det mot ägarens vilja. Du får helt enkelt prata med henne och trycka på vikten av att få hästen undersökt och sen gå vidare med behandling from då. Din häst skiljer ju sig anmärkningsvärt från min eftersom den har haft diarré under flera år och min "bara" i några veckor. Skulle inte försöka med endast huskurer utan verkligen försöka få hästen undersökt.

Själv tycker jag att det är något att verkligen ta på allvar, men det är svårt att övertyga hans ägare (jag är till för träning, men vill inte gå på ordentligt på en häst som inte känns helt ok).
Det finns fler saker hos den här hästen jag tycker borde utredas, men jag kan ju inte själv ta ut en veterinär hur som helst

Har det varit diarre en längre tid kan det förmodligen bli en kronisk inflammation i tarmen.

Men vill du verkligen träna denna häst om du känner att den inte är helt ok? Är man inte som ägare skyldig att se till att djuret får veterinärvård vid behov? Och du skriver att det är flera saker vad är det mer? Står hästen hos dig och har du något kontrakt med hästägaren?

Just nu är jag väldigt avvaktande och arbetar i stort sett endast från marken, då känslan när jag sitter på inte är rätt. Nej hästen står inte hos mig, utan jag åker till dem. De rider själva 5 dar i veckan, vilket gör att när jag är där känner jag nästan känslan av att han behöver få återhämta sig, så träningen står still för min del.
Det andra är saker som att han har en ryggprofil som inte går att passa en sadel till, så de rider med för trång sadel= öm rygg. Han är helt låst i vänster sida, förutom om han har huvudet väldigt lågt då kan han kika åt höger. Han snubblar så han nästan går omkull även på plant underlag, trots att han är i balans. Jag hör ju själv hur allt detta låter och jag vet att något måste göras, jag har bara svårt att förmedla detta till ägaren. Risken är att de är i lite förnekelse, för att jag vet hur de har det med ekonomin. Men troligen kommer en klinikbesiktning visa på att det finns skador hos honom och då finns ju försäkringen där. Det känns i själen, jag hade ju aldrig tvekat om det var en av mina..

varför kan du inte vara helt ärlig och säga samma som du skrivit här?

Det andra är saker som att han har en ryggprofil som inte går att passa en sadel till, så de rider med för trång sadel= öm rygg. Han är helt låst i vänster sida, förutom om han har huvudet väldigt lågt då kan han kika åt höger. Han snubblar så han nästan går omkull även på plant underlag, trots att han är i balans. Jag hör ju själv hur allt detta låter och jag vet att något måste göras, jag har bara svårt att förmedla detta till ägaren. Risken är att de är i lite förnekelse, för att jag vet hur de har det med ekonomin. Men troligen kommer en klinikbesiktning visa på att det finns skador hos honom och då finns ju försäkringen där. Det känns i själen, jag hade ju aldrig tvekat om det var en av mina..

Det låter verkligen för j-ligt faktiskt och något borde väl ändå göras nu? Varför åker du dit om de inte lyssnar på dig? De har ju bett dig om hjälp med träningen och anlitar man en tränare/beridare så ska man väl ändå ta emot dennes råd? Eller är ni goda vänner? Ska han klinikbesiktigas inför försäljning eller varför nämner du det? Säg till dom att du inte tycker hästen är i ridbart skick för på din beskrivning låter det ju verkligen som om hästen inte är i ridbart skick. Om de är i någon slags förnekelse så är det trots allt bättre de får höra det från dig NU än att de får en jättechock den dagen de faktiskt åker in till klinik och kanske skyller på dig för att du inte har sagt något. Säg ifrån nu med en gång om du tycker det är så illa. Omedelbums. Vill du ha pepping kan du PM-a om du känner för det.

Senast ändrad:

Kom i håg att avmaska !!!Stod i ett stall med en häst som fick kolik anfall efter kolik anfall ,dålig mage mm ,Han var avmaskad men till slut tog vetrinären band mask prov:eek:och gissa vad :cool:han hadde så mkt bandmask att alla hästar som hadde gått i samma hage fick avmaskas på
vets inrådan...

vi brukar ge våra hästar Fiberplex när dem har dålig mage.
Perfekt när hästarna har lite "resmage" m.m.

Kom i håg att avmaska !!!Stod i ett stall med en häst som fick kolik anfall efter kolik anfall ,dålig mage mm ,Han var avmaskad men till slut tog vetrinären band mask prov:eek:och gissa vad :cool:han hadde så mkt bandmask att alla hästar som hadde gått i samma hage fick avmaskas på
vets inrådan...

Sant en del maskmedel tar inte bandmask och bandmask ingår heller inte i den vanliga träckprovsanalysen (i alla fall inte hos det företag jag anlitar för träckprov) utan man måste beställa det separat.

Senast ändrad:

Tack, jag tar detta som pepp! Jag vet inte vad det är som gör det så svårt att säga till ordentligt. Jag har hjälpt henne tidigare att rätta till hästar som hon sedan sålt, men denna ska dem behålla. Ja, jag ringer henne ikväll när hon är hemma från jobbet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 622
Senast: caradan
·
H
Foder & Strö Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon...
2
Svar
30
· Visningar
2 756
Senast: Hannola
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 124
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka