Häst med lös och rinnig avföring

Linda K

Trådstartare
Min 8 åriga halvblodsvalack har sedan en tid tillbaka haft lite problem med magen, det är ofta som det rinner som vätska från rumpan på honom och jag får tvätta honom och svansen varenda dag. Jag har haft honom i två och ett halvt år och han har aldrig varit dålig i magen. Det hela började i sommras på betet efter att det hade börjat regna rejält men antog då att gräset blev så pass protein rikare och att hans mage då reagerade men sen har det fortsatt, har haft honom uppstallad i över en månad och han äter hösilage, mustang original och betfor precis som innan han gick ut på betet. Han har inte ont i magen, han äter och dricker ordentligt och det låter precis som vanligt om tarmar och mage. Har kollat träckprov och inte heller det visade något. Har prövat att ge honom gastro cell och fodervinäger utan resultat.... Är det nån som har bra tips på vad man kan göra för att underlätta lite för honom? Kan tänka mig att det måste vara jobbigt för honom och att det antagligen svider och kliar. Tacksam för svar från andra som haft samma problem! :confused:

Sv: Häst med lös och rinnig avföring

Jag tror nog att du får bäst tips från din veterinär, då han eller hon kan försöka hitta orsaken först. Det är inte så bra att behandla utan att veta vad man behandlar.

Min veterinär har jag redan pratat med glömde jag att skriva, han var ute och tittade på en annan häst i stallet och lyssnade då på mage och tarmar och kollade slemhinnor temp och allmäntillstånd allt var helt ok, vill mest ha tips från folk som också har haft problem med hästar med köriga magar då jag förstått att det är rätt vanligt!

Jag skulle kontakta vetrinären för att få råd. Som egen huskur hade jag definitivt provat att ge färsk bakjäst för att se om det stabiliserade sig. Det finns ju också mag/tarm man kan prova men bakjästen är beydligt billigare.

Ger min tant som har liknande bekymmer med lös avföring ½ paket vanlig bakjäst om dagen...

Blandar det i maten men hon äter även det direkt ur handen på mig om jag ger henne det så.

Som jag skrev tidigare har jag redan pratat med vet som tyckte vi skulle avvakta och se vad som händer eftersom hästen i övrigt mår bra och inte verkar vara i riskzonen för kolik osv

Ger min tant som har liknande bekymmer med lös avföring ½ paket vanlig bakjäst om dagen...

Blandar det i maten men hon äter även det direkt ur handen på mig om jag ger henne det så.

Aha blir hon bättre av det alltså? Aldrig hört förut men ska defenitivt prova! Hoppas han äter det bara han kan vara lite kinkig med vad han stoppar i sig ibland :grin:

Ja hon blir helt bra i magen av det, hon får det varje dag under uppstallningen då hon inte riktigt tål hösilaget... i sommras fick hon det 2 veckor på betet då hon var lite lös då också men sen blev det bra...

Första gångerna jag gav henne så blandade jag ut det ordentligt i betforen och hon åt det... sen efter ett tag testade jag att ge henne i handen och då åt hon det också... men hon får det för det mesta i maten, smular det bara direkt i spannen.

Förra hösten blev hon riktigt lös i magen då vi fick byta stall mitt i installningen så då fick hon 1 paket om dagen i 3-4 dagar sen var hon bra i magen igen och fick då ½ paket om dagen igen.

2 andra hästägare i stallet har jag tipsat om detta när deras hästar varit lösa i magen och de har också blivit bra av det.

Lycka till! :)

Min veterinär har jag redan pratat med glömde jag att skriva, han var ute och tittade på en annan häst i stallet och lyssnade då på mage och tarmar och kollade slemhinnor temp och allmäntillstånd allt var helt ok, vill mest ha tips från folk som också har haft problem med hästar med köriga magar då jag förstått att det är rätt vanligt!

Okej :) Probimin ska vara bra för magen, men kan vara svårt att få tag på och enligt vissa dyrt.

Hur mycket ensilage får hästen ? Många gånger kan man härröra dåliga magar till att hästen får för lite ts. Att det regnar gör ju att ts halten sjunker, med andra ord...mindre mängd ts. Betfor kan göra lösa magar lösare.

Han får 10 kg silage om dagen, hör också hört det där om betfor ska testa att ta bort några dagar och ge jäst som man har tipsat om och se vad som händer! Om ni har flera huskurer på lager så skriv!:bow:

Han får 10 kg silage om dagen, hör också hört det där om betfor ska testa att ta bort några dagar och ge jäst som man har tipsat om och se vad som händer! Om ni har flera huskurer på lager så skriv!:bow:

Då skulle jag kunna gissa att han får i sig för lite grovfoder. Vad har ni för torrsubstans på silaget? Hur mkt väger han?
Jäst + ökning av grovfodergiva blir mitt råd.

Då skulle jag kunna gissa att han får i sig för lite grovfoder. Vad har ni för torrsubstans på silaget? Hur mkt väger han?
Jäst + ökning av grovfodergiva blir mitt råd.

Vi har inte fått analysen på grovfodret ännu men det borde komma vilken dag som helst! Han väger nog ca 500 kg. Ska pröva att ge honom halm också eftersom vi står på torvströ så att han har mer att pilla mer.

Bakjäst som andra skriver blir säkert billigare, men jag har väldigt bra erfarenhet av Magtarmpulvret ( Krafft ) som säljs på Granngården. Det är smidigt att ha den där lilla hinken hemma, och kunna ge om det behövs. Oftast har jag börjat med rekommenderad dos ett par dgr, men sen kan man dra ner på det vartefter när det börjar se bättre ut. Dessutom brukar jag använda ngn fet salva i rumpan som skyddar mot sveda och irritation.

10 kg ensilage till en 500 kg häst låter lite hur än man räknar. Visst, det kanske inte är under minimigivan, men din pålle kanske kräver mycket mer i strå för sin mages skull.

Exempel på ensilagegiva som motsvaras av hö vid olika ts halter:

45% ts = ca 5,3 kg hö

50% ts = ca 5,9 kg hö

55% ts = ca 6,5 kg hö

60% ts = ca 7,1 kg hö

65% ts = ca 7,7 kg hö

70% ts = ca 8,3 kg hö

Tycker också det låter lite, men då jämför jag med min häst som vägde 505 kg och fick 14 kg hö om dagen.

Det var inte mkt grovfoder, mina shettisar på 250-300kg pillar i sig runt 10kg, araben på runt 400kg käkar nog närmare 20kg o travaren 165cm hög, vikt ca 550kg vet jag med säkerhet att han äter minst 25-30kg hösilage med en ts på 61%, alla har fri tillgång

*Knapplån*

Alla ni, som säger att det är lite grovfoder. Hur mkt gräs räknar ni med som grovfoder då? Det finns rätt mkt gräs i hagarna fortfarande. Så går hästen ute i hagen 6-8 timmar, så får den i sig en del gräs, som också ska räknas in i grovfodergivan.

Min dam, får för närvarande drygt 5 kg hö till kvällen, går ute från 8-19 ungefär och betar oavbrutet :love:. Men från och med vecka 39 ska vi stalla in hästarna och då kommer de in vid 16-tiden och då kommer jag succesivt öka upp högivan till maxgiva, allteftersom gräset försvinner.

Tjaa, lite svårt att säga..men går man efter Hippocampus att gräs har ca 20% ts så blir det omräknat: 1 kg gräs = ca 0,2 kg hö. Regnar det så blir ju ts halten lägre.

Hur många kg gräs, hinner en häst få i sig under en dag då tror du...

Enligt den här rapporten, kan en 500 kg's häst sätta i sig ungefär 40 kg gräs per dag

Hästar på naturbete - problem eller möjlighet

och då blir det ju en del grovfoder där också, även om det är en hel del vatten.

Men bara så att man inte glömmer att även gräs, bör räknas.

Mvh

IngelaH, som är en av de som brinner för att hästar ska ha rejält med grovfoder. Även om det låter som om jag försöker säga något annat. :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 622
Senast: caradan
·
H
Foder & Strö Långt. Jag rider en liten islandhäst dam på 14 år en dag i veckan. Nu är det såhär att varje vinter blir hon jättedålig i magen. När hon...
2
Svar
30
· Visningar
2 756
Senast: Hannola
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
11 124
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka