häst med kronisk bronkit-egen tråd

skorpannorpan

Trådstartare
min medryttarhäst har kroniskt bronkit och har tydligen haft några rejäla duster då han gått på slemlösande i månader. Nu kan han hosta två gånger sådär varannan vecka. Jag har aldrig varit i kontakt med denna sjukdom innan och hur mkt jag än har pluggat på så säger ingen vet. bok ngt om att hålla bröstkorgen varm. Dock tycker jag att det hjälper. det blir även värre om han får vila. en dag i veckan klarar han utan att det börjar snora eller hosta för mkt men inte mer. det är som om slemmet hålls lättare av motion, kan det stämma? Konstigt är också att han snorar mer om man är ute och rider än inne i ridhus, i mitt huvud borde det ju vara mer retsamt för luftrörren inne i ridhuset? handla även det om att jag kankse låter honom ösa mer i galoppen ute och slemmet hålls då mer lättflytande? Kan bli så ledsen på vissa böcker och infosidor som inte verkar ha något "såhär är det om det hålls i schack". kankse har jag tittat på fel sidor óch böcker. låter mina tankar som något som har sanning i sig eller är jag fel ute? enligt ägaren har den gamla vetrinären alltid bara suckat när han lyssnat på lungorna och nu när den nya vetrinären lyssnade så sa hon bara att det låter bra. innebär det att hon inget hör tros? J---la bronkit, min stackars gubbe!

Sv: häst med kronisk bronkit-egen tråd

vi har en bronkit häst här med :( visst hjälper det att hålla igång konditionen på pållen, då får ju lungorna större kapacitet att få upp slem. jag tror snarare att du rider i "friskare" tempo ute och då arbetar ju lungorna mer och hästen får då upp slemmet lättare.

pållen här kan inte stå på stall utan vi har valt luftig lösdrift, hon tål inte spån, kutter eller torv (får lättare bukandning/hosta) det just hon tål bäst är löspressad havrehalm som givetvis måste hålla god hygienisk kvalite. hö fungerar inte heller, inte ens vattnad. därimot hösilage gjorde stor skillnad.

andra vintrar har hon fått ventipulmin och fabrol när hon mått som sämst, förra våren hjälpte inte heller det (då kom bukandningen tillbaks redan vid lätt ansträngning) efter ny kameraundersökning som visade en förträngning långt ner i luftstrupen fick hon kortisonkurer (blev bra först efter 2-a kuren). det i sin tur gav lindriga rotationer i hovarna (fång är en vanlig komplikation vid kortisonkurer) men det har tack och lov gått tillbaks i höstas (syntes inget vid sista röntgen).

denna vintern har vi gett en tinktur som jag läst om här på buke med anis, timjan och lakritsrot samt vinäger och vitlök. än mår hon bra trots hög luftfuktighet, även veterinären va imponerad över att hon inte hostade/bukandades alls och lät bra i andningen när hon va inne för "kontroll". hon har inte heller behövt någon form av medicinering från vet.

det är ju lite med bronkithästar som med astmasjuka människor - det gäller att hitta vad just den individen mår bäst av, alla reagerar på olika vis och tål olika saker olika bra ;)

intressant. "min" stackare tål inte hösilage utan får jättediaree, vilket gör att vi fick gå tillbaka till hö som vi vattnar.
va var det för någon kur med vitlök? hur gör du med det? hur funkar den?

"min" står på kutter som jag vattnar, vilket innebär att jag får tjära hovarna... jag förstår att detta är en sjukdom som är lite hönan och ägget, ett problem som ger problem så att säga.

din gick på lösdrift så jag antar att du inte har täcke, vet du om det spelar roll med "uppvärmd" bröstkorg?

tack för lånet av dina tankar!

just den hästen är iofs. oxå lite känslig med silaget, måste ha ts. runt 60 för att hon inte ska bli lös i avföringen.

jo då, eftersom hon rids och oftast blir svett så är hon täckad. hon har ett 200 grams täcke med andasfunktion, har dock ingen aning om huruvida det hjälper hennes bronkit. hon har varit täckad även andra vintrar när hon mått sämre. vissa år har hon varit klippt och tjockare täckad.

den tinkturen jag fick "tips" på härinne är så här:

40 gram anis
30 gram timjan
1 msk. lakritsrot (köper det i te form på hälsokosten)

koka 1.2 l vatten och anis i ca. 10 min, tag av kastrullen och lägg i timjan och lakritsrot. låt dra i minst 12 timmar. pressa ur frön och blad och avlägsna. detta ska sedan kombineras med vitlök och äppelcidervinäger.

dosering: 1 1/2 dl avkok, 1 dl. vinäger och 1 msk vitlök i fodret 1 gång/dag

vi blandar med lite lusern och hon äter det gärna (smaklig tycker hon :d) än så länge har hon inte behövt mer "medicin" denna vintern och när vi va med henne på kliniken för någon vecka sedan så tyckte veterinären att vi skulle fortsätta med "kuren" då även han vart förvånad över hur bra hon lät :) hon har faktiskt fungerat lika bra denna vintern som innan hon fick bronkit :)

Har en gammal tant med bronkit. I år har hon dock inte varit dålig, helt underbart! Hon kan inte äta hö, det går om det verkligen dränks och får stå så ett tag.. till strö har vi torv som funkar bra så länge det är av bra kvalité och inte dammar allt för mycket.

Jag tycker att det hjälper massor när hästen får ridas, får då chans att hosta upp allt slem. Fast vi har hållt oss till skritturer, i alla fall så länge hon hostar.

När hon varit dålig så har vi gett ventipulmin. En vår för några år sedan funkade ingenting, testade då att ge brunalger och hon blev bra på bara någon dag. Då hade hon varit så pass dålig att vi funderade på att avliva henne..

För oss funkar det så länge hon går ute mycket, och så har vi alltid luftigt och öppet på nätterna i stallet. Och så äter hon ju ensilage, och viktigt är att man inte sopar eller slänger ner höbalar från loftet när hon står inne.

Vad gäller det där mer varm över bröstkorgen så vet jag inte. Tidigare vintrar har hon varit klippt framtill och då klarat sig utan täcke, det har inte vad jag kan minnas varit någon skillnad, att hon varit sämre eller sådär.

Jo, min stackare gick också på brunalg men det krävs mer sirap än alg för att det ska gå ner :smirk:
jag ska prova receptet ovan med honom och se om det är lättare att lura i honom. de är inte så dumma som de ser ut de där sjuklingarna.

Annars kör vi samma som ni. inget sopande när han står inne och så. Luftgenomströmning morgon till kväll och så har han sina två fönster öppna hela natten.

Ett tips: försök att gå över till hösilage för det brukar hjälpa! och tänk på att när du vattnar höet så ska du låta det ligga i blöt i ca 1 h innan utfodring, om du bara häller vatten på det så drar det snarare åt sig damm.

Lycka till:)

Tack för tipset. tyvärr är det kört med silageet, han blev jättesjuk. Men tipset om höet ska jag ta tillvara på!

fast att höt ska ligga i blöt spass länge har vi fått annan information om :crazy: att ev. sporer förökar sig snabbt då. den rek. vi fick va att spola ur höt noga, dvs. skölja höt i hönät helst med slang, så vattnet "rann av" fort och då tog ev. sporer med sig. samt att det skulle fodras med snabbt efter spolning.

ok. förutom att det låter mycket lättare då jag bara är i stallet en gång om dagen så låter det logiskt. Har blött höet över natten nu ett tag men har reagerat på att det inte verkar vara något damm i botten av hinken, det borde det ju vara om man vill bli av med det... ska prova ditt tips. tack

*KL*
Min mosters sto hade kronisk bronkit. Dock slutade det inte så lyckligt för henne :(
Så fort hon blev lite ansträng rann svetten ur henne, och hennes andning blev väldigt ansträngd efter bara lite lätt arbete.
Sommrarna var riktigt hemska för henne då hon inte klarade av värmen.
Tyvärr fanns det inget mer att göra för henne, och Helene (moster) beslöt sig för att ta bort henne.

Min häst har inte fått diagnosen bronkit av någon,men förra vintern hostade han o i höstas också. jag började vattna höet rejält så att det blev blött utan att låta det ligga i blöt, sen var han dammkänslig vid ryktningen också och där var jag brukade rykta honom var det som att det alltid drog lite mot hans ansikte fast det var "vindstilla", så jag bytte ryktplats så att dammet går åt andra hållet. Men ibland kommer det onekligen mot ansiktet o då kan han hosta till men annars är han i stort sett helt hostfri.
Vet inte vad du har för underlag i ridhuset men är det dålig ventilation o dammigt så kanske ni kan lägga upp ridningen att ni inte är där hela tiden, kanske skritta fram o skritta ner utomhus för att minimera irritationen?

Men det är ju lite det som är konstigt, han har aldrig hostat inne i ridhuset. Jag vet inte vad det är exakt för underlag men än så länge så känns det ganska fint. Iofs är det en fin "naturlig" ventilation där inne :). Ibladn är det bra öfr oss med sjuka häsar med slöa vaktmästare. Som tur väl är har jag också "turen" att ridhuset ligger ca 1 km bort så det tar ju alltid en stund både dit och hem. Men tack ändå. Kanon bra med alla eras tankar!

Liknande trådar

Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
1 015
Senast: terrific
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
D
Hästvård Jag behöver lite råd. Min 14 åriga häst har ofta problem med hosta. Han är väldigt känslig för damm och kräver väldigt speciell...
Svar
11
· Visningar
1 820
Senast: Ulrika C
·
C
Hästvård Min 5 åriga valack är dålig. Började lite i fredags med att han hostade till några gånger. Inget som brukar få mig att reagera då han...
Svar
12
· Visningar
1 584
Senast: magnik90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama